Praktbotia

Inaktiv bruker
jeg veit ikke om dette er riktig dette sted for tråden men jeg prøver
jeg har praktbotia rundt 7 stk å jeg lurer på om disse tar knekken på sandsnegler? tenkte å ha oppi litt sandsnegler siden disse er flinke med å hjelpe til å holde plantene i fin form
bare lurer på om dette går? elelr spiser praktbotiaen disse opp?
De vil garantert ta sandsneglene! Kanskje ikke alle med èn gang, men snegler og Praktbotia er simpelthen en dårlig kombinasjon på sikt. Det er noen som har rapportert at sandsnegler og Praktbotia går sammen, men dette er unntak.
Inaktiv bruker
ok da får jeg finne en annen løsning takk for svar
Jeg hadde praktbotia og sandsnegler sammen, og det fungerte greit. Så aldri at de spiste dem faktisk. Men en av grunnene kan jo være at jeg hadde grus og ikke så tomme skall. Men da jeg tømte akvariet fant jeg flere sandsnegler enn jeg hadde hatt oppi, så de formerte seg bra på tross av praktbotiane.
Inaktiv bruker
ok jeg får se hva jeg gjør
Som sagt i innlegget mitt; unntak finnes Men snegler og Praktbotia er og blir en dårlig kombinasjon om målet er å beholde sneglene.

EDIT: Det er selvsagt mulig at grovt substrat har forhindret Botiaen fra å kunne få tak i alle sandsneglene, men det er ihvertfall ikke å anbefale for Botiaens del
her hos meg har eg også denne kombinasjonen.. oh her ser eg at prakt botiaen min spiser snegl men her formerer dei seg så mye at botiaen ikkje klarer å spise opp alt så her holder den i grunn bare bestanden med sand snegl på et ok nivå
Om en har i tilstrekkelig mange store snegler på en og samme gang, skal det svært godt gjøres at p-botia er i stand til å jakte ned bestanden.
I tillegg er hver eneste snegle såpass hard i nøtta, at en gjennomsnittlig, smålubben botia er helt utmattet når den først greier å få has på krabaten

Har selv 3 stykk på 7-8cm, og gjorde ett forsøk der for å se om de brudde seg om sneglene;
La ned ett fat i karet, kun for å hinde at sneglene kom seg for fort ned i bunnlaget. Hadde vel 30 snegler i varierende størrelse på dette, og la så en godbit til dem på fatet.
Botiaene var raskt frampå, og tabletten var borte i løpet av ett halvminutt.
Så starta det spennende, ble det noe jakting?
Spenningen var omtrent like intens som å se maling tørke.... To av botiaene la seg på siden, slik disse tullebukkene pleier, og tok seg en høneblund - midt i sneglefatet.
Den ene snegla starta likegodt å krype over botiaen, uten at denne enset dette...
Makan til late jegere, skyter først når steika er i ovnen

Jeg ville forsøkt, om du mener at du har behov\ nytte av snegler.
Jeg har allverdens respekt for deg Frank, men i dette tilfellet har jeg stikk motsatt erfaring. Et av mine kar var totalt infisert med sandsnegler, men etter at Praktbotiaen kom er de rett og slett helt vekk! Forer også ofte med snegler og de rekker knapt å synke til bunn før Praktbotiaen har fjernet alle spor av dem. Noen få klarer å krype ned i sanden, men da er det et tidsspørsmål før Botiaen har gravd dem opp og fått seg en godbit. Det er klart at hvis man lager et eksperiment hvor man dytter inn mengder av snegler på en gang (og du kun har 3 PB, trådstarter har 7) så kan det være at endel av dem overlever og kommer seg ned i sanden, men dette blir litt på siden av trådstarters spørsmål. (hvis godbiten du la ned var en Algetablett el.l er det selvsagt at Botiaen tok den først. Dette er favorittmaten hos Praktbotia. Det er intet annet fòr som skaper mer "klikking" og mathysteri hos Botiaen). Som jeg skrev opprinnelig er det ikke sikkert at alle blir tatt med èn gang, og noen ganger kan det også unntaksvis fungere på sikt. Men det er en grunn til at Botia (og spesiellt Praktbotia) som regel anbefales for å bli kvitt snegleproblemer (med unntak av sneglegift selvfølgelig). Dette underbygges også på det fremste forum for Botia, loaches.com. Snegler og Botia er ikke å anbefale om formålet er å beholde sneglene. Men som du sier; det er jo bare å prøve
Vel tender, jeg har jo en del andre fisk også som gafler i seg tabletter så det mer eller mindre spruter ut gjellene, så det er ikke rare matbiten hver botia får i seg av en enkelt tablett
På en normal dag, dytter jeg 15-20 slike i karet. Nevner dette kun for å illustrere det matinntaket de på bunnen har i dette karet

Det er jo ypperlig at du greier å bli kvitt dine sandsnegler med botia, men jeg tror desverre at det er ett stykke mellom hvert kar som opplever at sandsneglene forsvinner av botia.
Snegler som er bløtere i skallet, f.eks damsnegler, blæresnegler, skive og posthornsnegler derimot, det blir en fort kvitt ved hjelp av botia, ikke noen tvil om det.

At sandsneglene er for mange ei lei nøtt å bli kvitt, kan en blandt annet se på hvor mange som definerer disse som pest-snegler, og "forbudet" mot å bruke slike som fôr til kulefisk (vel å merke ikke slurpere).
Årsaken til sistnevnte, er at kulene rett å slett risikerer å knekke "nebbet" om de gyver løs på en slik tass.
Tviler på at botiaene er så alt for mye sterkere i tannsettet Tviler altså, vet ikke.

Poenget med å vise til mitt eksperiment, var slett ikke på noen måte å vise til annet enn mine egne erfaringer.
Jeg gjorde forsøket kun for å se om sneglene var av interesse for fiskene, rett å slett for å forsøke å bli kvitt sandsneglene i ett kar.
Siden det var 0 interesse for dette på mine kanskje forvente krabater, har jeg ennå sandsnegler i det karet
Mengden snegler var kun for å trolig trigge matlysten ennå mer, slik at botiaene ikke kunne unngå å se at her var det noe potensielt snadder på gang.
Med andre ord; antallet snegler og antallet fisk er helt klart til fiskenes fordel her.
Og nei, lot ikke en eneste snegl få stikke av her. Har ingen ønsker om å ha sandsnegler i dette karet, jeg
Dumper med jevne mellomrom en neve sandsnegler i karet med 16 praktbotia - og da blir det et yrende liv oppi der - vill matjakt hos b-gjengen

De "drar" sneglen ut av skallet, ingen forsøk på å knekke skallet her nei.
Frank
Jeg vet om kulefisker og sandsnegler. Men Botia og sandsnegler er noe helt annet. Botiaen knuser ikke skallet slik de fleste kulefiskene gjør. De slurper den i seg og sandsneglene er ikke noen match for Praktbotia. Men tilbake til trådstarters spørsmål; hvis du slenger i mange nok snegler (som i eksperimentet til Frank) er det en mulighet for at noen vil overleve og reprodusere. Men det er ikke gode odds på sikt. Botia er en sneglespiser, og en suveren en sådan...
Inaktiv bruker
takk for hyggerlige svar alle sammen
siden jeg fikk så god forklaring fra deg frank så skal jeg prøve med noen sandsnegler jeg har nemlig biltema sand på 0,1-0,2 mm som gjør at røttene trenger noe som luufter litt
jeg vil bare unnskylde at jeg var frekk mot deg i et forum i 2007, å jeg vil bare si jeg har stor respekt for deg
vegar haugerud
jeg vil bare unnskylde at jeg var frekk mot deg i et forum i 2007, å jeg vil bare si jeg har stor respekt for deg:)
Hmm, siden jeg har kortere hukommelse enn en gullfisk (gullfisk har påstått hukommelse på 3 sec, jeg har halvparten), kan jeg ikke akkurat si at jeg husker noe som helst til dette, jeg
Inaktiv bruker
hvis du tenker litt, der jeg hadde store planer om abbor i akvariet
I og med at du har så mange som 7 PB vil jeg anbefale at du får tak i så mange sandsnegler som mulig. Det gir best odds for at noen klarer å grave seg ned og reproduserer nok til at du får ønsket effekt.
Gi gjerne en oppdatering om det funker
Inaktiv bruker
ok takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap