Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 4)

Plussmedlem
Ciklide
Nå snakker vi ikke [I]Sebrapleco[/I], men noen litt lettere, [I]billigere[/I] arter. Kom gjerne med tips og innspill dersom dere har en fisk og anbefale.


Hva med L134 eller L121?
Hva med L104?? Det har blitt mi favoritt malle nå
Takk for forslag av nydelige maller! Men L104 har jeg allerede! ;D

Jeg likte virkelig L134. Skal sjekke om de kan ta inn den for meg på Buddy etterhvert.


--
Det skal visst være E.coli i drikkevannet her omkring nå.
Hørte det idag morges.
Det var som pokker. Jeg hadde tenkt å bytte noen bøtter vann på Discusene idag. Vurderer å koke opp vann for så å la det kjøles ned til 28 grader igjen.
Har litt dårlig samvittighet siden jeg ikke bytta på dem igår.

Det ordner seg vel raskt tenker jeg. Vannet i Molde er visst helt fritt for E.coli nå.
Skumle saker det der...
Tørr bare drikke Imsdal jeg nå!
kjøpte selv 7 stk L340 i går. Liker den veldig godt Er jo flere som annonserer de privat. Er jo ikke lange turen fra Fræna til Støren feks for å kjøpe slike.
har Discusene endelig kommet oppi 400 liter'n, der de hører hjemme.
Etter å ta tumlet litt rundt begynte de endelig å komme til seg selv igjen å svømte rolig rundt i akvariet på oppdagelsesferd.
NÅ kvalifiserer jeg akvariet som fullkomment.
Da er du kommet lenger enn meg... Jeg gjorde et bomkjøp på en plante (som folk her inne tror er en sumpplante) og må erstatte den, samtidig som der har vært litt smårusk med flytting av fisk, scalarene fikk hvitprikk og coryene fikk sopp på gjellene. Den utvendige pumpen ville ikke gå (takk og lov for at jeg beholdt den innvendige i tillegg), jeg fikk svevealger og infusorier i vannet og roten farget av så mye at jeg nesten ikke så fisken (men fisken elsket det)...

Så jeg venter fremdeles på 4 nøkkelhullciklider (men nå har jeg lokalisert en butikk som har de) og en stim med kardinaltetra før jeg kan si at karet er ferdig. Og selvølgelig fikse på plantene og de 3 meliniene jeg skal hente, så det tar litt lenger tid hos meg

Du må få lagt ut noen bilder av diskusene! Jeg har aldri helt turd meg på slik fisk så du får ta bort skrekken min
Oi, du har hatt litt mer problemer enn meg du da. :O
Jeg hadde no infusorier med det samme, men kjøpte JBL clearol å det gjorde vannet krystallklart på bare noen timer(!).
Mon tro om infusoriene kan ha å gjøre med at det er sommer?

Skal prøve å få tatt noen bra bilder av fiskene så snart kamera er opplada.
Lurer nemelig litt på hva slags type Discus jeg har osv også.
Jeg vet jeg har èn Blue Diamond og tror jeg har èn Red Alenquer. Men det er mange fler også.

Håper du kommer raskt igang da! Er veldig surt når slikt skjer.
Hadde selv hvitprikk på noen fisk etter at jeg flytta til Fræna for ca ett år siden.
Mista masse fisk pga det. Svineri!
Heldigvis har jeg mistet minimalt med fisk, tror det kan skyldes at jeg var tidlig ute å behandlet. Men nå har det vært bra lenge og jeg våger å håpe på at jeg tok knekken på det.

Jeg har alltid oppstart problemer (alltid uten unntak tror jeg). Hadde det ikke gått så bra for adolfoi ynglene mine så tror jeg at ting kunne vært litt tungt en periode. Men som sagt nå tror jeg det er klart for flere fisk.
Ett skritt fram to skritt tilbake...
Ett skritt fram, to skritt tilbake.
Ok ikke akkurat. Men det føltes nesten slik inatt!
Jeg kom hjem etter å ha vært ute å der fløt jammen 3 døde Dvergbotia i vannflata samt èn død Flaggciklide.
Angsten grep meg right away.
Jeg fortet meg å håve ut de døde fiskene og innspiserte dem.
De hadde nettopp dødd å hadde ikke tegn til sår, skader eller soppangrep.
Jeg oppdaget at de to Dvergbotiaene som var igjen stod mye under overflaten og jeg kom til å tenke på surstoff.
Det er mulig jeg har gått i nybegynnerfellen ved å tilføre for lite surstoff.
Jeg satte utblåsrøret til filteret litt opp i overflaten sånn at det kom nedi noen bobbler.

Deretter tok jeg noen vannprøver.
Amoniakk, Nitritt, Ph, Kh og Gh. Alle disse prøvene var som de skulle være.
Temp var 29 grader å hadde altså steget èn grad fra det normale i sommervarmen.
Men likevel en temp fiskene skal tåle.
Flaggcikliden har faktisk vært litt stuss i en par tre dager, men jeg hadde håpet at den hadde kommet seg.

Jeg byttet to bøtter vann og gikk for å legge meg.
Lyset i akvariet hadde jo egentlig vært slukket før jeg kom, så fiskene var i dvalemodus. Da var det ikke like enkelt å spotte unormal oppførsel på dem.
Når jeg våkna idag hadde ingen flere fisker dødd, men èn av botiaene holdt seg fortsatt i overflaten å Scalarene og Discusene stod også å tok ett og annet magadrag luft.
Dette styrket surstoff teorien min å jeg koblet til en luftpumpe med brusestein.
Vil tro at nå når det er så varmt er det fort at det blir lite luft i akvariet?
Å da er det kanskje de på bunnen som drar ivei først?
Hadde det vært noe med vannet ville det vel vært Discusene som bukka under?

Nå er det bare å avvente å se!
Håper det er surstoffmangel å ikke noe annet!
Takk gud nå har endelig de to Dvergbotiaene som var igjen funnet tilbake til bunnen av akvariet!
De andre fiskene står ikke å gisper lengre og Blå Guramiene tar ikke lengre brå vendinger i akvariet for å hente luft.
Tror jeg fant løsningen da altså.
For sikkerhetsskyld bytta jeg enda to bøtter i stad.

Fiskene fikk mygglarver i stad å spiste med vanlig god appetitt.
Men jeg føler meg fremdeles ikke helt trygg. Dvergbotiaene døde helt plutselig.
Å de var sunne og gode.
Så jeg følger godt med!
Jeg får heller kjøpe inn flere Dvergboia når jeg er sikker på at faren er over.
Blir litt stusselig med bare 2.
Å Flaggcikliden som er igjen vil vel også ha en make.

Tror uansett den største faren er over nå.
Kan ikke tro at jeg gikk i den oksygenfella! x(
Tror jeg skal kjøpe en stor luftpumpe som jeg kan ha i akvariet hele året.
Ekstra luft kommer vel alltid til gode!
Inaktiv bruker
det gjore jeg ned engan fiskene tok oksigen fra luft isdeden meg fiskene til hos for i vannet i akvariumet og det jalp iløp av natta så kviknet =
Nå har alle fiskene fått den normale oppførsel tilbake, takk å lov!

Mandag skal jeg stikke innom Buddy å kjøpe ei stor luftpumpe å noen slanger som jeg kan koble til i akvariet.
Den lille som brukes nå brukes egentlig til å drive filteret i 8 literen, eller brukes i artemiaklekkeriet mitt.
Inaktiv bruker
Ciklide
Hæ? :P


det jeg mente er at jeg har opplevd det same =
Da har jeg vært på handel igjen!
Handla akvarieartikler for nærmere 2000,- idag..
Jeg skaffet en TetraTec 400 Luftpumpe og slange til den til 400 liter'n, (pumpa bråkte så jævelig så jeg plasserte den inni akvarieskapet sammen med filteret)
noe flytende gjødsel og en stor red moor rot.
Denne kjøpte jeg på Buddy hvor ekspeditørene (sommervikarer?) som stod der ikke var helt sikre på pris på rota. Jeg fikk den for 250,- noe jeg tørr påstå er en god pris på en rot som er så stor som det denne var...

På TH på Roseby kjøpte jeg en fantastisk flott L-066.
Den kosta meg 650,- men var ganske stor. 10 cm.
Denne går nu i 150 literen som skal bli det nye mallekaret.
Rota jeg kjøpte skal også oppi der men ligger foreløpig ute i en stor balje med vann.
Bortsett fra L-066 går 5 corydoras agazissii og 2 corydoras paleatus.
I tillegg en sewellia lineolata og 2 khulii ål.
Jeg vil også ha en stor stim neontetra i akvariet.

Du skulle sett den fine diskusen som kom på Futura i dag, Red Pigeonblood. Stor(15cm(?)) og kjempe fin.. Hadde den vært der sammen med de to andre du kjøpte sist, hadde du helt klart valgt denne framfor de to. Utrolig lekker
Inaktiv bruker
hei Ciklide fin rot du har kjøpt =
Den rota var kanon tøff.. er ganske mesunnelig på deg nå ja Synd butikkene jeg har vært i ikke selger sånne røtter=( Synes de er mye tøffere enn de tykke røttene=)
liverbird
Du skulle sett [I]den[/I] fine diskusen som kom på Futura i dag, Red Pigeonblood. Stor(15cm(?)) og kjempe fin.. Hadde den vært der sammen med de to andre du kjøpte sist, hadde du helt klart valgt denne framfor de to. Utrolig lekker :)

Jeg får ta en titt neste gang jeg er i Kristiansund da!
Har 6 stk nå men en til kan vel ikke skade.
Men siden den er så stor er den kanskje ganske dyr?
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap