Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser (artikkel)

Det er vel de færreste av oss som ikke har hatt en Ancistrus i akvariene våre. De lokale butikkene har som regel en Ancistrusart inne til enhver tid, og det er en av de første mallene vi blir kjent med.

[URL=/text.cfm?id=2051]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Inaktiv bruker
jeg synes ansistrus er verdens beste fissken i akvariumhobbyen=
Må bare si at denne artikkelen var utrolig velskrevet og informerende. Trodde ancistrusarten satt i boks - men neida, lærte masse nytt! Mer av dette ønskes!
har selv prøvd ancistrus sp oppdrettsvariant, den døde og gikk i oppløsning.
(fant den aldri)
Alder?
Bra artikkel, men savner info om når de blir kjøønsmodne?
Butikkene har jo alltid kun små ancistrus grunnet prisen på store sier de.
Men dermed kan en ikke se kjønnet heller. Lurte på og kjøpe tre og håpe.
Hvor lang tid vil det ta før jeg ser forskjell? Er vel rundt 3-4 cm tipper jeg...
Skorstein
Bra artikkel, men savner info om når de blir kjøønsmodne? Butikkene har jo alltid kun små ancistrus grunnet prisen på store sier de. Men dermed kan en ikke se kjønnet heller. Lurte på og kjøpe tre og håpe. Hvor lang tid vil det ta før jeg ser forskjell? Er vel rundt 3-4 cm tipper jeg...



fant dette et stykke ned i artikkelen:

En ikke unormal vekstrate vil være 12 til 13mm etter en måned. 2,5 til 3 cm etter 10 uker, og 7 til 8 cm etter 1.5 år. Etter rundt 2 år er fisken kjønnsmoden, og vil da være i overkant av 8 cm stor. I naturen er vekstraten hurtigere og rundt 7 til 8 cm etter allerede 1 år.

Hadde du lest alt ville du også sett dette Skorstein, hehe

Mvh Leif
Hmm, mine ancistrusunger har vokst mye raskere enn det, men så er det mye rart som skjer i det akvariet.

Har også funnet ut at tre av ancistrusene jeg kjøpte som oppdrettsvariant er L-183, ihvertfall hvis man skal se på de hvite båndene og fargene. Har lurt på det lenge, for de lignet ikke så mye på de andre ancistrusene mine:P
Noen her som kan bekrefte/avkrefte det for meg?
[External Image]
Kjetilv
Hmm, mine ancistrusunger har vokst mye raskere enn det, men så er det mye rart som skjer i det akvariet. Har også funnet ut at tre av ancistrusene jeg kjøpte som oppdrettsvariant er L-183, ihvertfall hvis man skal se på de hvite båndene og fargene. Har lurt på det lenge, for de lignet ikke så mye på de andre ancistrusene mine:P Noen her som kan bekrefte/avkrefte det for meg? [IMG]http://www.vinorum.net/blog/content/binary/DSC_0065.JPG_resized.jpg[/IMG]


Noen som kan bektefte dette? har noen av de på bildet selv
Unge Ancistrus (vanlig oppdrettsvariant) har både prikker på kroppen og hvit kant på halefinnen som små. Den hvite kanten på halen er først en hel stripe, men så minsker den i takt med at Ancistrusen blir eldre. På bildet rett ovenfor min post her, ser man den hvite kanten har krympet til to hvite "tupper". Snart er de helt borte.

Prikkene på kroppen blir også mindre fremtredende med alderen.

For meg ser det ut som et ungt eksemplar av en helt vanlig Ancistrus.
Kranglevoren hanner
Når hannene blir litt knuffete er det fordi de savner en dame?
Har to ancistruser opdrettsvariant og begge begynner å få fremtredende barter.
Den ene er mindre en den andre, men de var like store da jeg fikk de for et halvt år siden. Bør jeg skaffe to damer eller går det bra?

Lurer også på om det stemmer det som står i artikkelen at albinoene og de "normale" går bra sammen.

Espen
du det kan variere veldig fra hver enkelt fisk. jeg har 5 par. den ene hannen jeg har er ikke mer en ca 4 cm med nesten fult utvokst bart,mens en annen jeg har er 11cm å har bare litt bart. så kjønsmodninga tror jeg ikke har så mye med størrelsen å si. det går nok på åra. men dette er jo bare min egen erfaring og ikke fakta.
Kan noen her fortelle meg hva den mest optimale bunnsubstraten til ancistrus er ? sand, grus, stein ??

pr. dags dato bruker jeg en Rådagrus. (Grus)
Sand
Det er en malle, og de liker å "koste" og grave litt rundt hulene sine. Myk sand er best for malle-mager.
"Ancistrus er i utgangspunktet en alteter (omnivor), som hovedsaklig spiser grøntfór, i form av alger, i akvariet. Den må også ha spesialfòr som algetabletter, eller annet grøntfòr (salat, agurk eller squash). En gang i mellom bør du også fòre med litt kraftigere kost. Både rekepellets og mygglarver faller i smak. Arten har en forholdsvis lang tarm, noe som tyder på at den ikke bare er vegetarianer."

Dette rimer dårlig. Ancistrus har veldig lange tarmer. Det er for at fisken skal kunne oppta næring fra vegetabilsk mat. Tarmene avslører altså at fisken er herbivor, og ikke omnivor som artikkelen hevder.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap