Brun "pels" på plantene

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1015&thread_id=31550&sr=1

I den tråden der så beskrives problemet mitt veldig bra. Jeg har en del anubias planter som har fått et brunt lag på toppen. Dette ser ut til å feste seg dårlig på planten og ramler av om jeg rister litt i bladene. Det kommer dog tilbake dagen etter. På gress plantene mine gror det på kantene (ligger ved bilde)
Jeg har nettop hatt sykdom i akvariet slik at for 2 uker siden så tømte jeg helle karret, puttet oppe en del nye og en del gamle planter (en del ble kastet) og resten filteret godt.
Jeg har kjøpt nitridas bakterie kultur for å få litt fart på filteret.
Det var en gurami som overlevde sykdommen og dette er nå den eneste fisken i karret. den bodde i en liten bolle første uken mens den fikk medisin og er nå tilbake i karret og ser ikke ut til å misstrives selv om det er nyoppstartet.
Jeg driver fortsatt å fyller på bakteriekultur, men jeg tør ikke flytte guramien i mitt andre akvarium da jeg er redd den skal ta med seg sykdommen
(litt paranoid må man være etter å ha mistet all fisken sin i det ene akvariet iløpet av 4 dager). Jeg har aldri hatt algeproblemer før karret ble startet opp på nytt nå etter en kraftig rens.

Uansett, i tråden jeg limte inn på begynnelsen så anbefales det snegler og reker.
snegler har jeg i karret og rekene mine går for tiden i en yngelboks i det andre akvariet da jeg mener de er for små ennå til de kan være alene med store stygge pumpen. Flere reker utover det vil jeg ikke ha. sandsnegler og eplesnegler løser ikke problemet

Hva kan løse probleme? (ser i andre tråden at det har blitt prøvd med mørketid uten at det hjalp)
Jeg har nå mørkelagt for en times tid siden så får vi se hvordan det ser ut på lørdag, men jeg kunne tenkt meg noen tips fra kloke hoder.
Ops
så var det bilde som jeg glemte da
Green spot algae
Huff da. Etter å ha tittet nærmere på de andre plantene også ser jeg at jeg har fått det som her:http://www.aquariumalgae.blogspot.com/ kalles for "Green Spot algae" på alle mine 3 roseafolia samt grønne prikker på steinene som ligger i bunn som jeg går ut fra er det samme. Jeg har en del ancistrus yngel, men jeg vil ikke ha dem oppi før om en måneds tid eller noe så jeg er sikkert på å ha blitt kvitt både sykdom og at akvariet er godt i gang. De er vist foresten heller ikke så veldige glade i de grønne flekkene da algen er for hard.
mørkelegging blir det nå en stund ihvertfall, men er det andre ting jeg kan gjøre for å bli kvitt algene? er jo ikke særlig for guramien å være uten lys i alt for lang tid? hva kan jeg eventuelt gjøre så ikke algene kommer tilbake dersom de forsvinner av mørkeleggingen? Kan jo ikke la akvariet være uten lys i en måned til det er innkjørt og klart til nye beboere?
Det første du bør venne deg til er at alger finnes Det vil alltid være mer eller mindre alger i et akvarium, det er naturlig og ingenting man behøver å gå til særlige tiltak for med mindre problemet blir ekstremt stort. Altså at algeveksten blir overveldende, og kveler alt av planter og inventar.
Et akvarium som er godt innkjørt og har stått lenge i drift, vil etterhvert ha kommet i balanse. Algeproblemene som gjerne oppstår i starten vil forsvinne av seg selv. Ofte er det bare tålmodighet og gode vannbytterutiner som skal til. Og tid

Først bør du sjekke hva slags lys du har i akvariet. Planter er mer kravstore til lys enn algene er, og algene kan vokse og trives i langt dårligere lys enn plantene. Og svekkes plantene pga for dårlig lys, får algene overtaket. Nye lysrør, spesielt tilpasset akvarieplanter, kan kanskje være nødvendig? Hvor lenge har de vært i bruk, de du har? Og hva slags merke og type er de? Det står trykket på dem, i den ene enden av røret. Ikke alle lysrør er like gode, og kvaliteten varierer på dem også, akkurat som med alt annet. Dårlig kvalitet er ingenting man bør kaste bort pengene på.

Deretter må du teste vannet. Sjekk for nitrat og kanskje også fosfat. Dette er to stoffer som algene stooortrives med om verdiene blir altfor høye. Litt nitrat (altså IKKE nitritt, men nitrat) skal man ha i et akvarium, mellom 10 og 15 er normalt. Nitrat brukes av plantene som næring, men blir nitratverdien for høy blir det mer enn plantene bruker, og dermed har algene også et livsgrunnlag. Test også for nitritt, dette kan oppstå pga medisinbruk (avhengig av hva slags medisin du brukte).

Vannbytter bør gjøres to ganger i uken (30% hver gang) om man synes man har et algeproblem (husk at litt alger er normalt). Vannbyttene er for å tynne ut overskuddet av avfallsstoffer som algene lever av. Men dersom du har mye stilkplanter (som bruker næring fra vannet), må du tilsette bittelitt plantenæring etter vannbyttene også, slik at plantene ikke "sultes vekk".
Velg en plantenæring uten nitrat og fosfat, mange produsenter skriver på om flasken inneholder det eller ikke.
Har du hovedsaklig planter som trekker næringen sin gjennom røttene fra næring i bunnlaget, trenger du ikke flytende plantenæring. Da bruker du næringskuler som stikkes dypt ned i sanden/grusen rundt hver enkelt plante. En slik næringskule eller tablett varer i månedsvis, så det trengs ikke gjøres særlig ofte.

Et veldig godt råd nå, er å kjøpe mer planter. Mange stilkplanter av de hurtigvoksende typene, f.eks. Hydrocotyle leucocephala, Egeria densa og Hygrophila polysperma, de er ofte å se i butikkene og derfor lette å få tak i. Disse er kjempegode algebekjempere! Deres raske vekst gjør at de suger til seg store mengder overskuddsnæring fra vannet hver dag, og bruker det opp slik at algene "sultes vekk".

Vannbytter, bedre lys (om det er dårlig eller gammelt lys over akvariet fra før) og mere hurtigvoksende planter er altså viktige hjelpemidler i kampen mot algene.

Lyset kan du la stå på 10 timer pr døgn. Mørklegging er bare dumt mht de algetypene du beskriver, det svekker jo bare plantene også, og da har du problemet gående igjen med en gang du begynner å ha lyset på igjen.
:)
jeg hr to lysrør som ikke er mer enn to måneder gamle.
Det ene er Philips TL-D 18W aqua Relle og det andre er Sylvania Aquastar F18W/174 1000k.
Jeg kjøpte disse etter at jeg fikk hjelp i dyrebutikken. den ene skal være bra fpr å få frem fargene til fiskene og den andre skal være bra for plantene.
Jeg er litt usikker på hvem som er hva men tror sylvania var den som var for plantene.
Dersom et av disse ikke er bra så vil jeg gjerne ha noen tips til hva som eventuelt er et bedre alternativ.

Siden jeg aldri har hatt alger før så blir jeg jo litt beskymret nå alle planetene mine er dekket med det ene eller det andre. Jeg har hatt begge akvariene i over et halvt år og trodde jeg slapp lett unna
Det kan vel ikke være så bra for plantene at det er dekket av grønne prikker og pelt?

Dersom du mener at det går greit med disse algene så skal jeg nok klare å overleve med dem i små mengder. Der er jo ikke for ille ennå. er bare beskymret for plantene.

Ang plantenæring? vil ikke algene også sette pris på dem da?
før jeg tømte akvariet hadde jeg hele toppen fylt med andemat. nå har jeg kvittete meg med det meste bortsett fra en "start" dose slik at de kan få formert seg på nytt. Dette var for at de nye plantene i akvariet skulle få så mye lys som mulig første tiden lik at de fikk grodd seg til.
De to første planteen du nevner har jeg noe, dog ikke så mye av.
Hadde en del vasspest før men da denne bare grodde i høyden og alt for fort følte jeg så ble den veldig fort sjafsete og stygg. Jeg klipte av toppene på de jeg hadde og plantet dem sammen med de nye plantene. Kanskje det nå i ettertid var dumt å kvitte seg med så alt for mye av den?
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap