Hvor lenge må pumpa gå før den er "klar"?

Da den gamle pumpa begynner å streike litt valgte jeg å kjøpe en ny før den gamle gir helt opp. Nå går begge pumpene samtidig. Så det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før den nye pumpen får bygd opp nok bakterier o.l. sånn at jeg kan fjerne den gamle?
Om du ikke kickstarter med filterguffe tar det like lang tid som i et nyoppstartet akvarium - rundt 30 dager.

Men kan du ta guffe (evt selve svampene) fra det gamle filteret over i det nye, så er det egentlig klart med en gang
Da tror jeg at jeg venter. Den gamle pumpa som var med i et akvarium jeg kjøpte har ikke ordentlig svamper i seg, den gamle eieren hadde puttet filtervatt oppi i stedet for svamper. Så lenge den game pumpa ikke gir seg helt så har jeg ikke noe stress.
Det tar nok en del kortere tid før filteret har fått en god del bakterier, enn om en sammenligner med ett helt ferskt akvarie.
Ett par uker med felleskjøring er oftest nok.
Helgarderer du, tar du rett å slett noe av filtermassen fra den som synger falskt på siste vers, å skviser denne i ei bøtte med akvarievann.
Sett den nye til å pumpe i denne søla, så suger den til seg møkk og bakterier i en fei
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap