Lyset gikk / mp eheim classic 120

I går ble det mørkt i begge lysstoffrørene samtidig, så jeg antar at det ikke er rørene det er noe feil med. Jeg finner imidlertid hverken startere eller sikring i armaturet, så vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an nå. Jeg har sjekket hele armaturet (tror jeg). Noen som vet råd? 38W T8 rør som står i.
Om det ikke er tennere, så må du nesten gå utifra at det er T5 lys. Er ikke noen deksler på armaturet du kan skru ut hvor tennerne sitter?

Kanskje dette kan hjelpe?

Hei og takk for hurtige svar. Nei, det er ingen deksler jeg kan se i alle fall og i alle fall ikke slik du ser på bruksanvisningen i linken

Det er T8 rør...

Lurer veldig
Du må jo ha oversett noe. Følg ledningene hele veien fra kontakten. Noen få akvarier har elektronikken i selve skapet under akvariet.
Kan være at det er mulig å vippe opp et deksel på toppen av lysarmaturet og at man der kommer til tennerne.
Hei igjen!

Jeg har tatt ut hele armaturet, og det er ingen deksel å se. Det er et mp armatur i plast, som egentlig ligner det i bruksanvisningen med dog uten tenner. Det står i bruksanvisningen at lysstoffrørene fra 2x30 watt er utstyrt med elektroniske drosselspoler. Det er ikke nødvendig å skifte startenheten.

Skal kjøpe nye rør, men synes det var veldig rart at de gikk samtidig! Det er vel en form for sikring et sted også?
Åneida, det er forskjell på om det er serie eller paralellkoblet. Altså hos deg så er det nok ett rør som har gått og da lyser ikke det andre heller.

Enten det, eller så har elektronikken tatt kvelden og da lyser ingen, men ingen av dem er ødelagt.
Svært riktig det Høyer`n sier
Har sett\ hørt om en del armaturer som har endt sine dager, blandt annet på grunn av at ett rør var dødt (og det andre forsøkes byttet :p)

Løste det seg for deg?
Hei igjen!

Det var nok bare et av lysstoffrørene som var gått. Så ingen sikring eller tennere. SÅ det var nok seriekobling som var problemet...

Takk for respons!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap