Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 2)

Herregud jeg er så glad akkurat nå! xD

Dette har jeg ventet på i mange mange år!
Det er veldig vanskelig å sitte rolig og normalt framfor PC'n akkurat nå.
Aller mest lyst har jeg til å løpe å rope en runde rundt huset i gledesrus!
Hehe..
Ja det kan jeg godt forstå=)
Husker jeg var helt i hundre da jeg fikk 248literen min

Du får ta deg en springehyletur rundt huset
Grattis ja. Jeg har også fått opp mitt kar nå, sliter med å fylle i fisk forsiktig, men prøver å være flink pike. Jeg har lagt ut noen bilder på profilen og tråden min.
Bilder
Det er vann i akvariet nå, og røtter og noen planter er også plassert. Filtrene er igang.
Desverre er vannet fortsatt uklart å jeg regner med at det vil gå en stund før det blir klart som krystall. Men det har allerede nå bedret seg kraftig!

Her kommer noen bilder fra da bord ble oppmontert, og da katt testet akvariet.

Bilde 1; Bordet er snart ferdig opp montert. Det mangler dører og hyller.
Hylla som skal stå til venster ble ikke satt inn, ettersom det ikke ville være plass til filteret dersom den var der. (hyllene var ikke regulerbare)

Bilde 2; Katten Per tester om akvariet og bord tåler 6 kilo, og kan konkludere med at det, gjør det!

Bilde 3 Katten Per tester akvariets hyller. Også disse tåler ekstra 6 kilo.
Akvariet er oppmontert men med unntak av slanger fra Eheim filteret - fremdeles tomt.
Filteret som fulgte med ble revet ut med kniv, og Zalo.
Resterende silikon og Zaloflekker ble fjernet med Azeton, som etterhvert fordamper og forsvinner helt.

Bilde 1 og 2; Her ser man altså akvariet i forhold til en 17 åring på 1,65.

Bilde 3; Sanda er i... Vi er igang.
Bilde 1; Jeg er lat, og å bære 40 bøtter vann er uaktuelt.
Her anvendes slange, og jeg fyller innimellom på med en og annen bøtte varmt innkjørt akvarievann.

Bilde 2; Akvariet blir fullt raskere enn forventet, og snart kunne jeg begynne å plassere røtter.
Siden jeg enda ikke får lastet opp bilder av hvordan akvariet for øyeblikket ser ut, skal jeg forsøke å forklare det istede. Vannet er fortsatt så uklart, at det ikke er vits i å ta bilder før, tidligst i morgen.
Alt man ser er skyer og en mørk flekk som er ei rot.

Akvariets grus er blåsesand, og ett slags japansk gjødselsubstrat.
Akvariet deles på midten av røtter. Der er 5 røtter plassert sammen og noen av dem har fått festet javamose og bregner på seg, i håp om at dette en dag vil dekke store deler av røttene.
Den ene rota er rett og slett en avsagd stubbe, som jeg fant i ett stort vann for noen uker siden da jeg var ute og gikk tur i fjellet.
Stubben var igjennomvåt, og hadde sunket.
Jeg tok den med hjem å la den i en bøtte vann for at den ikke skulle tørke.
Siden den gang har jeg - via bøtta fått ett innblikk i hvor mange rare skapninger som kan bosette seg i en slik stubbe...
Stubben ble skrubbet ren, byttet vann på, koket og spylet, (det skal ikke være ETT ENESTE krypdyr i mitt akvarium!) og står nå som sentrum i akvariet.
Rundt den ligger de andre røttene.

På høyre side for disse røttene har jeg plantet noen limnophila sessiliflora, i håp om at de om noen uker vil lage en flott bakgrunn, siden den bakgrunnen jeg egentlig skulle bruke aldri kom.

Litt foran disse igjen står det plantet noen røde planter jeg ikke vet navnet på, men som jeg skal ta bilder av og få oppklaring i hva er etterhvert.
Gelt forerst er det plassert en liten haug svarte glasstein, rett og slett fordi jeg syntes det så kult ut.
På den andre siden av røtterne er det å finne en relativt liten Crinum thaianum men det er også plantet limnophila sessiliflora. Skogen på denne siden er fremdeles litt tynnere, men jeg regner med det vil bli litt tykkere etterhvert, og at det senere vil skjule filterinnsug og varmekolbe.
Også her er den samme mystiske røde planten plassert og ikke langt unna finner vi også noen Cryptocoryne wendtii "Tropica". To steiner er også plassert her, ved siden av enda en liten haug sorte glassteiner.

Det hele er fremdeles litt stusselig, men etter noen uker, når plantene har fått skikkelig rotfeste og begynner å vokse, tror jeg at dette kan bli riktig så fint!

Jeg har ikke CO2, men gjødsler med Easylife; Easycarbo og noe japansk, Water Plant Activated Soil...
Det hørtes ganske fint ut=)
Nå gleder jeg meg hvertfall til bilder=)
Selv om vannet enda ikke er 100% klart, har det bedret seg såpass at det nå kan tas bilde av.
Gangen vår er ikke bred nok til at jeg får ett skikkelig helbilde av akvariet.
Men jeg har gjort mitt beste.
Bildene er også tatt under stress idet jeg måtte løpe ut døra i morges, så jeg beklager at de er litt uskarpe.

Bilde 1; Akvariet 27.5.

Bilde 2; Bare ett par dager tidligere, 24.5 var det mye mer tåkete.
Bilde 1; høyre del, hvor limnophila sessiliflora er plantet. Jeg synes det kan virke som om de har vokst litt allerede.

Bilde 2; Midten av akvariet. Med røtter som det er festet javamose og bregner på.

Bilde 3; Helt til venstre. Filterets innsug og utgang. (jeg må kjøpe mer slange for å få innsuget i den andre enden av akvariet) og en Fluval 4+ som midlertidig helper til med filtreringen. limnophila sessiliflora skal en dag dekke filteret helt.
Wow
Det ble skikkelig fint=)
Blir nok enda bedre når plantene får vokst seg til=)
Bilde 1; Eheim 2028 skal etterhvert filtrere hele akvariet på egenhånd.

Bilde 2; Skapets hyller er innviet! Her oppbevarer jeg ting som fiskefòr, gjødsel, vanntester og andre ting som brukes ofte eller daglig. Slamsuger, bøtter osv er lagret ett annet sted.

Bilde 3; Noen akvariebøker. Her om dagen satt jeg å forsøkte å identifisere en rød plante, uten hell...
Bilde 1; Javamose festet på to røtter.
Jeg håper på at mosen etter en tid vil dekke det meste av røttene.

Bilde 2; Bregne på rot. Denne har vokst veldig. Da jeg knøt den fast på rota for noen måneder siden var det bare 3 stusselige blader på den.

Bilde 3; Cryptocoryne wendtii `Tropica`.
Bilde 1; Uidentifisert plante. Noen som har navn?

Bilde 2; Stubben jeg fant.

Som dere ser er fremdeles akvariet litt snaut.
Men om noen måneder, når plantene har fått tatt seg opp å vannet er helt klart, så håper jeg at det ser litt anderledes ut.
Jeg tok Vannprøver igår. GH, PH, KH, nitritt og amoniakk.
Alt så veldig bra ut. 0 nitritt. ^^
Her er ett nytt bilde av akvariet mitt.
Vannet er helt klart nå, og jeg skal ta nye vanntester igjen idag.
temp er ca 27 grader.
(Forøvrig har jeg også registrert akvariet nå)

Igår hadde Juvelciklidene lagt egg igjen.
Direktre på grusen denne gang. Det har jeg ikke sett før.
De har bestandig lagt egg på steiner eller glasset. Aldri rett på grusen.
Samtidig som de nå får ett nytt kull, så har de fremdeles det forje kullet ved siden av seg.
Uff. Det begynner å bli mye fisk....
Den stubben var kjempestilig
Lykke til med eggene
Kjempe fint men du skulle hatt noen store Vanlige Sverdplanter i bakgrunnen
Jeg har faktisk tenkt på det Steffen!
Jeg skulle hatt noe bak røttene.
Akkurat nå driver jeg å stikker nedi små spirer med limnophila sessiliflora, men det vil ta en tid før det blir så tykt at man såvidt ser bakveggen.
Jeg angrer litt på at jeg ikke satte røttene noen cm lengre fram mens jeg var igang. jeg litt redd for å skipple hele greia nå! xD

Samtidig er jeg redd for å sette for mye oppi.
Da ser det bare rotete ut. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap