Familien stenersæters akva-verden (side 11)

som nevnt over loffa så er det rett etter et vannbytte derfor avviker de, men jeg har tatt noen svært halvdårlige bilder av en avdem med litt fler flekker... gi meg noen min så skal vi se
Kanskje det er ulikheter mellom hann og hunn som du sier.
Vi venter i spenning på flere bilder
Jeg hadde sletta de andre bildene siden de var dårlige, men et bilde var igjen, legger ut det så lenge, så skal jeg fotografere de mer i morgen, når de har roet seg litt
Se der ja,nå kom fargene frem
Igår la jeg ut et ganske dårlig bilde av min Apistogramma sp. "harlequin" for å identifisere kjønn, Tom C her på forumet var raskt ute å fortalte meg at det anntagelig var ei hue, og at fisken faktisk er vitenskapelig beskrevet som Apistogramma rositae!

Videre fikk jeg vite at de anntagelig er så skye pga veldig lyst akvarie, dette er jo ingen sak å gjøre noe med, da flyteplanter fort får det dunklere.
Tom C har sine i veldig surt vann, ph 5-4 pleier han å holde apistoene sine. De fleste av oss har jo lært at filter bakteriene dør ved ph 5, men dette går bra hos Tom, og for at mine apistoer skal ha det så bra som mulig, vil jeg derfor i kveld ta et vannskifte filterert med tiurtorv, da pleier mine dråpetester for ph vise ph for 5 ( knall gul ). Økt trivsel får jo også frem fargene bedre, og fisken har jo en tedens til å leke når de trives

Tiden for vise, jeg skal uansett ta et bilde av karret før og etter vann bytte for å se forskjellen

legger med det dårlige bildet jeg har av hua.
Jeg fikk tatt noen bilder av Apistogramma rositaene her forleden, ikke 100% perfekt, men ganske greie da. Men jeg opplevde noe igår som jeg aldri har opplevd før; hannen ble helt mørk / sort og utrolig aggressiv ved fôring, dette har jeg ikke sett før hos mine andre apistos! Håper de snart kommer i leksmodus for det hadde vært morro med yngler på disse. Jeg jobber med å senke pH her, disse trives helt nede i 5 tallet, men jeg synes det blir litt drøyt å senke den fra ca 6.8 til 5 på et vannskift!

De er dessuten ganske skye, så jeg må skaffe meg en del flyteplanter som kan dekke hele overflaten, da håper jeg de kommer mer frem og kanskje viser mer farver!
Jeg har ikke noen flyteplanter akkurat nå, uten om hornblad da, men disse vil jeg ikke bruke. Jeg vil heller ikke ha andemat, da jeg synes denne planten rett og slett er en pest og plage. Jeg skal bruke helgen på å sjekke i butikker om de har noe inne, dyrt men jeg trenger det uansett

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Idag besøkte jeg en butikk det er utrolig lengesiden jeg har vært i: Centrum zoo på strømsøsiden i Drammen. Betjeningen her er bestandig hyggelig, sågar har de engang holdt butikken oppe etter stengetid, kun for meg
Jeg tenkte egentlig bare å ta en titt, for det finnes alltid litt spennende der, men jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ta med noe fisk i hvertfall.
Men jeg var jo litt sånn halveis påutskikk etter noen flyteplanter, siden jeg holder på å lage apistogramma karret litt dunklere.
Det viste seg at de hadde 3 flyteplanter inne:
Andemat, denne er helt uaktuell jeg jobber 2mnd på rad med å fjerne andemat fra en 250L.
Det andre var riccia fluitans, jeg synes det er en utrolig kul plante, jeg hadde den før engang, men da gikk jeg litt lei av å få dette på hender og armer hvergang jeg var i karret. Blir sikkert lei igjen, men jeg får bare bite tenna sammen, for apistoene skal ha det dunkelt.
Den tredjetypen som jeg også kjøpte husker jeg aldri navnet på, den er som andrematen, bare dobbelt så stor, ikke like aggressiv og med taggete / pels aktig belegg oppå bladene.

Jeg må nok dra dit oftere for sjefen selv sa at det var en god stund siden hun hadde sett meg nå! og det er sånn man setter pris på, at de som driver butikken husker og kjenner deg igjen

Når jeg kom hjem kastet jeg ricciaen opp til apistoene, men du å du, det ble jo reine riccia-storm i karret. små deler av denne planten ble kastet rundt i karret og det så ikke ut... pokkern heller tenkte jeg... disse skulle jo være i vannoverflaten, ikke over hele karret, jeg ser jo ikke fisk for bare grønt jo....
Men så slo det meg, senk utblåsningen så blir det ikke så stormfullt, og det fungerte som bare det. Det er fortsatt bevegelse i vannoverflaten, og ricciaen duver nå sakte rundt der den hører hjemme: på overflaten


Idag hadde jeg tenkt å ta et vannskifte i alle karrene, men det tørr jeg ikke nå Apistogramma Rositae hunnen og hannen har trolig lekt... i går var hun gulere enn noen sinne! Jeg så de flørtet endel, og idag er kokkoshulen igjennmurt og ingen hunne å se... er lov å håpe at det har skjedd noe her i hvertfall *krysser fingrene*

Torvfiltrert vann slik at ph er rundt 5.5-6 og litt flyteplanter la riccia fluitains gjorde anntagelig susen!
Hei
flotte bilder.. skal krysse fingrene for deg jeg også..
Takk for positiv feedback på bildene Jørn, og godt det er fler som krysser fingrene her, da må det jo gå bra?
Dette er dag2 som kokkoshulen er murt delevis igjen, hunnen er ute på små turer, men er raskt tilbake i hulen.
Men jeg er litt usikker på om det blir noe, hun er kanskje litt for mye utenfor hulen til tider. Hannen er flott i farvene blitt og utrolig aggressiv, dette kommer best tilsyne ved fôring. Klinkokkos Apistogramma
Jeg vil ikke ta bilder av de idag, jeg vil vente å se hva som skjer i hula først og fremst. Men det er jo nå de er på sitt vakkreste!

Grenmallene har det bra, jeg og madammen telte de igår og da var det jammenimeg 10stk der! Utrolig morro at alle har overlevd! Sterke yngler som tåler flytting betyr at tidligere eier har vært flink med de og de spiser friskt av både salatblader og algeawaffers, sågar trur jeg de jaffser i seg en og annen mygglarve som er tiltenkt corryene. Men de foretrekker helt klart grønntfôret.

Min micropoecilia stamme er som en jojjo, plutselig dør flere voksne påengang, mens yngelen ikke blir berørt. Jeg har så vidt begynnt å danne meg et bilde på hvorfor de dør, jeg har i hvertfall1 teori. Den er så søkt at jeg ikke vil nevne den før jeg er mer sikker, men for hver generasjon som går bort, jo mer sikker er jeg egentlig.

Dag 6 og apistogramma rositae hunnen driver fortsatt å romsterer i hulen, hun er stadig ute å titter på omgivelsene, så jeg blir litt usikker på om dette er typisk når de har egg / yngler. Dette blir mitt eventuelt andre oppdrett på Apistogramma, fra før har jeg drettet A. atahualpa.
Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder senere i kveld! Det er dessuten utrolig fristende å ta en lommelykt å lyse inn i hulen, men på den andre siden så kan jo det stresse hua slik at hun spiser det som eventuelt er der inne.
Jeg var rimelig nærvøs igår for A.rositae hua blei så stressa av vannbyttet, men nuh er alt tilbake slik det var
Jeg tok litt bilder i karrene idag, og idet jeg skulle ta bilde av hannen spente han alle finnene og lagde en skikkelig trut munn! Blei han forbanna på meg tro? ikke godt å vite, men jeg bør nok holde litt avstand, kanskje er han redd for at jeg skal stjele dama hans?
Visst dere titter litt ekstra nøye på bildet han lager trutmunn får dere også sett litt gult i kokkoshule åpningen, der står nemmlig hua og vokter et eller annet

[External Image]
[External Image]
Idag oppdaget jeg jammen imeg yngel på Apistogramma rositae! Morro, men jeg så bare 1 stk da :S grunnen er nok at jeg ikke har vært tilstede værende tirsdag og onsdag slik at de kunne fått mat ( de må ha kommet ut rundt det tidspunktet.) En annen grunn kan jo være at hunnen fortsatt er ung og litt uerfaren? Tenker det er mest min skyld jeg
Men jeg har ikke gitt opp denne ene yngelen da, et liv er et liv. Jeg skal studere litt nøyere for yngelen ( eventuelt ynglene ) gjømmer seg mellom noen eikeblader.
I det jeg skriver nå, så sier madamen at hun ser i hvertfall 3stk samtidig. Vi får se de nærmeste dagene! Morro! (ingen bilder) kanskje ikke så morro
Mye overtid på jobb omdagen, og da får jeg dårlig samvittighet pga at jeg ikke får styra og stella slik jeg vil med fiskene. Men de får så de klarer seg!
A. rositae yngelen er det i hvertfall 2 stk igjen av, disse spiser og vokser! Jeg trudde ikke at hua ville passe på dem når det bare er 2stk der, men hun er sitrongul og stridslysten som tusan!
Jeg ser hun nærmest farer som en strek over hele akvariet når corryene viser seg.
Corryene må vekk trur jeg. ikke spess sundt med all den stressen de blir utsatt for.

Grenmallene mine spiser godt og vokser bra, disse er så utrolig facinerende!

Det nærmer seg jo snart et nytt år, og i den forbindelse har jeg tenkt litt på hva jeg vil drette neste år!
Det blir neppe så mange oppdrett som jeg hadde i år, men jeg håper da på å få drettet følgende fisk:

Apistograma Rositae
Corydoras adolfoi
Corydoras Sterbai
Corydoras trillinieatus
C123
Micropoecilia picta
Selvfølgelig ønsker jeg å drette Farlowella vittata ( grenmallene ), men dette er en fisk jeg er såpass ukjent med, så jeg har ingen forhåpninger til dette!

Jeg har dessuten lyst til å kjøpe inn fler individer av C123, jeg tar nok kontakt med Jørn Kaasa om dette på nyåret engang for å se om det lar seg gjøre!
Jeg har egentlig aldri brydd meg så veldig om at det er div snegler i karrene mine, de gjør som regel mer nytte enn ugangn. Men noenganger kan det jo bli litt for mye av det gode, som f.eks i min 120L med grenmaller og corydoras. Det fôres ganske kraftig i dette karret for at grenmallene som ennå er yngler skal kunne vokse seg store og flotte, men mye mat betyr også et bedre grunnlag for sneglene, i dette karret er det skivesnegler som er den store pesten, det kryr av de i vannvittige mengder og de blir bare fler og fler!
Jeg har 2 alternativer, sette inn noen jegersnegler eller prøve med en type sneglefelle av et eller annet slag. Fortest går det nok med sist nevnte, så i kveld skal jeg bruke litt tid på å sjekke div butikker på nett etter en slik felle.
Jeg vil jo ikke bli kvitt sneglene 100% men å redusere de litt håper jeg på
Virkelig fin fisk Apistogramma rositaene dine, likte bildet av hannen som viser seg i post 213.

Fin tråd, og lykke til med dretting av Apistogramma rositae

Apistogramma rositae står herved på ønskelista mi

Takk for positiv feedback fart66! Det setter man alltid pris på
Jeg vet ikke om man kan skaffe disse i butikk da ( man skal aldri si aldri ), men skulle du ta turen sørover og jeg har salgsklar fisk, så er det bare å si ifra!
da har jeg fått handlet meg en sneglefelle; [URL=fiske felle fra aquamanias][/URL]Blir spennende å se om denne fungerer i det heletatt! Flere av dere som har brukt denne kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap