Kerritetra yngel

Oppdaget i dag en enslig yngel som kom ut av "jungelen" under foring. Dette var veldig morsomt. Yngelen er ca 1 cm og jeg håper at den er for stor til at den blir spist av de voksne. Den svømmer fritt over hele akvariumet nå, rart at vi ikke har sett dette tidligere. Lurer på om det kan gjemme seg flere små...
Yngel er flinke til å gjemme seg når de føler at de har fiender rundt seg. Grunnen til at den nå plutselig dukker opp er nok at den nå er såpass stor at faren for å bli spist er, om ikke over, så betraktelig redusert. "Jungelen" din er nok hovedgrunnen til at den greide å gjemme seg så lenge. Kanskje er det flere rundt om i karet som ikke er store nok enda eller muligens var dette en ekstra tøffing

Gratulerer i alle fall!
At de er flinke til å gjemme seg kan jeg skrive under på. I går kunne jeg ikke se Jr, kikket lenge inni jungelen men borte var den.
Men så fort det kom for i karet var den fremme, ser ut som det er bare en. Nå er det jo en teoretisk mulighet for at det befinner seg flere inni filteret. Vet ikke hvor lenge yngel kan overleve i ett utvendig filter, og om det er noe vits å åpne opp og sjekke?
Her kan du lese om en heldig fisk som overlevde mange måneder i det utvendige filteret så det er ikke helt umulig at du har noen småtasser nedi der
Hmm, jeg må åpne filteret... innsuget står nemmelig i "jungelen".
For å forhindre at yngel havner i filteret kan du sette en bit grov blåsvamp på innsuget.
Jeg har funnet mange Corydoras-yngel i filterne mine etterhvert Corydoras panda, Corydoras weitzmani med flere. Spesielt rart er det at de ser relativt velfødde ut tross alt, når de slippes ut av sitt mørke og trange fengsel.... hva lever de egentlig av? Gjørme?

Meget tett beplantning gjør forresten underverker med overlevelsessjansene til yngel av små eggleggende stimfisk Akkurat nå padler det 6 eller 7 små killier rundt i 112 literen min. Helt på egenhånd har de greid seg, og plutselig en dag er de bare der, ute i det åpne karet. De ser ut til å på magisk vis vite nøyaktig når det størrelsesmessig er trygt for dem å komme frem fra skjulestedene
Først så jeg en, jublet, og et par dager etter kom en til. Kunne ikke tro min flaks.... og kort tid etterpå viste det seg å være 6 eller 7

Så moralen er; der det er èn, er det gjerne flere
Det var ingen i filteret, og jeg har ikke sett flere i karet, så det var nok bare en liten "tøffing" som overlevde.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap