Plast-planter

man ha ekte planter i akvariet, eller er det greit om man bare har planter av plast?
Blir jo mindre alger da...
Plussmedlem
Mye fint i plast, men det gjelder ikke imitasjoner av planter
Hurtigvoksende planter er et meget godt hjelpemiddel mot alger.
Plastplanter vokser som kjent svært dårlig.
Hmm...
Jeg trodde det ble mer alger med ekte planter.
Herregud så flaut!

Men sist jeg kjøpte ekte planter, fikk jeg med sånne ekle snegler som formerte seg noe sinnsykt.
Vil ikke ha det i det "nye" akvariet mitt!
Det blir altså mindre alger med ekte planter. Ekte planter forbruker de stoffene i vannet som ikke er bra for fiskene.

Plastplanter blir veldig fort stygge.
Fort gjort å bli forvirret av dette, ja

Nitrat er slutttproduktet av nedbrytningssyklusen av avføring og matrester, som er næring som blir brukt av både planter og alger. Og om det ikke finnes planter som forbruker næringen kan jo algene slå ut håret og bruke alt selv - null konkurranse i "matfatet". Vil tro at i et planteløst kar må man kjøre strengt regime på vannbytter for å holde nitratnivået nede.

Ja, pestsnegler er vanskelig å unngå.. det kan lønne seg å skylle plantene godt før du setter de i akvariet, gni godt på hvert eneste blad. Og skulle du se noen snegler, plukk eller knus de med en gang. Har man fått pestsnegler krever det en god dose innsats for å bli kvitt de, om man ikke har mulighet/lyst til å holde praktbotia som visst er en meget effektiv sneglespiser.
Okei, takk for svar, har blitt litt klokere nå.

Kan jeg bruke de vann-plantene som de har på Ikea?
Noen som vet?

Inaktiv bruker
du kan godt brke de VANNPLANTENE som er på ikea bare pass på å ikke ta med deg sumplanter
å vil bare si at plastplanter er like naturlig som plastfisk
Ok
Men kan det følge med snegler med plantene fra Ikea?
Inaktiv bruker
det veit jeg ikke, men det kan hende, men jeg er også ganske skeptisk til det... men det kan hende det er med snegler siden dette er jo også import vare, ifølge min teori da


Men sist jeg kjøpte ekte planter, fikk jeg med sånne ekle snegler som formerte seg noe sinnsykt.
Vil ikke ha det i det "nye" akvariet mitt!
få deg noen dvergbotiaer til og rydde opp i sneglefarmen
Inaktiv bruker
jeg ville helelr anbefalt praktbotia, men da kommer det virkelig ann på hvor stort kar du har
Botia er ingen god idè i nye kar som ikke er godt innkjørt. Hvor stort er karet ditt?
Inaktiv bruker
åja, karet er nyinnkjørt ja, da er det vel ingen god ide:P
Det er ca 60 liter, men jeg har ikke snegl i det nå.
Fikk snegl i det gamle når jeg kjøpte planter, derfor jeg bare har plast-planter nå.

Vil ikke ha sånne ekle snegl igjen
Håper de har snegl-frie planter på Ikea...
vegar haugerud
jeg ville helelr anbefalt praktbotia, men da kommer det virkelig ann på hvor stort kar du har:)

bruker dvergbotiaen som nyttefisk, som ikke tar bort fokuset fra primærfisken! noe en praktbotia fort gjør..
killers
Det er ca 60 liter, men jeg har ikke snegl i det nå. Fikk snegl i det gamle når jeg kjøpte planter, derfor jeg bare har plast-planter nå. Vil ikke ha sånne ekle snegl igjen :( Håper de har snegl-frie planter på Ikea... :)

har kjøpt noen stengelplanter på ikea selv, var faktisk penere en tilsvarende plante i butikk.
plastplanter og sjørøverskip er best...
killers
[I][B]Må[/B][/I] man ha ekte planter i akvariet, eller er det greit om man [I]bare[/I] har planter av [B]plast[/B]?


Du kan godt bruke plastplanter slik somTonny Brandt Andersen sier i sin artikkel "akvarium for fiskenes skyld?" som ligger her på forumet.

" Hver gang du gjør et valg i akvariet ditt bør du først tenke på om du lager akvarium fiskens skyld. Det er ikke viktig om du bruker plastplanter eller ekte planter. Man bruker så mye teknikk i dag og man får likevel ikke den naturlige balansen som mange snakker om.
Gjert
plastplanter og sjørøverskip er best...


Hehe ja, jeg har sjørøverskip!

Takk for svar allesammen, haster kanskje ikke så mye med den Ikea-planten da :p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap