Ciklide sparker igang 400 liter'n! (side 9)

Takk for det.
Jeg likte at Vallisneriaen hjalp veldig mye til med å skjule filterinnsuget.
Tidligere i uka kjøpte jeg enda en type vallisneria for å plante i andre enden av akvariet. Litt bredere blader på denne. (kjempevallisneria)
Og den store Plecoen slapp oppi igjen, siden Vallisnera sitter mye bedre i bunnlaget enn det limnophila'en gjorde.

Tok en titt innom Tropehagen idag også.
Å selvfølgelig hadde de en Discus jeg ikke greide å unngå å kjøpe.
Discus San Merah.
Den har ikke noe spesielt mønster, men styrken på rødfargen varierer litt over hele fisken.
Den var fin og rund som den forige jeg kjøpte og øynene er heller ikke store.
Den var rett og slett nydelig!
Så jeg fikk den like gjerne satt av med en gang!

Samtidig er jeg på leting etter ett nytt hjem for de 8 Scalarene mine.
De må vike unna for at jeg skal få plass til flere Discus.
Hehe.
Legger opp noen bilder av en Discus, to Discus som spiser mygglarver fra hånda mi, og en stappmett banjomalle.
Fyren skremte vettet av meg da han presterte å sluke to store fòrtabeletter på en gang.

...Han må ha fått fryktelig vondt i magen...
Legger inn noen nye bilder av to nye Discuser.
Den største San Merah ble kjøpt i Kr.Sund torsdag, og den andre Blue Diamond ble kjøpt i Ålesund fredag.
Begge går i karantene i en 155 liter før de skal oppi 400 literen neste helg.
Ett bilde av en Scalare har jeg også slengt inn.
Inaktiv bruker
di var kjempefine =
Opphørssalg!
Dæven lenge siden jeg har skrevet her nå.
Får kaste meg på ett nytt innlegg.
Den lille dyrebutikken borti høgget her har nok slitt med økonomien i det siste, for nå legger de ned. Igår var det 50% på alle varer, å jeg stakk innom for å se om jeg fant noe brukbart.
Det var ikke stort igjen men jeg fikk da noen varer.

-Ett lite filter til den ene 50 literen
-En liten varmekolbe på 25W
-Flytende plantegjødsel fra Tetra
-Tropical tabelettfòr som kan klistres på ruta (har hørt om slikt å fant ut at jeg ville gi det ett forsøk)
-Tropical flakfòr for Discus
-Tropical sticks for Reker
-En ny hevert
- 2 håver
- ekstra slange til luftpumpa
-to tilbakeslagsventiler for luftpumpe
-reservedeler for ett lite Eheim innvendig filter
-en liten sekk sort sand
-filterwatt
-algemiddel fra Tetra (ei bittelita flaske som jeg fant ut det kan være lurt å ha liggende)
-Aqasafe (Har ikke brukt det på 5 år, men kan vel være greit å ha liggende)
-2 stk T8 lysrør
- Og to røtter.

Annet utstyr jeg kjøpte var en slags drikkeautomat for katter (tenkte kan være litt greit å ha om sommeren hvis jeg er vekk) som vanligvis koster ett par hundre kroner og som jeg fikk for 50,-
-2 Halsbånd til kattene
-Matskål til pus
-Fuglebrett så småfuglene ikke skal sulte i vinter!
-Noen striglebørster for hest.
-ett fleksibånd på 8 meter til vår kjære Tibetanske Spaniel.
SAMT en refleksvest til han og ett nytt halsbånd.



*Puh!* er det salg så er det salg!
De hadde noen små akvarier igjen til god pris men jeg har ikke plass og tid til flere.
Fiskene som var igjen var noen slitne plecoer og corydoras som ikke fristet særlig.
Inaktiv bruker
hvordan går det med diskusene dine ciklide ?
Discusene har det bare bra!
Oppdaget at det hadde vært en liten svingning i Ph verdiene i kranvannet vårt for en ukes tid siden, å ble litt nervøs, men har ikke merket noe særlig forskjell på Discusene. jeg er likevel obs å følger litt med. Skal teste vannet igjen i morgen tenkte jeg.
Kjøpte noe DiscusEliksir om dagen.
Vitaminer. Vet ikke om mine får nok eller for lite av vitaminer men jeg kjøpte det da likevel.
Det var 30% på masser av tetra produkter så jeg kjøpte litt forskjellig av fòr også. Ciklidepellets å litt annet.
Jeg har to Discuser som "flørter" litt rundt. Men desverre har jeg ikke tid til å begynne å fòre opp noe discusyngel nå om dagen.
Dersom jeg får ett par skal jeg heller prøve å ale fram noe yngel til sommeren tenkte jeg. Når jeg får bedre tid.
Inaktiv bruker
gøy å høre at 2 av diskusene dine flørter =
Heisann!Jammen mykje fin fisk,og eg kan godt forstå at discus er ein fristelse det er vanskelig og motstå.Det er ein fantastisk fargeprakt på dei.Likar og lese folk sine trådar for det finnst so mykje god info der.Likeeins ler eg meg skakk innimellom,for humoren her er ordentlig god
Du skriv og forklarar godt,og bilder håper eg du legg ut både titt og ofte : ja,sidan du går fotolinje og slikt


Mvh
Ewi! Så artig at du liker tråden min!
Har ikke oppdatert den så mye de siste ukene men skal prøve å skjerpe meg. Har tatt noen nye bilder jeg tenkte å legge opp snart.
God jul alle sammen!
Ønsker alle i en God Jul å ett godt nyttår!
Å derfor slenger jeg inn ett stykke dårlig redigerte bilder for all to see!

GOD JUL! ^^
Jau da trekkes tråden min fram til forsiden igjen!
Vil bare si godt nyttår til alle sammen!

Fiskene mine fikk nyttårsmiddag tidligere idag. Hjemmelaget blanding.
Det falt i smak. Heheh.
Ser fram til at 2009 vil bli ett flott år, og krysser fingrene for at jeg kommer meg igjennom også dette året med livet i behold.

Når det gjelder nyttårsforsett; jeg har også ett.
Spise mindre sjokolade!! Samme som ifjor, men som jeg da altså aldri lyktes helt med.
Skulle liksom bli litt aktiv i 2008 men det ble det aldri helt noe av.
Men nå som jeg faktisk må gå nesten 20 min hver vei til skolen øyner jeg nytt håp!
Kanskje jeg greier å nå mitt mål om å få bra kondis å bli sunn og aktiv likevel!
VI PRØVER IGJEN I ÅR!
Hardere denne gangen!
ØNSK MEG LYKKE TIL!
SKÅL!
godt nytt år til deg og alle andre på akvaforum
Inaktiv bruker
got nytår Ciklide =
Nok en gang har jeg skaffet en ny bakgrunnsplante i 400 literen.
Vallisneriaen spredte avleggere langs bunnen i hele akvariet å så ut som ugress overalt hvor den dukket opp.
Det hele så ganske rotete ut.
Så jeg tok å rev opp og kastet nesten alle, med unntak av noen få som jeg har plantet i noen av småakvariene.
Jeg dro atter en gang ut på tokt i dyrebutikken, denne gang på jakt etter en høyvokst løkplante som vokser seg stor og flott men som samtidig ikke sprer seg over hele akvariet i løpet av noen timer...
Gjerne en lys grønn plante.
Jeg visste akkurat hvilken sort jeg ville ha og heldigvis hadde Buddy den inne.
[url= http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1108]Aponogeton ulvaceus[/url].
Svær jævel av en plante som vokser i cm i døgnet. (Ihvertfall blomstene!)
Jeg husket at jeg hadde hatt disse en gang tidligere like etter at jeg startet opp 150 literen i 2003.
Blomstene ble meterlange og jeg måtte til slutt kaste dem fordi 150 literen grodde igjen og resten av plantene ikke fikk nok lys.
Nå er akvariet 250 liter større, og de har mye å gå på siden de andre plantene i akvariet ikke blir så veldig høye.
Jeg kjøpte to stk foreløpig, men vurderer å kjøpe en til å sette i den andre enden.
Aponogeton ulvaceus er en flott plante som er nydelig dersom man har stort nok akvarium til dem.
Den vokser fort og bidrar til å holde algene i sjakk.
Blåguramiene elsker å cruise innimellom de høye salataktige bladene.

Med på lasset slenger jeg inn ett bilde av Aponogeton ulvaceusene.
Bildet er tatt ikke så veldig lenge etter planting så de ser fremdeles litt pjuske ut.
Inaktiv bruker
hei Ciklide horfer kasta du valisneiaen du kune jo bar solgt di p akvaforum =
Man får vel ikke mange kronene for noen kniper vallisneria.
Ett nytt scalarepar har nu innviet Ulvaceus plantene ved å legge egg på ett blad og jage unna alle som kommer for nære.

...Jeg gir dem 24 timer så er eggene borte tenker jeg! ^^

Når mørket senker seg kommer forhåpentligvis min sultne Ancistru fram!
Inaktiv bruker
grattis med skalareegg ciklide
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap