Hvilken reketype?

Oppdaget i dag plutselig en reke i akvariet mitt. Overtok et brukt akvarium for en måneds tid siden og da var det noen ørsmå reker i sanden. Antok de var spist opp av sultne ciklider forlengs, men i dag så jeg for første gang en av rekene igjen og den var blitt 3 cm. Nå svømmer den fritt rundt. Antar det er en viftereke ut fra bilder i basen her, men har ikke greie på reker så vil gjerne få en bekreftelse eller avkreftelse.
Ja, kanskje det er den. Fasongen ligner veldig. Har ikke fått min på så nært hold at jeg har klart å se noe farger og mønster. Syns egentlig den ser mest grå ut! Holder små reker seg skjult til de er store nok til at sjansen for å bli spist er redusert? Rart jeg aldri har sett den før.
Fått tatt noen bedre bilder.
Ser ut til å være en Neo hunn ja
Stusser på stripa som følger hele ryggen på reka, var den som gjorde jeg trodde det var en viftereke.
Mange reker som har lys stripe nedover ryggen...
Men om du ser at den vokser seg mye større enn 3 cm, så er det nok noe annet...
Aldri hatt reker så der er jeg blank gitt Takk for all hjelp!
Amanoreker kan se svært lik ut som Viftereker, men har den vifter på forbena så er det jo ingen tvil.
Jeg tenker det kan være blå reke jeg, de har jo mange forskjellige farger, og hvis du ser på siste bildet i basen, er din ganske lik på den ene!
Tror du har rett. Hun jeg overtok akvariet fra tippet også at det kunne være blå reker som gikk igjen oppi der. Ev. blanding av blå reke og rød krystallreke. Men synes også den ligner veldig de blå rekene - En riktig stygg liten reke er det stakkars Men imponert over overlevelsesevnen. Dette karet var fullt av sultne ciklider en stund pga 180 literen min gikk lekk. Helt fantastisk at den har overlevd.
"Blå" reke og neocaridina sp. er samme art, hvertfall mener jeg det.
Krysning mellom rød krystallreke og den såkalte blå reke er dog teknisk umulig da de er to forskjellige arter.
Da er jo den muligheten ekskludert Så da er det nok blå reke
Wikdahl
"Blå" reke og neocaridina sp. er samme art, hvertfall mener jeg det. Krysning mellom rød krystallreke og den såkalte blå reke er dog teknisk umulig da de er to forskjellige arter.

Hvor har du det fra?

Neocaridina sp. blue krysser seg med alle Neocaridina-rekene. Det er derfor man ikke bør ha flere Neocaridina-sorter i samme kar. Man bør heller ikke flytte planter mellom disse karene dersom man har oppdrett på flere slag Neocaridina. Gjør man dette, så risikerer man at genene blir "forurenset", og man ender opp med reker som ikke har helt klare farger. Neocaridina sp. blue er veldig lik på Neocaridina sp, men noen individer har mer blå-skjær hos Neocaridina sp. blue.
*lener meg tilbake og lar de lærde strides*
...Med "rød krystallreke" regner jeg med at Wikdahl mener Caridina cf. cantonensis...Denne kommer i forskjellige fargevariasjoner, hvor populærnavnet er Rød Krystallreke på den ene...

...Caridina cf. canonensis 'red crystal' og Neocaridina sp. blue kan ikke få avkom...
Uff! :O
Der var det nok jeg som leste feil, sorry! Jeg leste kirsebærreke, og svarte dæretter. Legger meg flat... *Forbanner øynene mine* :-/
...Leste Kirsebærreke et par ganger jeg også, i og med at det sto Neocaridina der...
Hehehe.. godt at det ikke er bare mine øyne som feiler, da...
For ordens skyld, og for at det ikke skal bli videre misforståelser, så hører krystallreker til Caridina, og kan ikke krysses med Neocaridina-arter. Så Wikdahl hadde helt rett...
Hehe... Jeg foreslår forresten å omdøpe Neocaridina sp. til "Pestreker". Har prøvd å tømme et 20 liter kar for dem i flere dager nå, men det blir aldri tomt. Må ha passert 150 stk for lenge siden, startet jo med bare 20 i januar
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap