Nye lysrør

Dagen måtte komme... og nå er den her!

Hentet i dag et brukt juwel 110 liter (mitt tredje), og fikk beskjed om at lysrørene er modne for utskiftning.

Har lest, og funnet ut at jeg på se på watt for å kunne få et rør som passer? Ettersom mer watt = lengre lysrør. (?)

Kjapp gjennomgang av mine lysrør:

** samtlige er 18 watt, 2 lysrør per kar **

1: 1 x warmlite og 1 x daylite (dette karet er nytt)

2: 1 x sera brilliant daylight (6000 kelvin) og 1 x ukjent. Ser ikke hva det siste røret er siden skriften er opp mot reflektoren. Aner ikke hvor gamle disse rørene er.

3: sera plantcolor, 4900 kelvin og sera tropic sun, 4700 kelvin.

Det er nummer tre som virkelig trenger nye lysrør.

Har sett på følgende:
Aqua-Glo 18W (masse kelvin...)
Flora-Glo (2800 kelvin)
Fluora 77 (7700 kelvin)
Life-Glo (6700 kelvin) - står til salt og ciklidekar...
Sun-Glo (4200 kelvin)

Fra Tropefisk er det mindre å velge mellom:
Gro Lux

Masse å velge mellom, jeg aner ikke hva jeg burde velge. Ikke teknisk nok til å bygge ut armaturene (ser at jeg burde ha mer enn 2 x 18w egentlig), så her er det nødvendig å gjøre det så bra jeg kan ut fra forutsetningene.

Noen med peiling som kan hjelpe en forvirret stakkar?

EDIT: har lest at jeg må/bør bytte tennere også. Dagens siste teite spørsmål: hvor mange trenger jeg hehe
Jeg sier som jeg har gjort så mange ganger før: Life-glo ll er absolutt min favoritt når det gjelder lysrør. Rent og hvitt lys som gir god fargegjengivelse på fisk og planter. Ønskes et litt varmere, gulere lys kan det kombineres med Sun-glo. Sun-glo alene blir for gult etter min smak.

Noen armatur har innebygget livstidstennere så de trenger du ikke bry deg om. Finner du at du har tennere i armaturene så bør disse skiftes ut samtidig med at lysrør skiftes (anbefales ca en gang i året). Det finnes riktignok å få kjøpt "evigvarende" tennere, blant annet på Clas Ohlson, men jeg har ingen personlig erfaring med de.

Er det plassert èn tenner ved hvert lysrør skal du ha single tennere, er det bare èn tenner på flere lysrør skal du ha serie tennere. Tennere fås kjøpt overalt der det selges lysrør, også på daglivare. På paktningen står det både om de er single eller serie samt hvilke wattstyrker de er beregnet på.

Reflektorer kan være en rimelig måte å utnytte det lyset du har om du ikke har mulighet for å bygge ut med mer lys. De fleste fisk bryr seg ikke om lyset er litt dunkelt uansett, men vil du ha planter i lite lys bør du velge de som tåler lite til medium belysning.

Gratulerer med "nytt" kar
Life-Glo fra Hagen, sammen med et Flora-Glo fra samme produsent anbefales

Jeg satte inn mitt første LifeGlo lysrør i akvariet jeg har blå guppyer i.... og jeg sa bare WOW! Det lysrøret har en helt fantastisk fargegjengivelse, særlig på fisk med blått i! Jeg ante ikke at guppyene mine var sååå fine Det blir et utrolig klart dagslys av det. Kanskje noen synes det er littegranne i hviteste laget, men det gir et meget godt og pent lys, synes jeg iallefall.

Plantene trives med lyset fra LifeGlo også, men et FloraGlo i tillegg for å tilfredsstille plantenes behov for lys fra den enden av fargespekteret også, det er en fin kombinasjon.

Jeg har prøvd SunGlo, det var et fælt rør, synes jeg.... alt ble helt gult!
Men, det var bare min mening, det er smak og behag

PS!
Om jeg ikke husker feil:
Hagen har ikke 18 w, de har 20 w, som er nøyaktig samme lengde. Det er 20 w jeg bruker i mine 18 watts lysarmaturer.
Åhhh. Ja, jeg har lest mye bra om life-glo, men når det sto 20 watt på Tropefisk trodde jeg ikke at det gikk

Så tusen takk Mona! Ser ut til at de rørene på Tropefisk er fra Hagen, så da skulle 20 watt fra Tropefisk gå bra i mine lysarmaturer

Tusen takk Tante Astrid også

Skal se om jeg klarer å identifisere hvordan en tenner ser ut og hvilket av alternativene du listet opp jeg har. Er så veldig grønn på dette med lys hehe.

Ang. reflektorer så ser det ut som om alle tre lysarmaturene har dette - heldigvis

Da.. kan jeg kanskje gå for 1 x life-glo 20 watt og 1 x flora-glo
Som damene før meg har sagt; Life-glo er ett rør som det står skikkelig respekt av.
Svært mange av de andre produsentene bankes regelrett i støvet, både med tanke på levetid, lysutbytte, plantevekst og ikke minst, hvordan lyset fanges av livet i karet.

Om det er av interesse:
Her er en omtale over alle rørene i -glo serien. Har testa samtlige (ikke marine-glo, men blått er da blått). For å si det slik; det er kun der -glo ikke kan skaffes, at jeg velger noe annet (f.eks ved 80W T5)
skal nå prøve mona o's anbefaling )
men lurer jo litt på om 3-4 lysrør er for mye for 375L.....bruker 3 stk nå, men de er gamle, så jeg har ingen aning om hvilke typer de er. det ene gir endel grønn algevekst, og derfor vil jeg bytte dem ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap