Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 3)

Oppdaget nå istad at det alt har flyttet inn noen i 400 liter'n.
En pestsnegle som antagelig hadde hengt på ei plante åket seg ivei over glassruta.
Den blir snacks når Dvergbotiaene flytter inn...
Du har fått til et fint akvarium, blir bra når plantene for vokst og fiskene kommer i. Er det biltemasand du har?
Det er Biltemasand ja. Synes den er veldig grei.
I tilegg har jeg noe Gjødsel opplegg som ofte brukes som grus i planteakvarier.
Noe asiatisk greier.
Oppdatering! - middlertidig bakgrunn.
Siden det antagelig blir lenge til jeg skaffer Juwel Rock bakgrunn (som først var planlagt) må jeg ha noe annet middlertidig.
Noe jeg slipper å ta ned hele akvariet for å sette på.
Da går vi for klassikeren; plakat.
Jeg fant en plakat på Zoo som jeg syntes passet.
Det var steiner på den ene siden (ikke så ulikt Juwel Rock! Men trolig ment for Malawi-kar) og planter og røtter på den andre.
Jeg valgte å bruke siden med steinene.
Jeg ble litt irritert.
Jeg ba tydelig om at de skulle klippe i 151 cm. Og at de om de ville kunne sjekke om det passet ved å holde plakaten opp mot en Juwel Rio 400 som stod til utstilling i butikken, og som naturlig nok hadde samme mål.
Ekspiditøren spurte til å med flere ganger om målene for å være på den sikre siden.
Imens stod jeg å så på noe Gullfiskyngel.
Da jeg kom hjem å skulle teipe på bakgrunnen var den alt for liten.
Bare en meter...

Men det er ingen big deal. De har samme plakaten inne på dyrebutikken i Fræna.
Jeg skal bortover dit i morgen for å få kjøpt en halvmeter til. Hehe.

I mellomtiden har små mygg begynt å tiltrekke seg akvariets lys så snart døra er oppe og de kommer inn i huset.
Jeg stod i en halvtime å fisket opp mygglik som lå å fløt i overflaten med en håv.
Etter dette byttet jeg fire bøtter vann.
Det begynner å lukte akvarievann av vannet nå, å sessilifloraen vokser som bare juling. Det er like før de første stenglene når overflaten nå.
Jeg kjøpte også en ny Anubias på dyrebutikken som jeg plantet.

Legger med bilder av bakgrunnen.
Legg merke til det bildet som viser den nye plakaten OG den gode gamle bakgrunnen klassisk tapet...
Jeg er enig! Den nye plakaten er mye finere enn tapeten

Gleder meg til flere bilder etterhvert som du får det slik som du vil ha det. Er så morsomt å følge med andres måte å sette opp akvarium på. Blir litt missunnelig også, men trøster meg med at det snart blir min tur igjen
Idag var jeg innom Zoo igjen. Der kjøpte jeg en ekstra halvmeter bakgrunn for å få dekket hele bakglasset og en stor (30cm ++?) krukke som skal tjene til ly for Plecoen min.
Egentlig liker jeg ikke slike dekorasjoner/krukker, ettersom de på mange måter ikke hører helt hjemme i akvariet etter min mening og dessuten ofte mister fargen etter en stund.
Men denne måtte jeg bare kjøpe likevel. Hehe.
Håper plecoen liker den, og velger å flytte inn.
Hei så flott det er. virkelig spennende!
plakaten så jo flott ut, har tenkt selv å kjøpe bakgrunn til å sette inn og greier, men da må jo alt tømmes å gjøre rent og silikoneres og jeg vet ikke hva. det tørr jeg ikke gjøre enda.

men den der taper du bare fast til bakgrunne på utsiden?

Lykke til videre, spennende med bilder pøs på!
Jeg taper fast på baksida ja.
Skal du sette inn innvendig bakgrunn må du tømme alt, la det tørke, vaske glasset med ett middel som heter Azeton (det "renser" og fordamper helt vekk) så må du lime på.
Jeg har tenkt å gjøre dette selv neste gang jeg tar ned akvariet.
Men det kan jo gå flere år til.
Små fluer liker å sitte på lysrøret til 400 literen. Med det at de faller i vannet og drukner til følge.
Nå gleder jeg meg enda mer til fisken kommer oppi akvariet.
Da kommer de til å spise fluene etterhvert som de faller i vannet. Å jeg slipper å håve dem opp! :P

Om ei ukes tid tenkte jeg å sette over ett par tre fisk.
Det passer bra, siden jeg begynner på sommerferien min da, å får god tid til å følge nøye med.
Har blitt litt i tvil om jeg skal kjøpe så mange nye Discus, siden jeg alt har Scalarer også.
Men jeg har sett ut 2 Discus jeg liker, å tenker ihvertfall å kjøpe dem.
50 liter'n er lekk.
Den gode gamle 50 liter'n sprang lekk igår, å jeg har nå satt igang med å tømme akvariet.
Det lekker (bare i dråper) ved nederste ramme å jeg har tenkt å lime det med noe akvariesilikon som jeg har liggende.
Jeg tømmer det nå, så lar jeg det tørke til neste helg før jeg skraper av silikonet og legger på ny da.
I mellomtiden har jeg innredet en 8 liters kjøleskapsskuff hvor jeg kan oppbevare de små Juvelciklidene som befant seg i 50 literen.
Blir litt irritert. Men heller en 50 liter som lekker enn en 400 liter...

Videre til 400 liter'n; dagens vannprøver så også veldig fine ut, og flere av plantene jeg har kjøpt har begynt å fått nye blader.
Jeg gjødsler med flytende nesten hver dag, og det må gjøre underverker for javamosen og sessifloraen - som enkelte steder når overflaten nå.
Jeg har fremdeles ikke fått alger, men det kan være at det lille som har kommet blir spist av snegler før jeg rekker å se det.

Til neste helg tenkte jeg å sette over en pleco, 5 Dvergbotiaer og en Gul Kinesisk Algerspiser.
Discusene og Scalarene får vente litt til vannet er enda mer modent.
Fluvalen skal få være oppi akvariet helt til disse fiskene kommer over, siden de ikke skal ha så sterk strøm.
Idag har jeg vært på storhandel i trønderlag.
Jeg var innom flere av dyrebutikkene og tittet litt før jeg bestemte meg for hva jeg skulle kjøpe.
Jeg ble imponert over Tam Lade.
Der hadde de mye fisk. Og Discusen var ikke av de dyreste.
Mest imponert ble jeg likevel over Marit's Zoo.
Det var en liten butikk, hvor det ble lagt størst vekt på fisk.
Det var ikke mye for hund å katt der.
Det var ikke så veldig mange akvarier, men fisken var billig.
Discusen kostet 145,- per stykk og det var fin størrelse og flotte farger.
De kom fra Singapore.
Andre steder koster fisk på samme størrelse gjerne 400-500 kr, så jeg kjøpte to Discus der.
I tillegg kjøpte jeg to Discus i Kr.Sund igår å har 2 fra Fræna fra før. Så nå har jeg 6 Discus fra litt forskjellige steder i landet.
I tillegg kjøpte jeg to Flaggciklider på City Syd på Tropehagen.

Så nå er det kjøpestopp! Hehe.

Jeg har satt noen fisk over i 400 liter'n.
En pleco, Dvergbotia og to Blå Gurami.
Jeg tror ikke jeg skal ha Guramiene oppi der senere når Discusen kommer oppi.
Jeg har ikke helt bestemt meg enda.

Jeg har kjøpt litt forskjellig mat til fiskene også. frossenfòr til Discus og Discus granulat fra Tetra, JBL og Sera. (Det er vel det samme i alt! heheh) og flakfòr - Tetra Pro. OG frossne røde myggisser.
Jeg satser på variert kosthold.
Plussmedlem
Ciklide
Jeg satser på variert kosthold.


Både for deg og fisken? Da må du huske å spise friske grønnsaker også Ikke bare tørr- og frossent fôr. Til deg og mallene dine altså.

Hørtes ut som en god pris på discusen din. Hvor store i cm er disse?
Hehe.
Joda. Det vanker da en og annen Agurk og Squash skive også!
Både til meg og fisken! Hehe.

Her er noen nye bilder tatt igår.
Slik ser altså akvariet ut nå.
Loomis
Hørtes ut som en god pris på discusen din. Hvor store i cm er disse?

De er vel en 7-8 cm høye tenker jeg.
Ca like store som de jeg har fra før med andre ord.
Det ble lenge for dem i posen igår, men de har klart seg helt fint.
Alle er fine å friske, og spiser med apetitt.
Jeg har prøvd å tatt bilder av dem, men det er enklere sagt enn gjort! Hehe.
Den største nye Discusen "Adolf" (kalt Adolf pga en tvilsom hitlerbart og fordi han holder kustus på de andre Discusene) har sjokkerende flotte farger.
Red Alenquer. Er det det det kalles?

50 literen er tømt og idag er planen at jeg skal skrape ut mye av den gamle silikonen og legge på ny.
400 liter'n har fått flere innbyggere.
Den gamle Gule Kinesiske Algespiseren og en Klovnepleco har også kommet oppi.
Det er nu 11 små fisk i akvariet.
Da er det vel på tide å skrive noe igjen.
Tenkte å si litt om hva jeg fòrer med.
Nå den siste tiden har jeg begynt å ta meg tid til å fòre med frossent fòr før jeg drar på jobb.
Med andre ord er frossen mat blitt basisfòret her i gården.
Tørrfòr vanker utover dagen og til kvelds blir det frossenmat igjen. (Eventuelt en pose fresh delica)
Jeg prøver å variere maten for hver dag. Må være utrolig kjedelig å spise det samme hele tida!
Bildet viser de forskjellige fòrsortene jeg bruker.
Selvsagt, innimellom vanker en og annen squash eller agurkbit også.
Jeg har planer om å prøve å lage frossenmat selv i løpet av ferien, men har ikke kommet så langt enda.

Tørrfòr;
-Tetra Rubin (flakfòr - brukt til yngel. voksen fisk får granulat)
-Tetra Rubin granulat
-Tetra Discus (granulat)
-Tetra PRO
-Tetra PRO color
-Tetra Cichlidsticks (pellets)
-Tetra Delica daphnia
-Tetra fresh delica - bloodworms
-Tetra tabimin
-Tropical Green Algae Wafers
-Discus granulat fra JBL
-Discus granulat SERA-Artemiaegg (yngel)
-Cichlid deluxe (granulat)


Frossent;
-Fina Fisken Discus - intensive red
-Fina Fisken - Røde mygglarver
-Fina Fisken - Sorte mygglarver
Forslag til l-malle? anyone?
Idag har jeg satt over Scalarene til 400 liter'n også.
Det gikk noen minutter før de innså at de hadde mer sømmeplass nå enn før, men nå cruiser de rundt i akvariet å gumler mygglarver.
Over helga er vel Discusene på plass også regner jeg med.

Jeg har planer om å omforme 155 literen til ett slags mallekar.
Med huler og røtter til noen små L maller.
Nå snakker vi ikke Sebrapleco, men noen litt lettere, billigere arter.
Kom gjerne med tips og innspill dersom dere har en fisk og anbefale.
Fra før går noen corydoras og khuliål i karet. Å disse skal å bli.
Jeg tenkte å innrede med noen fine store røtter med greiner og javamose å javabregner på.
Jeg har en bakgrunn med mange huler i akvariet og tillegg skal jeg sette oppi noen store "kokkelurer" som mallene kan gjemme seg i.
For ikke å bare ha bunnfisk kunne jeg tenkt meg en stim med 20- 30 små tetra oppi også.
F.eks klassikeren neontetra. En fisk med flotte farger, som neppe begynner mase seg innpå territoriet til mallene.

I akvariet er det også blåsesand og filteret er innvendig Fluval 4+. Så har dere forslag til maller; kom med det!
Kunne noen reker til javamosen gjort seg? eller ville de blitt mat?

Bildet viser en Gul Kinesisk Algespiser som hviler i skyggen av røttene i 400 literen.
Tør du å ha "kineseren" der med discus og skalarer? Den kan suge seg fast i dem og......
Har ikke hatt denne fisken selv, men har hørt mye negativt om den.
Ja har hørt slikt selv. Å blitt advart mot det.
Har ikke sett noe enda, men ser ikke bort ifra at det kommer når den blir større.
Tror det er mest de store kineserne som gjør slikt.

Hvis dette skulle intreffe blir naturigvis kineseren fjernet på flekken!

Den begynner å bli noen cm nå, så jeg følger nøye med...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap