Ny apistogramma og ny sjakkbrettcichlide er vitenskapelig beskrevet

Den munnrugende Apistogramma, inntill nå kjent som
A. sp. "Maulbrüter/Mouthbrooder" er nå formelt beskrevet, av U. Römer og Ingo Hahn, som Apistogramma barlowi.

Navnet er gitt til ære for den i mange år hardt arbeidende cichlideforskeren George Barlow. Han har bl.a. utgitt den meget interessante boken "The cichlid fish. Nature's grand experiment in evolution"

Hele beskrivelsen kan leses og lastes ned her.
(Når det er mye trafikk, hender det at det tar litt tid å få den fram)

Schindler & Staeck har beskrevet fisken som er kjent under navnet Dicrossus sp. aff. filamentosus Obenschwert/Top-sword som Dicrossus gladicauda.
Beskrivelsen kan leses og lastes ned her.

Deilig å se at man nå oftere enn før viser bilder av levende fisk i beskrivelsene, ikke bare som tidligere, av konservert fisk.

Flotte fisker Skulle skrekkelig gjerne hatt kloa i en sånn munnrugende apisto gitt
Jeg også! Pussig å lese innlegget ditt Liv, jeg satt faktisk nettopp i stad og kikket på noen nettsider og tenkte "Åh, jeg ønsker meg den munnrugende Apistogrammaen!"

Munnrugende Apistogramma hadde virkelig vært en helt ny erfaring å ha. Apistoene generelt er fascinerende med sin yngelpleie fra før, så det hadde virkelig vært interessant. Og flotte er de også!

Har ingen Apistogramma-arter akkurat nå, og etter bare et par mnd uten føler jeg et sterkt savn alt!
Dette var spennende, bare synd at jeg ikke fikk opp linken. Siden laster 50%, men dukker ikke opp. Kanskje stor pågang. Får prøve en annen dag.
Har ønsket meg en form for munnruger lenge, ikke kjent til at det fantes apistogramma som er munnruger. Det gjorde ikke lysten mindre kan du si Hvis noen skulle dumpe borti så blir jeg kjempeglad for tips om hvor de kan skaffes.
Takk
Takk for flott innformasjon Tom.Jeg er så heldig å ha et par A.Munnrugere som jeg fikk av Thomas nylig.De har ikke rukket å leke enda,men regner med at de kommer snart.

Jørn
Hvis noen ikke kommer til ønsket dokument via linkene jeg la ut, kan følgende alternativer lede til suksess:

Alternativ 1: Trykk på linken til førstegangsbeskrivelsen av A. barlowi under Taxonomy på siden vår om denne fisken. Dette fungerer merkelig nok bedre for noen.

Alternativ 2: Gå til : http://globiz.sachsen.de/snsd/publikationen/vertebrate%2Dzoology/
Du ser forsiden på magasinet "Vertebrate Zoology" v.58 (1) 2008 (med en trefrosk på forsiden)
- Plasser kursoren din på "Contents" (oppe til høyre); du vil da se "58 (1) 2008" øverst.
- Klikk på "58 (1) 2008" Du vil da se hele innholdet i magasinet.
- Klikk på den artikkelen du ønsker å lese/laste ned.

Hvis ingen av de ovennevnte alternativene fører til målet, bruk
Alternativ 3: Send meg en epost, og jeg vil sende deg artiklene

En liten oppdatering på Dicrossus gladicauda:
Det har helt nylig dukket opp noen meget interessante Dicrossus: som unge hanner ser de eksakt like ut som den beskrevne D. gladicauda: halefinnen har en forlengelse av kun de øvre finnestrålene.
Men som voksne får de også en liten forlengelse av de nederste finnestrålene i halefinnen !
De ser da ut som en mellomting mellom den vanlige D. filamentosus og den beskrevne D. gladicauda.

Staeck forteller at ingen av de eksemplarene han brukte til å beskrive D. gladicauda viste slike egenskaper som voksne, men i og med disse nye variantene, går diskusjonene.

Det er kjent at dvergcichlider kan framvise noen egenskaper i akvarium som de ikke viser i naturen (annen føde, andre forhold etc.), et eksempel er de Apistogramma cf. agassizii jeg fanget i Rio Ampiyacu i 2006; velvoksne eksemplarer som ble fanget i naturen hadde en meget avrundet halefinne; etter en stund i mine akvarier utviklet de en mye spissere form på halefinnen enn noen av de viltfangede kunne framvise.
Og en rekke former av A. trifasciata viser tilsynelatende forskjellige egenskaper både på sorte tegninger og finneform, avhengig av forholdene de lever under (sterk/svak vannvebegelse, bløtt/mindre bløtt vann etc).

Det reises derfor en liten tvil om D. gladicauda faktisk er en egen art, eller en variant av en kjent art. Dette kan nok bare avgjøres ved nærmere undersøkelser, som inkluderer DNA-analyse og "mate choise"-eksperimenter.

Denne Apistogramma barlowi er den å finne i handelen? Har hatt lyst på munnrugende apistogramma lenge nå Høres utrolig spennende ut!
A. barlowi selges nesten aldri under "riktig" navn.

Fisken er kjent under mange navn:

A. sp. "Maulbrüter/Mouthbrooder",
A. sp. "Brustband/Breast-band",
A. sp. "Glaser",
A. sp. "Red-face",
A. sp. "Half Orange Tail",
A. sp. "Dotterel",
og A. sp. "Hauswell".

Man kan jo lete på listene butikkene bestiller utifra etter de ovennevnte navnene, og få de til å ta dem inn. Arten fanges i meget begrenset antall, så det er ikke ofte den tilbys på markedet.

De mest vanlige handelsnavnene fra lista over, er A. sp. "Glaser" ( som oftest er den røde/blå fargevarienten), og A. sp. "Hauswell" (som vanligvis er den hvitere fargevarianten).

Inaktiv bruker
kult jeg trode at det bare fantes hulelekene apistogramma men munrugene det trode jeg aldrig det hade vert gøy å hat et par av munrugeneapistogramma=
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap