Hjelp til valg av apistogramma

Har hatt dverg ciklider i mange år men aldrig apistogramma av en eller annen grunn. Har nå Kjøpt meg reol og et av disse karene skal jeg ha et par med apistogramma.
Karet er på 85l

Noen som har noen konkrete forslag?

Lurte litt på disse:

Jeg ville helt klart valgt A. Panduro! Hadde aldri hatt apisto før jeg fikk tak i et par av disse, og nå er jeg helt forelsket! Nydelige fisk! Flotte farger, lette å holde for en apisto-nybegynner, og spennende å observere!

Lykke til på jakten!
Jeg ville nok ventet litt med Apistogramma elizabethae og spart opp litt penger først Den er sjelden, og derfor veldig dyr. Sist jeg sjekket pris i butikk, kostet den intet mindre enn 1700 kr (og det var i en butikk som er rimelig på fisk!!).

Den er dessuten litt skjørere enn mange andre, så det ville være dumt å prøve den som en av de første artene om man er nybegynner på Apistogramma. Om man er så heldig å få tak i den overhodet, da...

Hvorfor ikke følge forslaget til Snehvit i innlegget ovenfor?
Apistogramma panduro er det flere fordeler med; de er lette å få tak i, de er lette å få oppdrett på, og hos denne arten er hunnen faktisk enda penere enn hannen Det er ikke mange Apistogramma-arter som kan skryte av en så vakker hunn!

Apistogramma panduro

hunn (øverst) og hann (nederst)

[External Image]

[External Image]
Grunnen til at jeg ikke velger Panduro som egentlig stod ganske høyt oppe på lista er at jeg har snakket med Tom C som ikke anbefalte dette da karet blir litt lite til denne arten. Det kan i værste fall gå så ille at det blir dødelig utfall. Og når denne mannen sier dette, så skal jeg ikke stille spørsmål med hans svar:P

Og når det gjelder pris på fisk, så må man ikke handle gjennom butikk om man har andre kanaler Og Mona jeg har såpass inntekt at å spare til fisk er det lenge siden jeg har gjort hehe.
Når det gjelder hold av dvergciklider er dette heller ingen problem, selv om jeg ikke akkurat har hatt apistogramma. Er ikke så mye vanskeligere dette enn andre små sør-amerikanske ciklider som jeg har holdt på med fra dag 1 i mitt liv som akvarist

Men spørs om jeg ikke kommer til å prøve meg på Apistogramma sp. ´Schwarzbrust som er en meget flott fisk, desverre er det dårlig med bilder her inne.

link til Tom C`s side om denne fisken:

Skal du ha andre fisk i samme karet (85 literen)?
Jeg har hatt A. panduro i mindre kar enn det, men jeg glemte å ta med i betraktningen at jeg da hadde dem i arts-kar, selvsagt. Det var kun de to i karet. Da stiller det seg litt annerledes.

Beklager, tenkte rett og slett ikke over det

Men det er sant at A. panduro kan bli ganske bøllete når de vokter egg og yngel. Da er det best for alle andre å passe seg!

PS!
Det ante meg at du hadde Tom C i tankene da du nevnte arter... (jeg vet at dere bor i nærheten av hverandre)
Men jeg måtte jo svare som om du gjorde som alle andre, kjøpte fisk via vanlige kanaler
Har du spurt om han har A. elizabethae til salgs?
Jeg sa til ham at jeg skulle ha dem i rent artskar, men likevel anbefalte han dette ikke. Da de kunne bli veldig voldsomt om paret skulle begynne å sloss hehe. Og selv om man har en hunn og hann så er det ikke sikkert dem liker hverandre og da blir det husbråk.

Jeg har ikke snakka med ham om kjøp av fisk, bortsett fra når jeg mailet ham og lurte på A.Panduro.

Men uansett så tror jeg utelukker a.elisabethae, for syntes heller at Apistogramma sp. "Schwarzbrust er finere. Har nemmelig sett den "live" Flott fisk

Sikkert forskjell på individene da, for de jeg har går i en 125 liter, sammen med en del microrasbora, noen SAE og to små ancistruser. Og ikke noe bråk hos meg. Første eggleggingsrunde var det litt jaging av nysgjerrige samboere, men nå har de slått seg helt til ro, og lever i harmoni!

Men, hør på Tom C. Han vet helt klart hva han snakker om!

Lykke til med apistoene
Mine skal kunn gå i 85l og en 125liter er jo litt større og har større områder for panduroen å bruke
Men jeg finner en art til slutt som jeg vil ha.
Hei Tom!

Hva med Apistogramma Atahualpa?

Kjempeflotte fisker, både hua og hannen.
og relativt lite krangling her hos meg i hvertfall.

legger med et bilde av hannen, hua er litt vanskligere å få tatt bilde av

men hun er gulaktig og kjempe flott!
Eller Biteaniata?

Har ikke sett denne selv, utover bilder i Rømers atlas, men der stoppet jeg umiddelbart når jeg så de flotte bildene. En annen som er fin ut er Iniridae?
Tom Kristiansen
for syntes heller at Apistogramma sp. "Schwarzbrust er finere. Har nemmelig sett den "live":) Flott fisk

Det var en fantastisk flott fisk. Om du skulle dumpe borti den så blir jeg kjempeglad om du sender meg en mail om hvor den kan fås kjøpt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap