Hvor lenge kan jeg regne med at fisken lever?
Den siste måneden har det dødd 4 fisker i karet mitt , 2 neontetra, en molly og en platy. Det har aldri vært sykdom i karet, og vannverdiene er ok, og alt ser fredelig ut. De døde fiskene viste ingen ytre tegn til sykdom heller, og guppy yngel lever i beste velgående. Noen som har noen erfaringer å dele? Fiskene er 1-2 år gamle.
Postet 17.05.08 kl 13:30
MooseDen siste måneden har det dødd 4 fisker i karet mitt , 2 neontetra, en molly og en platy. Det har aldri vært sykdom i karet, og vannverdiene er ok, og alt ser fredelig ut. De døde fiskene viste ingen ytre tegn til sykdom heller, og guppy yngel lever i beste velgående. Noen som har noen erfaringer å dele? Fiskene er 1-2 år gamle.
Om hvor lenge fiskene lever kommer helt ann på hvilke forhold de går under, samt foring, trivsel osv. og ikke minst hvilken type fisk det er. Noen lever veldig lenge og noen bare en liten stund i forhold.
Hvilke fisker har du i dette akvariet?
Postet 17.05.08 kl 14:01
Postet 17.05.08 kl 17:04
Moose10 tetra, 2 molly, 7 guppy, 6 tetra, 2 små maller og 2 eplesnegler, godt m planter og skjul, regelmessig stell og foring, alt "etter boka", adopterte akvariet for 6 mnd. siden, og er sånn sett ny akvartist.
Det ser ut som fiskesammensetningen er bra, men er du sikker på at vannverdiene har vært bra? Hvilke verdier har du målt og hvilke ca. resultat fikk du?
Postet 17.05.08 kl 17:43
Postet 17.05.08 kl 18:00
LoomisHvor lenge fisken kan leve hos deg kommer an på flere forhold som Vidar nevner. For syns skyld så kan du sammenligne et par lister [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2].
Så litt på disse listene som Loomis refererer til og der er det opplyst følgende:
Levetid på:
Guppy - 3 to 5 years
Mollie - 4 years
Neon Tetra - 5 to 10 years
Som du ser så lever disse en god del lenger en dine har gjort under bra forhold, så det kan være at de har dødd av parasitter eller en slags sykdom.
Se mine spørsmål ovenfor.
Postet 17.05.08 kl 18:08
Endret: 17.05.08 kl 18:09
Postet 17.05.08 kl 19:41
Postet 17.05.08 kl 19:45
Moosejeg tok med vannprøve til dyrebutikken... og de sa det var helt fint vann.... burde kanskje sette meg inn i dette selv...hva trenger jeg av utstyr og hva må/bør jeg teste?
Når det gjelder butikker som tester vann har ikke dette alltid vært bra!
Du bør lese denne vanntest artikkelen som du finner her.
Du bør sette deg inn i målingen av:
PH = måler surheten i vannet
GH = måler hardheten i vannet
KH = måler bikarbonat i vannet
NO2 = måler om det er Nitritt (giftstoffer)
Dette er vel de mest vanligste testene en bruker i første omgang.
Du kan jo vurdere om du vil bruke Tetra eller JBL sine dråpetester. Jeg anbefaler JBL sine pga den er mest nøyaktig, spesielt på PH i mine øyne da!
Postet 17.05.08 kl 19:48
Vidar AlfeiSå litt på disse listene som Loomis refererer til og der er det opplyst følgende: [B]Levetid på:[/B] [I]Guppy - [B]3 to 5 years[/B] Mollie - [B]4 years[/B] Neon Tetra - [B]5 to 10 years[/B][/I] Som du ser så lever disse en god del lenger en dine har gjort under bra forhold, så det kan være at de har dødd av parasitter eller en slags sykdom.
Jeg vil bare legge til at bla guppy har blitt veldig mye avla på, så det er kanskje en grunn til at de ikke lever så lenge som 3 år.
Postet 17.05.08 kl 19:59