Familien stenersæters akva-verden (side 10)

Disse var jaggu artige, med litt snodig orm, hehe. Når vi snakket sammen sist ville du i løpet av et par år. Vet om disse er drettet tidligere, eller er dette en grei malle å drette i utgangspunktet? Kjenner ikke til disse annet enn at jeg har hørt navnet noen ganger. Skal bli artig å følle deg og disse artige mallene. Var de dyre?
Jeg har noen grenmaller her og de er en del større enn dine.En brun art ,husker ikke navnet..
Men nok om det,jeg leste at du tenkte å sette inn corryer i karret.
Ser her at mine grenmaller blir overkjørt i ett sett,for de ligger mye i ro på bunnen på de stedene coryene også trives.
De er store nok til å takle det,men uvisst om de liker det....

Flotte grenmaller du har fått tak i forresten.Gleder meg til flere bilder etterhvert

.
Hei loffa!


Prisen på disse aner jeg ikke, og etter det jeg har lest er det vel enklere å skaffe Farlowella acus enn Farlowella vittata i butikker i hvertfall.

Mine betalte jeg ingenting for, jeg fikk 10 stk ungfisk / yngler i bytte for 2 fullvoksne hanner av L168 ( som er en av de vakkreste mallene man kan skaffe. L049 er ikke halvparten engang )
Pluss at jeg er lovet å få kjøpe yngler av L168 når hun dretter dem og jeg har karr til de

Jeg har ingen hast med å drette disse, oppfôring først også får vi se om 1 årstid!

Jeg mener det er feil info her på NA om disse mallene, der står det at de kan bli opptil 21-22 cm om jeg ikke husker feil, andre kilder jeg har sier at de maks blir 16-17 cm.

Uansett, den dagen jeg føler de blir for store for 120L skal de oppi en 220L.
Går det greit med disse kommer jeg til å prøve å skaffe andre typer senere
Hei frosken!

Ja det med corryene bekymrer meg litt, jeg skal forhøre meg litt med tidligere eier, hun har fortalt at hun hadde sine med corryer, jeg mener å huske at hun hadde noen gurramier også i karret, men hos henne har dette visstnok gått bra ( det ble jo yngler ) men vi får se.... jeg må nok tenke meg godt om før jeg tar et endelig valg
Det høres ut til at den kombinasjonen hun har hatt,passet fint sammen.
Satser på at du får masse yngel etterhvert,kunne ønske å kjøpe noen av disse i fremtiden
Jupp yngler skal du få kjøpe, så sant jeg får de i lek da de når kjønnsmoden størelse
Trym81
Hei loffa! Prisen på disse aner jeg ikke, og etter det jeg har lest er det vel enklere å skaffe Farlowella acus enn Farlowella vittata i butikker i hvertfall. Mine betalte jeg ingenting for, jeg fikk 10 stk ungfisk / yngler i bytte for 2 fullvoksne hanner av L168 ( som er en av de vakkreste mallene man kan skaffe. L049 er ikke halvparten engang :) ) Pluss at jeg er lovet å få kjøpe yngler av L168 når hun dretter dem og jeg har karr til de :) Jeg har ingen hast med å drette disse, oppfôring først også får vi se om 1 årstid! Jeg mener det er feil info her på NA om disse mallene, der står det at de kan bli opptil 21-22 cm om jeg ikke husker feil, andre kilder jeg har sier at de maks blir 16-17 cm. Uansett, den dagen jeg føler de blir for store for 120L skal de oppi en 220L. Går det greit med disse kommer jeg til å prøve å skaffe andre typer senere :)


Hepp hepp her har jeg nok snakket litt over meg... infoen om F. acus har jeg ingen holdepunkter for at stemmer. Har nok missforstått litt, så se bort i fra det
Jeg har noen Corydoras adolfoi gående i et karr her hjemme, sammen med noen sakura reker. Disse adolfoiene har jeg egentlig ikke styra så veldig med, de har jo fått mat og vannbytter, men jeg har aldri gått inn for å drette disse. Litt for lite karr og liten pumpe.
Stor ble derfor overaskelsen når jeg idag tittet inn i karret. 16 egg spredt rundt om tilogmed på tempmåleren ligger det 1 egg. Men jeg trur ikke det blir noe av disse eggene. De virker hvite med en liten hvit prikk inni. Kanskje eggene er litt for gammle, eller de er rett og slett ubefruktede? Jeg lar nå eggene ligge på glasset i 1-2 døgn til før jeg eventuelt fjerner dem. Jeg kan jo være heldig......
Nydag nye farlowella bilder blir litt feil farger på disse bildene trur jeg, vannet er fryktelig brunt, selv med hyppige vannbytter, men det er jo ikke så rart med 2 ganske nye røtter oppider

Idag telte jeg 9 stk på engang av disse mallene, da mangler det bare 1 stk, og 1 reke som jeg ikke har sett siden den ble sluppet uti
Jeg visste jo at dette var fredlige maller, men at de kan ligge mer eller mindre oppå hverandre når de spiser og samtidig være så harmoniske... nei det hadde jeg ikke trudd. Men som bildene viser så går dette veldig bra.
Kanskje innbiler jeg meg det, men jeg synes det virker som at den største grenmallen ( avbildet på roten ) kanskje har vokst litt... men de har jo ikke vært her mer enn 1 uke, så det spørsnok ikke om det er jeg som har litt vel store forhåpninger!
Igår var jeg på DAK møte, denne gangen kom Jørn Kaasa. Han skulle holde foredrag om saltvanns karret sitt og 2 andre små foredrag.
Samtidig skulle han ha med litt snadder til auksjonen vår. Jeg bare visste at pengeboka mi kom til å få vondt, men slik ble det bare.

Siden jeg skulle opp til Trysil idag fikk jeg dessverre bare med meg foredraget om saltvannskarret hans, og auksjonen da.
Jeg fikk kjøpt meg 4 stk C123, disse er fantastisk flotte med en nydelig gulfarge på finnene. Gleder meg til å få tatt noen bilder av de.
Det fulgte med 2 andre corydoras også, men jeg husker ikke helt hva slags type det var, ID fixer jeg nok siden

Han hadde også med noen flotte apistogrammaer, han hadde jo nevnt i DAK tråden hva han skulle ta med, og da jeg så at Apistogramma Harlequin var en av apistoene, forstod jeg at lommenboka mi kom til å ynke seg :P lommeboka mi er ikke fornøyd idag, men C123 og A. harlequin er nå i karrene mine hjemme. Jippi

ps: de av dere som ikke har vært på foredrag med Jørn kaasa bør ta å booke et foredrag snarest, morsom og flink fyr å høre på!
Neste gang skal jeg ta med sovepose
Dette var virkelig julekvelden for mange akvarister,med foredrag og mye snadder til auksjonen.
Har aldri vært så sent på et møte i DAK før,men det var virkelig en fin torsdagskveld.Kjøpte jo litt jeg også ..
Må si meg enig. Dette var en "Høydare", av de skjeldne. God grunn til at folk i nærmiljø, og slike som meg, som bor litt gjemt utpå landet melder seg inn i Drammen akvarie klubb.

Neste gang blir det å ta med seg termos med kaffe og sovepose. Kun 5 min til jobb, derifra. Og 40 minutter hjem. Var noen flotte maller, apistoer og cory som byttet eiere i går. Min lommebok skrek allererde før jeg kom, så jeg forholdt meg rolig i forhold til tidliger. Flere bilder av grenmallene.... de er knall flotte
Ja det ble veldig sent bare så utrolig kjedelig at jeg ikke fikk med meg alle foredragene.
Jeg håper vi kan få flere foredrag av Jørn ved en senere anleding. Jeg skal snakke litt med han angående et foredrag om Apistogramma. Det hadde vært morro
Fler bilder kommer Loffa, må bare vente til jeg kommer hjem på søndagen, da skal jeg prøve å få til litt bilder av innkjøpene også! Er mest spent på C123 da.... og jeg som ikke er corry man engang har nå 4 forskjellige typer ( egentlig 6 visst jeg skal regne med de 2 ukjente i den ene posen )
Trym81
Jeg håper vi kan få flere foredrag av Jørn ved en senere anleding. Jeg skal snakke litt med han angående et foredrag om Apistogramma. Det hadde vært morro :)



JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
har tatt noen fler bilder av farlowellaene idag, jeg håpet jeg skulle få tatt noen jeg kunne lagt inn i databasen her, ikke 100% fornøyd men de 2 siste bildene skal jeg prøve å sende inn
Jeg fikk tatt noen bilder av de nyinnkjøpte C123 istad, og da ble 2-3 av bildene så greie, at jeg prøver å sende de også inn til basen her på NA.

Foressten veldig flotte disse C123, blir spennende å se om de kanskje legger egg her også
Er disse mer spettete i virkeligheten enn det bildene viser?
Har sett bilder før av c123,og de har litt andre tegninger enn disse.Både på kroppen og på finnene
Men det kan som jeg nevner ,at det er bildet som lyver.
Joda du har helt rett i det, dette er rett etter et vannskifte så de er litt blekere enn de skal. Men det som er variabelt på disse, er om de er spettete på finnene eller ei. Hos meg er kun 1 stk det, mens resten er helt gule på finnene. Jeg vet ikke hvorfor dette er en variabel ting, men Jørn snakket om at det kunne ha noe med kjønn å gjøre.... om jeg ikke missforstod han helt da
Synes det er veldig stor forskjell i mønster og farge på disse i forhold til de i basen her på AF. Er det lyset som gjør dette bare?

Skjønner at du også har en tråd på NA når du skriver.... Sitat;

Jeg fikk tatt noen bilder av de nyinnkjøpte C123 istad, og da ble 2-3 av bildene så greie, at jeg prøver å sende de også inn til basen her på NA

Husk å endre til AF fra NA når du legger inn her på AF, hehe

EDIT
Hadde jeg bare lest et par innlegg før jeg skrev..... sorry

Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Ludviksen
Reklame for plussmedlemskap