- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Lek...skjøter tetra
Lek...skjøter tetra
Hei allesammen, Har en tyve talls skjørte tetra i en 325 l tank, noen av disse er stinn av rogn. Nå så har jeg satt sammen en han og en hunn i en 10l tank. De har vært der i en dag ca. Ikke noe action!!!!!
Noen tips for å få de til å leke? Hannen er hakke mindre en hunnen, men er 75 % sikker på at dette er en hann.
Tips.. taes i mot med stor takk. =)
Hilsen John Arne
Noen tips for å få de til å leke? Hannen er hakke mindre en hunnen, men er 75 % sikker på at dette er en hann.
Tips.. taes i mot med stor takk. =)
Hilsen John Arne
Postet 13.05.08 kl 12:51
Stimfisk liker helst å være stim for å komme i leks-humør...
Ellers bør de vel kanskje ha lavere pH enn ellers, men det må du nesten sjekke opp selv i basen.. Kanskje er en 10-liter litt for lite? Vanskelig å fóre opp masse yngel i en tiliter også...
Men prøv igjen med flere, du... Skal du senke pH, bør du gjøre dette sakte. Fiskene tåler sjelden brå pH-dropp, selv om de liker lav pH.
Ellers bør de vel kanskje ha lavere pH enn ellers, men det må du nesten sjekke opp selv i basen.. Kanskje er en 10-liter litt for lite? Vanskelig å fóre opp masse yngel i en tiliter også...
Men prøv igjen med flere, du... Skal du senke pH, bør du gjøre dette sakte. Fiskene tåler sjelden brå pH-dropp, selv om de liker lav pH.
Postet 13.05.08 kl 13:13
Mine skjørtetetra leker i hovedkaret når jeg har store vannbytter, dvs 50%, eller når sirkulasjonen økes etter at det har vært veldig lite sirkulasjon en periode, feks rett etter at jeg har renset en nesten tett pumpe. Jeg har litt varierende ph på mellom 6.8 og 7. De leker helst i skumringen og sjelden på dagen når lyset står på. Fôring med røde mygglarver og eventuelt tilsetting av noen av eshas vitaminer kan også hjelpe på. De liker å spre eggene i øverste del av karet og vil gjerne ha noen høyvokste planter der.
Hannene er mindre enn hunnene og har lengre skjørt. Du finner bilder av begge kjønn i beskrivelsen av 180 literen i profilen min.
Som Aggi, mener jeg at 10 liter kan bli i minste laget for å få de i humør. Jeg ville ha gått for en 50 liter ihvertfall. Du skal jo ha plass til at yngelen skal vokse også. Lykke til!
Hannene er mindre enn hunnene og har lengre skjørt. Du finner bilder av begge kjønn i beskrivelsen av 180 literen i profilen min.
Som Aggi, mener jeg at 10 liter kan bli i minste laget for å få de i humør. Jeg ville ha gått for en 50 liter ihvertfall. Du skal jo ha plass til at yngelen skal vokse også. Lykke til!
Postet 13.05.08 kl 14:18
Oki, tenkte at jeg skulle passe på å få fjerna fisken etter at de hadde lekt. Slik at 10 litern ble "rugekasse" og eggene fikk ligge i fred. Jeg har koi sammen med dem skjønner dere, å de spiser ALT =) Ribba to planter på fire dager i forje uke. Slipper litt salat til dem en gang i blandt også. Da tar de helt av =)
Skjørteterane likedes med koiene=)
John Arne
Skjørteterane likedes med koiene=)
John Arne
Postet 13.05.08 kl 16:11
Skjønner tankegangen og jeg tror nok ikke egg eller yngel vil overleve i hovedkaret ditt, nei, men jeg tror heller ikke at et altfor trangt kar vil skape noen romantikk
Det eneste jeg kan komme på som muligens går er å sørge for at de starter å leke i hovedkaret og så flytte de over i 10 literen når de er godt i gang. Skader jo ikke å prøve det. Sørg for plantevekst opp til overflaten også.
Mine leker med ujevne mellomrom, men jeg har aldri brydd meg om å prøve noe oppdrett, så fiskene i karet har kaviarfest istedenfor
Det eneste jeg kan komme på som muligens går er å sørge for at de starter å leke i hovedkaret og så flytte de over i 10 literen når de er godt i gang. Skader jo ikke å prøve det. Sørg for plantevekst opp til overflaten også.
Mine leker med ujevne mellomrom, men jeg har aldri brydd meg om å prøve noe oppdrett, så fiskene i karet har kaviarfest istedenfor
Postet 13.05.08 kl 20:17
Det vi gjorde for å få lek var:
1. Sette opp en plastkasse (ca 20 liter) med vann, et lite filter, mest glasskuler på bunn men også et område med sand/grus. I tillegg hadde vi i et par stilker hornblad. Karet ble plassert ved kjøkkenvinduet.
2. Satte to hunner i dette og foret med proteinrik kost, bla a levendefor i 1,5-2 dager.
3. Satte inn fire hanner.
4. Tømte karet for fisk etter 1 1/2 dag
5. Yngel begynte å klekke etter to til fire dager. Foret med infusorier og artemia.
Noen spesiell lek/gyting så ikke vi, men det kan godt ha skjedd på morgenkvisten før vi sto opp.
1. Sette opp en plastkasse (ca 20 liter) med vann, et lite filter, mest glasskuler på bunn men også et område med sand/grus. I tillegg hadde vi i et par stilker hornblad. Karet ble plassert ved kjøkkenvinduet.
2. Satte to hunner i dette og foret med proteinrik kost, bla a levendefor i 1,5-2 dager.
3. Satte inn fire hanner.
4. Tømte karet for fisk etter 1 1/2 dag
5. Yngel begynte å klekke etter to til fire dager. Foret med infusorier og artemia.
Noen spesiell lek/gyting så ikke vi, men det kan godt ha skjedd på morgenkvisten før vi sto opp.
Postet 13.05.08 kl 23:09
En annen metode man kan prøve, dersom fiskene bare leker i hovedkaret, er å slamsuge bunnen i hovedkaret godt, etterpå skyller man filteret lett i bøtta med slam. Deretter kan man la dette slamvannet stå med brusestein i bøtta i en uke. Hvis det har vært lek i karet, så vil det dukke opp yngel i løpet av denne uka.
Dette gjelder altså fisk som er eggspredere, slik som danioer, tetra etc.
Det er nok viktig at man ikke mater de siste par dagene før slamsuging, for ved mye mat som er under nedbrytning, så vil det sannsynligvis danne seg for mye giftstoffer i vannet.
Jeg testet denne metoden for noen dager siden, og i dag har jeg yngel i bøtta. Foreløpig bare et par, men det dukker sikkert opp fler etterhvert.
Dette gjelder altså fisk som er eggspredere, slik som danioer, tetra etc.
Det er nok viktig at man ikke mater de siste par dagene før slamsuging, for ved mye mat som er under nedbrytning, så vil det sannsynligvis danne seg for mye giftstoffer i vannet.
Jeg testet denne metoden for noen dager siden, og i dag har jeg yngel i bøtta. Foreløpig bare et par, men det dukker sikkert opp fler etterhvert.
Postet 15.05.08 kl 20:45