Problemer med akvariet

For andre gang røk midt staget (eller hva det nå heter) første gangen var på bakveggen, nå forran. er dette noe som plutselig kan skje, eller er det noe som er riv ruskende galt. Det er flere ting som skjer oppi karet, grønnalger blir røde, plantene "smuldrer opp" og det døde en seilfinnemolly for to dager siden. begynner å bli passe lei av denne hobbyen snart.
Midstaget røk? Jeg tipper det er et Juwel-kar du har....?
det vet jeg ikke, det er helglass, ikke ramme. noe plastikk greier rundt bunnen, heldekkende armatur med luke i forkant, og er 120 liter. glemte å ta det med i første innlegg
Hvis du ikke vet produsenten, og det aldri har stått på akvariet heller, mistenker jeg at dette er noe billig-greier... polsk eller svensk eller noe sånt. Det er dessverre slik at man som oftest får det man betaler for. Plastikk rundt et lysrørsarmatur er ikke bra. Før eller siden får plasten nok av heten, og begynner å sprekke opp her og der.

Hos kvalitetsprodusenter lages midstaget, rammen og lysrørsarmaturene av aluminium. Det er det f.eks. på mine større kar av merkene Akvastabil og Aqualine.
Men nok om det Spist er spist, og kjøpt er kjøpt
Over til andre ting du nevner.

Når du klager over at plantene begynner å smuldre opp, så er jeg nesten nødt til å være litt ubarmhjertig ærlig med deg.... Håper det er greit
Da må jeg nemlig si: du steller dem ikke riktig, og har ikke gitt dem det de trenger for å leve og trives.

Planter trenger elementært to ting for å klare seg;
1. RIKTIG og NOK lys
2. riktig og nok NÆRING.

Du har sannsynligvis feilet på begge eller en av delene.
Hva slags lysrør har du i 120 literen og hvor mange? To? Hvilken type rør er det, og satt de i armaturet da du kjøpte karet? Hvor lenge siden er det, eller med andre ord; hvor lenge har de lysrørene vært i bruk? Det står trykket i lysrørets ene ende hva produsenten heter, eventuelt serie-navnet på lysrøret (f.eks. "AquaGlo" fra produsenten Hagen), hvor mange watt det er og noe annet småinfo.

Så må du nesten liste opp hva slags planter du har. Det er hovedsaklig to kategorier; de typene som tar opp næringen sin gjennom vannmassene, og de typene som trekker næringen opp gjennom bunnlaget via røttene der.
Det hjelper derfor fint lite å peise på med flytende næring, hvis man omtrent bare har f.eks Echinodorus-sverdplanter (de trekker næringen gjennom røttene nede i sanden/grusen).

Så det hjelper ikke stort å spørre deg; "Gir du noen form for plantegjødning?" så lenge man ikke vet hva slags planter du har. Først da kan man anbefale riktig type gjødning.

At èn enkelt molly dør, er kanskje ikke grunnlag nok for noe katastrofe-opprop, men du kunne jo nevne litt om vannverdiene dine. Når sjekket du ph og nitritt sist, og kunne du evt ta en ny måling av dette og opplyse om hva verdiene ble?

Karet er kjøpt brukt av en tidlegere kollega, det er mest sansynig at karet er kjøpt i butikk i Haugesund. Det er et helbilde av karet på profilen, muligens du kan finne hvem produsenten er da.

Plantene:

1 stk Cryptocoryne beckettii "petchii" (denne er virker som stilken deler seg opp i mange tynne tråder)

1 stk Hygrophila corymbosa "Siamensis 53B" (denne har litt av det samme som den første)

1 stk Bacopa caroliniana (denne her helt grei)

1 stk Echinodorus "Rose" (denne visner noen blader på)

1 stk Lilaeopsis brasiliensis

Alle plantene har gjødsel kuler fra JBL under/ved siden
Når det gjelder lysrørene, er det 1/2 år siden de ble skiftet ut, det er ikke lysrør for planter, det kan vere en årsak. (2 stk foresten)

Vann verdier er:
pH: 7,2 - 7,6
KH: 6
GH: +7
Nitrit: 0
Nitrat:10
Hadde det vært meg, ville jeg som første skritt i operasjon "Redde plantene" byttet lysrør. Det lønner seg ikke å kjøpe lysrør i dagligvarebutikken. Det er like greit å kjøpe lysrør for akvariebruk, ment for akvarieplanter under vann

Av de plantene du lister opp, vet jeg at alle (unntatt en som jeg ikke vet) setter mest pris på et næringsrikt bunnlag. Det unntaket er Bacopa'en, for de vet jeg ikke om foretrekker i vannet eller i bunnlaget.
Jeg ville forsøkt å skifte til en annen type gjødning, f.eks. setter Echinodorus-sverdplanter stor pris på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]lateritkuler[/URL], de er rike på bl.a. jern (viktig næringsstoff for planter.)

Du kan også forsøke og variere med litt ulike typer næringskuler å stikke i grusen. Variasjon er en fin ting Plutselig finner man en type som plantene tydelig trives med.

Men som sagt; det hjelper lite å peise på med næring, hvis ikke plantene har en type lys de kan nyttiggjøre seg. Så første bud burde være; skift lysrør.
Et par tips finner du her.

Det er ikke garantert at det er nettopp dette som er årsaken til dine planteproblemer, men det er sannsynlig.

mona o
Det lønner seg ikke å kjøpe lysrør i dagligvarebutikken. Det er like greit å kjøpe lysrør for akvariebruk, ment for [I]akvarieplanter[/I] under vann:-) Jeg ville forsøkt å skifte til en annen type gjødning, f.eks. setter Echinodorus-sverdplanter stor pris på [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=893&HKatID=]lateritkuler[/URL], de er rike på bl.a. jern (viktig næringsstoff for planter.) Du kan også forsøke og variere med litt ulike typer næringskuler å stikke i grusen. Variasjon er en fin ting:-) Plutselig finner man en type som plantene tydelig trives med.


Lysrørene er kjøpt i akvarie butikk, skulle fremheve fargen i fisken. Skal bytte ut begge lysrørene, ett for planter og ett for fisk.

Skal se om jeg får tak i gjødning fra en annen produsent, selv om betjeningen i butikken anbefalte meg den fra JBL. Har også lest her på forumet at det går ann å bruke avføring fra kaniner. Tørke "kulene" først, så stikke de ned i grusen. Hva tror du om det?

Kan du se hvilken produsent det er som har produsert dette karet på bilde?

Takk for alle svar.
Nei, beklager, jeg klarer ikke å kjenne igjen akvarieprodusenten eller merket.
Sannsynligvis har du kjøpt lysrør som kun er ment for å fremheve fiskenes farger, og som ikke er tilpasset plantenes behov for spesiell type lys.
Prøv å bytte ut et av dem først med et som er tilpasset plantevekst, og se om du kan se noen forbedring.

Slå fra deg alle tanker om å putte kanin-avføring i akvariet.... du vil etter all sannsynlighet få en "bombe" som kan utslette alt liv. Det kan forurense noe grassalt, og selv om jeg aldri har hørt om noe slikt før, så tror jeg dette med kaninavføring må være noe for..æh... "spesielt interesserte"... eller gjerrige mennesker Herregud... kaninbæsj!!??

Jeg bruker heller de kronene det koster på å kjøpe inn riktig akvarieutstyr og ting ment for akvariebruk. Vi snakker om levende liv her, og å gamble med kaninbæsj hos levende fisk ville jeg aldri drømt om en gang.

PS!
Svinger ph mye hos deg siden du skriver at du har ph mellom 7.2 og 7.6? Det var ganske stor forskjell og ganske upresist. Hva slags test bruker du?
mona o
Svinger ph mye hos deg siden du skriver at du har ph mellom 7.2 og 7.6? Det var ganske stor forskjell og ganske upresist. Hva slags test bruker du?


Glem det med kaninbæsj, er mer enn villig til å spandere noen kroner.

Testen jeg brukte var 5 i 1 tetra test, kunne ikke bestemme meg hviken farge det var derfor 7,2 - 7,6.
Har tatt ny pH test, med JBL`s pH tester der er resultatet 8,5. hmm...
Tror jeg stoler på JBL her....
I følge dette innlegget så står tipset om kaningjødsel i boken "Akvariet fra A til Ø". Kan ikke tenke meg at de har skrevet dette om det var så veldig skummelt å bruke det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap