Maretards undervannsverden

11. Mai 2008
Det hele startet faktisk med pinnedyr. Fikk noen pinnedyr i et 20 liters akvarium av noen som var lei av dem. Etter hvert døde pinnene mine, og karet ble stående tomt, siden jeg ikke ville ha flere. Så gikk det opp for meg hva det faktisk var, et akvarie!=D Skaffa meg utstyret jeg trengte, og etter en måneds tid flytta Betta Splendensen Dysterpytt inn. Jeg var skikkelig stolt, men etter ei stund merka jeg at vennene mine begynte å gå lei av "gullungen" min, hehe. For litt siden flyttet også 20 sandsnegler inn, og jeg tror det har blitt flere=)

Jeg har faktisk ikke hatt noen alge eller nitrittproblemer med karet, og det er ikke så verst! Bortsett fra to eplesnegler som døde da, men det tror jeg var på grunn av stress, siden de måtte bo en dag i bolle uten varme og filter før jeg kunne ha dem sammen med Dysterpytt.

Nå har jeg nettopp skaffa et akvarie på ca 40 liter, men her har det vært problemer. Betalte 200 kroner for karet, og fikk med varmekolbe og filter. Det var tydeligvis ikke rengjort før det ble satt vekk, så filtersvampen hadde råtna. Jeg kjørte filteret i to minutter i en bøtte salmiakkvann, og det hjalp. Men nå er jeg usikker på hva jeg skal gjøre videre. Vil salmiakken dunste bort?
Kast filtersvampen og kjøp ny. La pumpen gå i rent vann før du putter den i karet for å få vekk all salmiakken. Salmiakk er gift.
Det har jeg gjort=) Er bare ikke sikker på når akvariet er innkjøringsklart. Det jeg gjør nå kalles jo "fiskeløs innkjøring", (var ikke klar over at det var en metode før i stad) men jeg vil ta en vanlig innkjøring når vannprøvene er fine igjen. Men heller at det tar lengre tid enn å angripe fisken med muggsopp!
19. mai 2008
I dag fikk jeg sverdplanter og vasspest av PG inne på forumet her! Moren min var en engel og spanderte ny filtersvamp, sugekopper og termometer på meg, og karet mitt ble kjempefint synes jeg!=) Fikk litt vasspest til overs som jeg putta ned til kampfisken min i 20 literen, og den ble han glad for!

Stenglene er litt lange, og danner en "flyteplante" på overflaten. Dysterpytt hadde en flyteplante før som døde, og den har han tydeligvis savna, for nå vil han bare ligge under vasspesten=)
Hei
Sverdplanten var merket med ogden når jeg kjøpte dem, så er en av dem du har. Ligner jo mest på bildene på 53B , men bildene på 53A i plantebasen er ikke bra, og lurer på om de kan være feil da de to plantene er nesen identiske..

Vasspesten kan du dele opp i så lange stengler som du vil.

Lykke til videre med litersyken. Driver og ser etter 720 liter selv..
Da har jeg smitta nevøen min med fiskegalskap!=) Han falt for guppyene mine, og da jeg glemte å spørre om han ville bli med å fôre fiskene ble han fornærma, men han fikk være med å bytte vann i karene, og det var gøy. Han brukte kvelden på å surfe rundt på akvaforum og se på fisker og planter, så han blir nok akvarist om noen år når han er stor nok til å passe fiskene selv!=)

Forresten har jeg fått en slamsuger av søstra mi! Jeg prøvde den, og det var, unnskyld utrykket, fy søren så gøy!
Jeg legger ved et bilde av mine nye fisker og.

Det første bildet er av Akasho Tarakai, eller Tarkan som han blir kalt.
Det andre er av guppyen Meowth, som likner på storebroren min:P I forgrunnen er en av sandsneglene mine, som har tatt helt av i vekst
Da var det tid for vanntesting. Brukte Tetra's dråpetest. Testresultatene var så perfekte de kunne blitt, under 0,3 mg NO2 per liter. I morgen skal jeg kjøpe PH-test, for det ER noe galt i det ene kampfiskkaret. Fisken ser helt fin ut den, men er rolig, og henger for det meste i overflaten. Lest her på forumet og i Bettaboka mi, men finner ingen sykdommer hun passer til. Skal følge ekstra nøye med nå, og medisinere tvert jeg finner ut hva det kan være.
Nå har det vært sykdom i karene mine. Men heldigvis ser det ut til at det går bra. Kampfiskhannen min mangla en del av halefinnen. Tenkte han kanskje hadde satt seg fast eller noe, men dagen etter så jeg tydelig hvordan finnene liksom smuldra bort. Satte i gang med saltkur med en gang, og dagen etter hadde han kvikna til, og han hadde bygd et stort skumrede i løpet av natta=) Hunnen i det andre karet vet jeg ikke helt hvordan det går med, men hun har ikke blitt verre iallefall.
Hannen min ble ikke bedre av saltkuren desverre, satte i gang en medisinbehandling med sera baktopur, i mangel på esha, men heldigvis kommer han seg, finnene har slutta å smuldre bort.
Hunnen satte jeg i hovedkaret, men da hun nok en gang jaga guppyene satte jeg henne i et fødekar. Det er alt for trangt til henne, stakkar, men hun spiser ihvertfall, og det er ikke noe galt med henne ellers. Så snart jeg får kjøpt nytt filter og kjørt inn får hun tilbake karet sitt

Ancistrusene vokser og vokser, gleder meg til jeg får kjøpt større kar. Tenkte å ha et på 70 liter, men jeg VIL ha blågurami, så da må det bli Akvastabil 128 liter, så får de ihvertfall plass til å røre på seg. Lurer virkelig på hvordan jeg skal få råd da, men jeg får heller bruke tid på å spare til et skikkelig kar og filter, enn å kjøpe det første jeg kommer over. 80-literen er fremdeles ikke satt opp, søs kan være så treg altså:P Reken min Nincada har byttet skall, fant skallet hengene i mosen, og når hun kom fram dagen etter så jeg tydelig eggene i nakken, perlehvit er hun og blitt, ekke no sølepyttfarge der, lenger. Skal kjøpe kirsæbærreker som selskap til henne, planen er at de to kampfiskkarene skal bli rekekar, og kampfiskene skal få 60-litere å kose seg i. (Hvor skal dette ende?:P)

Foresten, dagen nærmer seg! Moren min begynte å snakke om hagedam med koi i dag, ENDELIG!=D Er vel egentlig gullfisk jeg vil ha da, men er moren min som blir å styre med dammen tenker jeg, så hun får vel bestemme:P Men vil kattene mine ta fisken, eller går det bra om den er dyp? Har forsåvidt en katt som liker å bade i dammer, da..:S
Endelig er guppyene friske! De har ligget på bunnen og sett døde ut en stund nå, så jeg bytta vann, og har latt dem gå uten mat i 3-4 dager, og i dag kom de svømmende opp til overflata som normalt da jeg tok av dekkglasset.

Ancistrusene mine er heldigvis ikke blitt dårlige, de spiser og vokser. De er vel 1-2 cm lengre, og mye tykkere enn da jeg fikk dem=) Sunne og fine fisker altså.. Det kan gå noen dager mellom hver gang jeg ser dem, men i dag lå Cascon på steinen og Silcon gnagde på rota, så vet at begge to er høyst oppegående Silcon er blitt litt større enn Cascon nå, men når jeg setter opp en 100 liter tenker jeg med at det vil jevne seg ut.

Hehe, må le litt av moren min. Troppa opp i dyrebutikken og skulle ha spirrevipp-tabletter til Anti Strutser=D
I dag måtte jeg avlive en guppy. Den "svømte" loddrett med hodet opp, og kom seg ikke noen steder. Den ville nok dødd utover kvelden uansett, men ville ikke at den skulle pines, og vil prøve å unngå smitte. Føler meg kjempeslem:/
Ironisk nok er både Ole og Dole døde nå, Doffen lever i beste velgående.

Med ancistrusene går det bra, endelig har de begynt å smake på algetablettene, de har til nå bare gnagd på rota og steinene. Men sandsneglene savner vel tiden da de hadde enerett over tablettene De er ikke like synlige lenger nå, når de må dele, og det har ikke jeg noe i mot, selv om de er skikkelig fine=)

Planlegger et nytt kar nå, håper på å få tak i et på fredag. Ancistrusene er 4 og 7 cm. Plass har de nok av enda, men vil gjerne kjøre inn karet skikkelig før de flyttes. I det karet skal også kampfiskhannen gå, han vil nok gjerne ha litt større plass 45 literen skal hunnen ha, får finne på en eller annen art til som kan gå der, men hun er temmelig aggresiv, så det må bli et bunndyr eller en fisk uten noe særlig til finner.

Hun oppfører seg egentlig ganske "hannete", det er først i det siste hun har blitt mer "hunnete", men jeg er sikker på at det er en hunn nå, hannen virka veldig parringsyk når jeg forsøkte å parre dem, og hunnen viste tydelig at hun var en hun som ikke var helt klar enda. Men hun skal parres før eller siden, hun er kjempenydelig med den dyp blålilla fargen ;D
"det var da fryktelig så lange ører den katten hadde!"
Dette handler ikke om noen av fiskene da, men måtte bare ta det med. Tittelen og bildet sier vel sitt
Oj, du har jo siameser jo

Drev med utstilling og oppdrett av siamesere for noen år tilbake. Utrolig spesielle katter som det er umulig å ikke bli sjarmert av. Savner pusene mine når jeg ser at andre har siamer. Heldig du! Kaninen var søt også da
Hehe, er vel egentlig søsteren min sin katt, skulle aldri tro det, men jeg kommer til å savne den evinnelige mjauinga når jeg flytter ut om en uke:P Planen er faktisk oppdrett her og, men skal stille han ut et par ganger først. Foreldrene er premierte, så ser ikke bort i fra at det kan gå bra med han her og.

Kaninen ble funnet i skauen for åtte år siden, men henne skal jeg gi bort snart. Har funnet ei dame som har mange andre kaniner, og det er vel toppen for Lulu min=)
Ja, noen stillferdig rase er det ikke. Husker noen jeg kjenner fortalte at en som hadde en siameser med løpetid fikk politiet på døren. Naboene hadde trodd at det var en baby som lå og skrek hele døgnet

Utrolig at noen kan ha sluppet løs kaninen i skogen. Bra at du fant den og at den kommer til et sted med flere artsfrender
Vel, var ikke jeg som fant kaninen, og den var ikke los, men satt med en annen kanin inne i et trangt, ødelagt bur.

Har egentlig ikke så lyst å gi vekk kaninen heller, er jo så glad i den, men har blitt så redd etter at den bet meg, så da blir det lite kos. Da er det bedre at hun får selskap av andre artsfrender, kaniner er jo selskapsyke og flokkdyr=)

seriøst, skjønner godt de trodde det var en baby, søs sin ter seg på samme måte!:P også er det så flaut å være ute med han siden han uler som om han ble mishandlet til tusen:P
Forresten, min oppskrift på å vekke interessen til typen: Kjøp et stort akvarie og putt en fisk oppi. Da anstrenger de seg for å lete opp noen flere fisker som kan være i karet, så er det gjort
Da kommer det det en CT kampfisk i hus=)

I går ble jeg liggende å se på Tarkan (VT kampfisk) Jeg flyttet han til 45-literen for to dager siden. Jeg lot karet være mørklagt til i går kveld, da han skulle få mat. Jeg slapp samtidig en algetablett oppi til mallene, men det skjønte ikke Tarkan. Han svømte rolig og forsiktig bort til den store, farlige? tabletten. Plutselig kom det en luftboble ut av tabletten, fisken farer etter, men når den ikke før den treffer overflaten.

Da ble Tarkan sint. Han styrtet ned mot tabletten, og ga den en real omgang juling. Bet i tabletten og ristet, dyttet og nappet i den, et realt sirkus var det=D
Men så gikk han lei, den dumme inntrengeren fikk bare være.

Så så han noe interesant i sanden, svømmer rolig ned og tar en munnfull. Og DET utrykket på fisken! Hadde han vært menneske hadde han nok grøsset og bannet skikkelig. Han hostet op masse sand, og svømte hektisk i sirkel! Først måtte jeg le, så ble jeg redd, men da han fikk kommet seg opp til overflaten og pustet ut litt var hele greia glemt

Men så så han algetabletten igjen.. Denne gangen var det et ti-talls snegler som hadde strevd seg fram. Kampfisken svømmer ned, og tar fra dem tabletten, han stryker seg inntil den og rister, og tabletten ble spredt for alle vinder.

Skuffa snegler den dagen, ja To av småsneglene hadde faktisk haiket med en større snegle på tur til tabletten:P

Anbefaler alle å gi kampfisken større kar, det er ikke tull det med at fisken blir som en annen fisk! I nykaret har han ca 20 liter fri svømmeplass, og 20 liter med en rot og tett planteskog, det er gøy for han, og underholdning for den som ser på

Fisken min er mye mer aktiv nå. Han svømmer saktere, men mye mer enn før, og det håper jeg er et godt tegn:P
Hva gjør man når man er syk og har en ukes ferie? Man parrer kampfisk! Valgte å parre den blå hunnen med den iriserende hannen denne gangen, i og med at den blå hannen nettopp har vært syk. Denne gangen går det bedre, hunnen er fortsatt blå, litt lysere vel og merke, men ikke knall hvit som sist gang. hun har to loddrette striper og korrekt vinkel, hun er tjukk og rognstinn, og hannen bytter på å blåse bobler og jage henne. Har tatt bilder, men er hjemme hos min mor, så får ikke lagt inn tror jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap