Platy med hvit klump på øyet

I dag døde anistrusen min, og en platy døde forrige uke. Platyen ble veldig tynn og det virka som om den mista alle kreftene sine før den døde, klarte så vidt å holde seg unna innsuget til pumpa. Tidligere har 1 platy og 2 kyssegurami dødd med samme symptomene. Hadde vært veldig fint hvis noen kan hjelpe meg med hva det kan være, eller hva jeg kan gjøre med det, vil jo ikke at alle skal dø...

Jeg har også en platyhann som har fått en stor hvit klump under det ene øyet. Vet ikke hva det er heller...
Hei, hvor stort er dette akvariet ditt?
Varmekolbe, pumpe?
Dette høres ganske alvorlig ut, og du bør skjekke tester på ph og nitritt.
Er noen av de andre fiskene aggresive?
Det hvite under øyet du snakker om kan kanksje være sopp, og fjernes ved å ta akvariesalt oppi et lite kar, og la den være oppi der i max 20 minutter. Jeg håper dette hjelper litt. Men husk ofte vannskifte opptil 2 ganger dagen.
Akvariet er 60 L. Tok pH og nitritt- prøver, og de var helt fine. Har ikke lagt merke til aggressive fisker..
Takk for råd
Har du lest gjennom sykdomsartikkelen på jakt etter lignende sykdommer/symptomer?

Det at de blir tynne og så dør kan jo høre ut som en eller annen innvollsorm, kanskje?
Har kikka der faktisk.. Kunne jo ligne på det.. men hva gjør man med det? Har ikke så god erfaring med behandling av sykdommer...

Charlotte: Hvor mye vann skal skiftes ved vannbyttet? Og hvor mye salt per liter?
Det er alltid en enorm fordel å vite hva en skal behande, før en starter. Å bare starte en kur, enten det er med medisiner, eller salt, uten å vite årsaken til behandlingen - eller for den del dosseringen, er alltid risikabelt.
Er en uheldig med kuren, gjør en vondt værre enn om en hadde tatt tiden til hjelp, og fått stilt en noenlunde riktig og pålitelig diagnose.

Fiskene som dør, tja, slik du beskriver det, har en så mange potensielle årsaker, at det ikke fornuftig på nåværende tidspunkt å starte noen form for behandling.
Bruk heller tid på å observere fiskene:
-Spiser alle? Er noen svært treige i matfatet, og får for lite å spise?
-Fungerer filteret som det skal, og er det god vannbevegelse i karet?
-Er alle vannverdiene slik de skal være? Her må en teste med noe som duger, og da er strips og en del merker av dråpetester helt og holdent ubrukelig.
-Vokser plantene godt?
-Er det lenge siden karet var startet, og hvordan har filteret vært håndtert siden. Fortell også modellen på filteret (er en del å velge i, for å si det slik )
-Ser du noe fargeforskjell, og adferdsforskjell på de syke fiskene (lysere\ mørkere farger, flekker, aktivitetsnivå, delta i stim\ gruppe eller ikke, gjør de rare bevegelser etc)
-Hva fôrer du med?
-Bruker du kaldt vann fra springen, mellomlagret vann, eller vann fra varmtvannstank når du bytter vannet?
-Hva bruker du av vanntilsettinger?
-Hva er vannverdiene. OK er så mye, vet du

Rett å slett; det er mange titalls kandidater til potensielle årsaker til at fiskene dør. Jo mer en vet om karet, jo lettere er det å luke ut en del årsaker, og evt peile seg inn på det som faktisk er problemet.
Fram til en kan si noe mer sikkert om dødsårsaken; jeg anbefaler at du bytter ut ca 25% av akvarievannet daglig i en periode, og samtidig sørger for at alle vannverdiene er optimale for fiskene.

Platyen med en hvit dott, også dette kan være ulike problemer.
Er dotten lodden slik som bomull, eller ser det mer ut som en kul?
Sitter denne i så tilfelle underskinnet, eller ser den ut til å ligge oppå?
Karet ble startet i januar 2007. Filteret har jeg byttet ca. 1 gang i måneden, og har tatt ut hele pumpa noen ganger og vasket den. Både varmekolben og filteret er fra TetraTec. Det fulgte med et startsett jeg fikk til jul. Vet ikke helt hva slags modell det er, men det ser ut til å fungere bra.

Plantene i akvariet mitt vokser bra. Det eneste jeg har merka i det siste er at både plantene og glasset er fullt av grønnalger. Har tatt vekk de på glasset da...

Jeg har testet pH og nitritt med dråpetester fra Tetra. De var fine...

Når jeg skifter vann bruker jeg temperert vann fra springen. Vanntilsetninger jeg bruker er Aquasafe og EasyBalance fra TetraAqua.

Alle fiskene spiser, ingen er merkbart treige. De er oppe så fort jeg åpner lokket på akvariet. Jeg mater med flakfor + mygglarver en gang i blant + en boks med TetraDiskus (fikk beskjed om å kjøpe den til kyssegurami som ikke ville spise, og har fortsatt med den så lenge jeg har hatt noe igjen. Det ser ut som resten av fiskene liker den godt)
Mater dem ca. en gang om dagen.

I begynnelsen har jeg ikke merket noen forskjell på de syke og de friske fiskene - utenom at de syke blir veldig tynne, og magen ser nesten ut som om den går innover istedet for utover. Etterhvert har de begynt å svømme mer for seg selv, men ellers ingen endring i aktivitetsnivå. Heller ingen fargeendring. Den ene av platyene som har dødd merka jeg først at var syk ved at den plutselig hadde en knekk i ryggen. Jeg spurte da i en fiskebutikk hva det kunne være. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle prøve å salte, men de hadde tydeligvis ikke peiling for jeg fant ut at jeg har fisker som ikke tåler salt (jeg spurte tilogmed i butikken om fiskene tålte det før jeg salta... Heldigvis gikk det bra... )
Enda en fisk er nå død :S En liten, tynn neontetra.. Hmm.. Hva kan dette være...?!?
Hannee
Karet ble startet i januar 2007. Filteret har jeg byttet ca. 1 gang i måneden.....

Dette tror jeg kan være problemet ditt.

Filteret skal ikke byttes, det skal dure og gå og fylles med masse gode bakterier som er viktige for fiskene dine. Filteret bli først innkjørt etter ca 4 uker - og da bytter du det med ett nytt.
Filterene mine er "engangs".. Det står på pakka at de skal byttes ut hver fjerde uke.. Har muligs tatt det litt sjeldnere.. Er det feil da eller? Tenkte at siden det stod fire uker at det var greit.. :S
Det er forresten et lite filter til inni der, som ikke byttes ut så ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap