Uvendige pumpers "løfte-evner over lange slange-avstander". :-)

Jeg har i dag en utvendig Eheim professionel 3 filter 2080 som pumpe i bruk i mitt 720 liters kar. Jeg føler nå behovet for å forsterke kapasiteten og ønsker sette inn en ekstra utvendig pumpe. Min 2028 fungerer utmerket. Vannet er klart, vannbevegelsen er god, vannverdiene fine. Men jeg synes det blir litt vel mye "rusk" i bunnsubstratet som gjør at slamsugeren må brukes mye. Dette skyldes vel at jeg har mye bunnfisk som virver opp bunnsubstratet ved sine fartsfylte turer langs denne.

Jeg har en utvendig pumpe, Eheim Pro II 2026 Spesial, stående og som ikke er i bruk. Denne stod i min tidligere 222 liter. Bortsett ifra efi substrat og efi mech er pumpen komplett og derfor en billig løsning for meg å ta i bruk.

På grunn av akvariets plassering (delevis innebygget i vegg) er det upraktisk med en utvendig pumpe nr 2 stående der "den bør stå" for å få tatt den i bruk i 720 literen.

Mitt spørsmål blir; hvor lange veier kan vannets ferd i slangene både for innsug og utblås være i min 2026 før løfteevnen/kraften svekkes? Jeg tenker på såpass lange slanger som 2 - 3 meter her. Noen som har erfaring?
Tenker jo da spesiellt på Èheim pumpen min. Men er også åpen for erfaringer med andre merker utvendige pumper.

mvh
Hvis vi ser bort i fra rusk som samles opp i slangen over tid så blir vel ikke 3 meter noe problem vil jeg tro. Løftehøyden blir jo som før.

Men jeg har ikke prøvd selv.
Trykket blir redusert betraktelig jo lenger slangen er, og jo mer svinger du har på slangen. Kan ikke gi deg noen fasit, men det skal ikke mye til. Du må nesten prøve.
Inaktiv bruker
Hei, se her:
ht= dp/p*g formel for trykk tap av høyde.

Tryktap av lengde = ht=lxv^2/2gd

Altså dobler du lengden dobler du trykktap av lengde.
altså går megden ned. Men du halverer ikke leveringsmengde, da høyde tapet som oftest er det som har mest invirkning.

Ref. tidligere mail må du prøve, hvis du ikke har erfaring med strøming og pumpens løfte karakterestikk.

Såker du på bernoullis ligning kan du sikker finne mye hjel.
Takk for innspill.
Jeg har tatt noen mer nøyaktige mål og tenkt over saken. Slangenes lengde blir faktisk nær tre meter slik jeg trodde.
Jeg har jo fra før "ofret" kjøkkenet mitt til akvariet. Jeg får antagelig bare ofre litt til. (gulvplass) Poenget ved å sette inn en ekstra pumpe er jo at den skal fungere. Jeg kan få slangenes lengde ned i ca 1,10 (meter) Den blir da stående meget upraktisk til. Men jeg får bare gjøre dette. Har bestilt filtermedie nå og skal iallefall gjøre et forsøk. Fungerer dette dårlig får jeg vurdere å kjøpe inn en kraftigere pumpe hvor jeg kan bruke lengere slanger men da få minst like mye effekt ut av pumpa som min 2026 har.
Igjen, takk for innspill.

mvh
Øk slangedimensjonen
Jeg ville prøvd med lange slanger.

Det viktigste du kan gjøre for å få ned strømningstapene er å få ned hastigheten, dette kan du gjøre med å sette inn slang med større diameter.
Pass på at det ikke er innsnevringer eller hindringer i slangen som gjør at hastigheten må opp.

Litt forenklet:
Dobler du diameteren, redusere du hastigheten til en firedel.
Reduserer du hastigheten til en firedel blir tapet en sekstendedel.



Mitt råd:
Prøv med lange slanger: Hvis det er et problem, bytt til slanger med større diameter.


Inaktiv bruker
Ovennevte innleg hørtes fornuftig ut, prøv dette,
men som jeg skrev høyde tapet er som oftes størst, dernest utløp og innløp på slanger, så er ikke slangen så veldig tynn ville jeg beholdt den.
Ps: fordobler du slange dia fra feks 1 til 3 blir hastigneten 9 ganger så lav, det er en ren epotential funksjon, blir den da så 9 ganger lavere blir strømingstapet 9 i andre lavere altså 81.
Ikke som beskrevet over.
Det er vel ikke bare-bare å øke slangedimensjonen? Et filter har jo en viss, forhåndsbestemt slangedimensjon som passer til inn- og ut strøms åpningene i filtertønna.
Nå er dette et akvarieforum, og ikke et forum for ingeniørskolestudenter men.....

Gunnart
....men som jeg skrev høyde tapet er som oftes størst....,


1. Jeg går utifra at hun skal pumpe til og fra det samme akvariet. Det er da selvfølgelig ingen høydeforskjell og dermed ingen høydetap.


Gunnart
......fordobler du slange dia fra feks 1 til 3.....


2. Øker du slangedimensjonen fra 1 til 3, fordobler du ikke, da 3-dobler du!
mona o
Det er vel ikke bare-bare å øke slangedimensjonen? Et filter har jo en viss, forhåndsbestemt slangedimensjon som passer til inn- og ut strøms åpningene i filtertønna.



Du må skaffe/lage en overgang mellom filteret og slangene. Overgangen må selvfølgelig være konstruert slik at den ikke gir noen innsnevringer.

Tapet inn og ut av filteret har du uansett slangelengder.
Takk igjen for engasjemanget.
Jeg er nok ganske bedagelig av meg. Og er heller ikke den som bruker gå i forkant og teste ut for meg ukjente ting.
Men jeg har iallfall forstått at effekten av min 2026 blir betydelig redusert jo lengere slangenes lengde er. Og jeg er takknemleig for tankene og rådene dere har delt.
Jeg kommer nå til å teste ut en slangelengde på ca 2 meter, orginal slangestørrelse. Da "møter jeg meg selv på halvveien" i forhold til ønske om plassering av pumpa på kjøkkenet. Så får jeg se om effekten blir bra nok i forhold til mine ønsker.

mvh
Inaktiv bruker
mo ha ha nei en doblin er feks. 2 til fire eller 4 til 8.
Ingen ingeniør student her nei.
Hilsen
Wolf
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap