Tenker å skaffe meg en kulefisk. hvilke type går overrens med mine fisker?
hei.
Jeg tenker å skaffe meg en kulefisk, og lurer i den sammenhengen på hvilke type som går best overrens med de fiskene jeg allerede har. Jeg vet at kulefisker er aggressive og jakter levende føde, samt er kjent for å nappe finner. Jeg har hat 3 kulefisker før, så jeg kan litt, men ikke nok.
jeg har et 180l akvarium med innbyggerne; 2 papegøyefisk, 2 ildbuk, 2 sugemaller, 1 ormehode.
Alle fiskene er over 10cm, så trur ikke at finnenapping og mobbing blir noe problem.
Noen som vet om en kulefisk art som går best overrens med disse fiskeartene?
har sett litt på disse artene:
- Tetraodon nigroviridis (grønn kulefisk)
- Tetraodon biocellatus (åttetalskulefisk)
Takker for svar
Jeg tenker å skaffe meg en kulefisk, og lurer i den sammenhengen på hvilke type som går best overrens med de fiskene jeg allerede har. Jeg vet at kulefisker er aggressive og jakter levende føde, samt er kjent for å nappe finner. Jeg har hat 3 kulefisker før, så jeg kan litt, men ikke nok.
jeg har et 180l akvarium med innbyggerne; 2 papegøyefisk, 2 ildbuk, 2 sugemaller, 1 ormehode.
Alle fiskene er over 10cm, så trur ikke at finnenapping og mobbing blir noe problem.
Noen som vet om en kulefisk art som går best overrens med disse fiskeartene?
har sett litt på disse artene:
- Tetraodon nigroviridis (grønn kulefisk)
- Tetraodon biocellatus (åttetalskulefisk)
Takker for svar
Postet 16.05.08 kl 12:47
Postet 16.05.08 kl 12:50
Endret: 16.05.08 kl 12:52
ThomasAAlle fiskene er over 10cm, så trur ikke at finnenapping og mobbing blir noe problem.
Det at fiskene er store trenger ikke nødvendigvis bety at kulefiskene lar dem være i fred. Små kulefisk kan fort "klikke" og skade mye større fisk enn seg selv.
ThomasAhar sett litt på disse artene: - Tetraodon nigroviridis (grønn kulefisk) - Tetraodon biocellatus (åttetalskulefisk)
Grønn kulefisk skal ha brakkvann etterhvert som den vokser til, og saltvann når den blir voksen, mens åttetallsfisk bør ha brakkvann for å ha best mulig helse. Dermed vil ingen av disse fiskene passe i ditt ferskvannsakvarie.
Jeg ville ikke hatt kulefisk sammen med noen av fiskene du har, kulefisk er en fisk som bør holdes i artskar. Men da har du jo en god grunn til å starte opp et ekstra kar.
Postet 16.05.08 kl 13:12
Postet 16.05.08 kl 13:18
Som det står i den flotte artikkelen "Så du tror du vil ha kulefisk" av Woland; "En hvilken som helst kulefisk kan når som helst drepe alt annet liv i et akvarium."
Jeg trekker også frem følgende: "Jeg vil imidlertidig nevne at den Kulefisken vi oftest ser i akvariebutikken; Grønn Kulefisk eller Tetraodon nigroviridis, er en migrerende brakkvannsfisk. Livsløpet kan faktisk sammenlignes med det til Laks og Sjø-Ørret.
De fødes i svakt brakkvann og vil trekke ut mot havet ettersom de vokser til. Et voksent eksemplar skal leve i et saltvannsakvarium."
[sarkasme]Det er klart din lokale dyrebutikk vil fortelle deg at kulefisk går sammen med dine fisk. Da vil du jo måtte stadig komme tilbake å kjøpe ny fisk, noe de tjener gode penger på...[/sarkasme]
Jeg trekker også frem følgende: "Jeg vil imidlertidig nevne at den Kulefisken vi oftest ser i akvariebutikken; Grønn Kulefisk eller Tetraodon nigroviridis, er en migrerende brakkvannsfisk. Livsløpet kan faktisk sammenlignes med det til Laks og Sjø-Ørret.
De fødes i svakt brakkvann og vil trekke ut mot havet ettersom de vokser til. Et voksent eksemplar skal leve i et saltvannsakvarium."
[sarkasme]Det er klart din lokale dyrebutikk vil fortelle deg at kulefisk går sammen med dine fisk. Da vil du jo måtte stadig komme tilbake å kjøpe ny fisk, noe de tjener gode penger på...[/sarkasme]
Postet 16.05.08 kl 14:45
Da ser det ut som jeg skrinlegger tanken på å kjøpe meg en kulefisk.. Men jeg har virkelig lyst på en litt spesiel fisk noe alla kulefisk.. Er det noen andre fiskearter som ikke er så vanlig og som er spesielle?
sett en del på black ghost, slangehode, lungefisk, elefantfisk, sjøhest (pinnefisk), div åler.
Noen som har tips til en litt uvanlig og spesiell fisk som går overrens med andre fiskeslag.
(uff dumt dette med kulefisken, de er så utrolig kule.)
sett en del på black ghost, slangehode, lungefisk, elefantfisk, sjøhest (pinnefisk), div åler.
Noen som har tips til en litt uvanlig og spesiell fisk som går overrens med andre fiskeslag.
(uff dumt dette med kulefisken, de er så utrolig kule.)
Postet 16.05.08 kl 17:55
Postet 16.05.08 kl 22:36