Forvirring ang. molly

Jeg har en gul seilfinnemolly trodde jeg... Men det var noen i dag som mente det var Lyrhale Molly ?? Når jeg ser i fiskebasen her går den under seilfinne molly. Den er gul med halvmåne formet hale. Jeg finner ikke noen info om Lyrhale molly. Hva er rett ?
Det finnes tre forskjellige slag seilfinnemolly.

Hvis du ser på Poecilia latipinna har jo noen der klar antydning til lyrehale, til forskjell fra Poecilia velifera og Poecilia kykesis. Les gjerne under profilen til hver av disse tre artene og se på bildene. Dersom du ikke blir klok på at din fisk tilhører en av artene, er neste lure trinn å ta noen gode bilder av fisken din og legge ut her, slik at noen med god peil kan hjelpe deg.
Hei
Takk for svar men jeg er fremdeles litt forvirret for det står seilfinnemolly på alle i fiskebasen her på forumet.?? Eller tar jeg helt feil ?
Eller er det bare det latinske navnet som er forskjellig?
Anita H
Hei Takk for svar men jeg er fremdeles litt forvirret for det står seilfinnemolly på alle i fiskebasen her på forumet.?? Eller tar jeg helt feil ? Eller er det bare det latinske navnet som er forskjellig?


La de latinske navnene fortelle deg at det er snakk om tre arter molly, og ikke la det forvirre deg at de heter det samme på norsk. Latinen bestemmer, og så er navn på andre språk underliggende.

P.latifina heter Sailfin molly på engelsk. P. velifera heter Yucatan molly, og Poecilia kykesis har jeg ikke klart å finne noe engelsk navn på. Molly er ikke én art, men en rekke arter, der du finner blant annet
- Poecilia latifina
- Poecilia velifera
- Poecilia kykesis
- Poecilia mexicana
- Poecilia sphenops
- Poecilia latipunctata
- Poecilia chica
Du finner ganske mange flere her.

At de tre molly-artene heter det samme på norsk er nok enten en misforståelse, eller fordi det er bestemt at de er så like at det spiller ingen trille. Ikke vet jeg. Det jeg vet, er at det er mye å sette seg inn i som fiskeeier.
Og nå trodde jeg at jeg endelig fant ut av det, her hevdes det at lyrehalemolly er en kulturform av Poecilia sphenops, altså det samme slaget som det man kaller black molly.

Men så søker en videre og finner andre som hevder at lyrehalemolly er en kulturform av Poecilia latipinna. (Jeg klarte å skrive Poecilia latifina over, det er min (skrive)feil.)

Dette at lyrehalemollyen er en kulturform av P.latipinna fant jeg påstått flere steder på engelske nettsider, så hvis flertallet får bestemme, er dette riktig. I så fall har du altså uansett en seilfinnemolly, om den har lyrehale eller ei.
HEI

Takk for svar. Er ikke så greit å holde styr på alle disse navnene. Jeg har i hvertfall en Molly.... :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap