Redd hummeren forts.

Regner med at denne tråden vil bli stengt innen kort tid. Til og med slettet i værste fall.... Så derfor skal jeg prøve å få med det meste på dette ene innlegget. (Mod: lover; ingen flere innlegg om dette temaet nå!)

Under tråden "Redd hummeren" skrev jeg at jeg hadde raportert "hummerannonsen" til sikkerhetsredaksjonen hos Finn.no.
Dette er jo på sin plass siden annonsen er lovstridig.

Men det jeg i tillegg gjorde, var å sende selgeren en mail om at "hummeren" måtte snarest leveres til nærmeste veterinær eller mattilsynet.

For som Svein (SAF) sier, i et annet (klistret) innlegg her, at: IKKE på noe tidspunkt eller omstendighet må noen av våre akvariehabitanter settes ut i det fri.
For mange fiskevann, elver eller opprinnelige arter kan dette bety døden.

Fisken,planten eller krepsdyret som blir satt fri kan i seg selv utgjøre en trussel mot den lokale faunaen. Men også den mikrobiologiske trusselen er truende i slike tillfeller.
Med parasitter som rundormer, flatormer, ikter osv, som vertsdyret har blitt "resistent" imot. Men som vår lokale fauna lett kan bukke under for.

I USA finnes et fint eksempel på nettopp dette: Enkelte steder i det sørlige USA finnes det enorme våtmarksområder hvor frosker utvikler forkrøplede lemmer eller flere lemmer. Dette er ganske enkelt forårsaket av en parasitt som ønsker at frosken skal bli et lettere bytte for rovfugler, som er denne parasittens egentlige vert. På denne måten sikrer parasitten dens egen artsoverlevelse. Men på bekostning av en annens.

Man kan bare tenke på skrekksenarioet om denne parasitten skulle finne veien hit til Norge....

Gjennom jobb stiftet jeg beskjentskap med en vinkekrabbe for noen år siden. Man kan trygt si at denne fyren var langt hjemmefra. Og selv om det er tvilsomt at den kunne klare å overleve i norske farvann, er det jo et sikkert tegn på hvor liten verden har blitt.

Med stadig økende havtemperatur og endringer i havstrømmene gir vårt nærområde stadig bedre levevilkår for mer eksotiske skapninger. Derfor er det iallefall viktig at vi beskytter det som vi har muligheten til å beskytte. Tenker da spesielt på våre innsjøer.
Det er jo nettopp disse som står i minst fare for å bli utsatt for naturlig imigrasjon av konkurerende eller smittebærende arter. Som samtidig er i størst fare for å bli skadet av vår egen sjødesløshet.
Spesielt karper, stør og andre kaldvannsfisker utgjør en stor trussel her, men også mere eksotiske arter kan bli aktuelle om også innlandstemperaturen skulle øke og vintrene bli mildere.

Men tilbake til "hummeren". Står skrevet i en annen tråd her at moderatoren er usikker på om det finnes ferskvannhummer. Men det gjør det faktisk. Og denne er noe vi definitivt ikke vil ha inn i vår norske fauna. Elvekrepsen i Oseania (Australia og New Zealand) er et monster av en hummer. Og faktisk i stand til å skade mennesker. Flere raporter opp gjennom årene bekrefter at denne har skadet personer. Ikke i forsvar, men i søken etter mat. Litt usikker på hvor stor denne blir, men over halvmeteren skulle ikke overaske meg.
Så et forbud mot disse er ikke akkurat unødvendig.

Vil avslutte med å si at jeg støtter Akvaforums avstand til diskusjonen om krepsdyr. Men siden dette er et tema som opptar svært mange, ville jeg sett at vi kunne etablere et aldrig så lite smutthull i denne regelen. For skal vi (norske akvarister) kunne stå samlet mot overtredelser av det norske lovverket, er det viktig at vi også kan ta det opp i forumet. Slik at informasjonen kommer frem til alle.
Problemet med disse trådene er at de flyter ut og det varer ikke lenge før det dukker opp spørsmål og hvordan holde disse og da er det kjørt. Vi har ingen mulighet til å håndheve/moderere disse postene om de er infor retningslinjene eller ikke. Dere skal tenke på at det er i vår fritid vi gjør denne jobben.

Da avslutter jeg kvelden med å fore 8 mallekar samt stenge denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap