Er det en type som heter kiltetra?

Heisann.
Har en Tetratype som jeg mener heter Kiltetra, men finner ikke denne noen steder, så det er mulig det skrives på en annen måte. Den er lyserød med en svart trekant fra midten og bak. Har fire slike, og ser ikke om det er ho eller hann, men en av disse er blitt alvorlig tjukk, så kan den være "alvorlig" gravid?
Har nettopp fått 7 yngel av corallplaty, men bare en lever, og den er blitt ungdom nu, kjempeatrig. Den ble bare tjukk, og hadde ikke den svarte flekken bak, så her må man bare følge med!
Jorunn
hei Aggi.
Nei, den har stor, svart trekant fra midt på kroppen og ut mot sporen, og fargen er lyserød. Hmmmmmmmmmm???
Jorunn
Det er vel heller denne du leter?

Einar
Hei Einar,
og takk for det! Her er typen jeg leiter etter. Er det kanskje ikke et tetra i det hele tatt? Og hvordan ser man forskjell på ho og hann? Den ene av mine er sprekkferdig, men jeg trodde at alle fire var ho'er, men man skal jo aldri være sikker. Kanskje ho er sjuk?
Jorunn
Nei, det er ingen tetra. Det er en rasbora, som du ser av det norske navnet i fiskebasen; Kileflekkrasbora.

Husk at dette er eggleggende fisk. De blir altså ikke "gravide", men kan ha ubefruktede egg i buken. Det er vel eneste måten å kunne gjette seg til kjønn på dem på, hunnene ser tjukkere ut enn hannene av samme art.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap