Enda sykdom?

jeg hadde/har finneråte på guppyene mine. jeg har hatt én medisinering, og vet ikke hvordan jeg ser at sykdommen er borte. på flasken står det at man skal medisinere en gang til etter man har filtrert ut medisinen, hvis det ikke er framgang. hvordan ser man at det er framgang ?
Hvordan ser fiskene dine ut, da? Før og etter.
finnene dems hadde blitt helt ødelagt.. på en av fiskene har finnen begynt å vokse ut igjen. en av dem ble verre under medisineringen. de ser helt like ut som før jeg medisinerte,men det tar jo ganske lang tid til finnene vokser ut igjen? jeg aner ikke hva jeg skal gjøre..
Er du helt sikker på at det er finneråte og at det ikke er fisk i karet som napper? Ved finneråte så forsvinner det myke vevet mellom de harde finnestrålene først slik at disse står igjen og finnene virker frynsete. Når fisk har nappet i de er det mer som om hele stykker er borte uten at finnen frynses opp noe særlig.

Hvilke fisker går sammen med disse? Finnes forresten tilfeller hvor guppy napper guppy også.

(Et lite tips: Hvis du registrerer fiskene du har i akvariet så kan alle som du spør om hjelp gå inn å se der istedenfor at du hele tiden må beskrive det på nytt)
Det er vel ikke nødvendigvis slik at finnestrålene står igjen ved finneråte. Tok en syk socolofi i halen en gang og da forsvant hele finnen. Alt hadde gått i oppløsning.

Men Astrid har et poeng. Det er ikke alltid at ødelagte finner betyr finneråte. Selv har vi et noe urolig akvarium. Til tider masse ødelagte finner. Til og begynne med trodde jeg vi var plaget av finneråte. Etter hvert har jeg skjøntt det bare er slitasje etter jaging og slossing. Jeg er generelt lite bekymret for splittede finner eller deler av finner som plutselig er borte. Når finnene går i oppløsning, da er det farde på ferde.

Uansett: Det tar tid for finnene å gro sammen igjen. Jeg antar at du etter medisinering burde se en hvis fremgang i denne prosessen. Finnene må i alle fall ha sluttet å gå i oppløsning.

Gi fiskene dine godt for, vitaminer og bytt vann ofte de neste dagene evt. ha også i litt salt. 1 g til 1 liter. Det gjør livet lettere for fiskene dine og de får en sjanse til å bli friske. Når de er blitt friske slutter du selvsagt med saltet. ved vannbytte fyller du på salt i forhold til menge vann du bytter ut.

En av fiskene dine var blitt dårligere, sier du. Det kan være at det egentlig ikke er finneråte du har, men ikke all fisk blir bedre. Noen ganger dør fisk uansett hva vi gjør.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap