Familien stenersæters akva-verden (side 12)

skal vi se... Jeg prøver igjen jeg:
Nå vrket linken
Har aldri prøvd en slik en,du får fortelle oss om du klarer å fange snegler med den.
Da har sneglefellen annkommet, når jeg ser den nå... så vet jeg ikke helt om jeg har trua på den, men jeg skal gi den en sjanse. Det fulgte med en liten agnbit, den varer nok ikke evig, så agn blir vel etter hvert rekepellets fra wardley.

Fellen ble lagt ut kl. 18.20 og dere skal få bilder og rapport rundt 22.00-23.00 blir spennende å se om det fungerer i hvertfall
Jeg tok opp sneglefellen kl21.00 da hadde fellen vært i karret i 2timer og 40minutter resultatet ble 10 snegler som festet seg utenfor fellen og 20stk inni fellen. Jeg synes dette slett ikke var noen dårlig fangst, og har satt ut fellen igjen. Best resultat får man visstnok når man legger ut fellen når lyset er av.
Et lite minus er disse små grønne pinnene, som jeg trur er for at fisk ikke skal komme inn og snegler ikke skal komme ut.... di limer seg til "taket" slik dere ser på bildet under, så man må føre fellen forsiktig ned til bund.

Så til dere som lurer på hva som skjedde med disse 30sneglene: Disse ble lagt i kokende vann og døde med engang.
rensket fella igjen idag. 35-40 store og en drøss med små baby skivesnegler. Men det er langt fra tomt for snegler, så jeg fyrer opp fella på nytt og tømmer den igjen om noen timer. Knall sak dette her!
Flott å høre at problemet med snegler minskes. Hos meg for tiden, er det ikke en snegle å se. Ofte dras disse med via plante kjøp....

Hvordan går det med Apisto ynglene dine? Har selv fått handlet meg en ny trio med Apistogramma Hongsloi. Sitter å håper på at det skal skje undre her også, da den ene hua stadig er i leiksdrakta si. Utrolig flott med sin gulfarge og sin røde buk. Du finner noen bilder av disse i tråden min
Så fint at sneglefella virker
hoppsann begge to!
Vært for mye jobb og for lite akvarist, så har ikke fått svart før nå:

Loffa: apistoene er jeg litt usikker på, front glasset er ned alget da jeg har vært å styret minimalt med det karret så jeg har ikke helt oversikten, det siste jeg så var at det var tomt for yngler, men i morgen skal jeg ta å stelle karret. ( trur jeg ble litt for overforsiktig når hun fløy rundt med yngelen )
Men hun er sitrongul og klar for lek om jeg går inn for det... må bare hente litt mer torv i garasjen ( i morgen )

frosken; ja, men jeg har funnet en grenmalle innider også, men det gikk bra med den da, jeg fikk tatt den ut uten at den fikk noen varige mên
Jeg trudde kanskje a. rositae yngelen var borte, men de er der fortsatt veldig fornøyd med det. Jeg styra veldig med å rengjøre glasset men hua brydde seg ikke heldigvis. Apistoene spiser nå røde mygglarver fra henda mine... morro
Trur jeg må pusse brillene mine dette er kull nr2 somhar kommet denne gangen var det mye mer enn 2-3 yngler. Det er en liten hær med A. rositae yngel her hos meg nå! Jeg krysser fingrene for at dette går bra, også skal jeg prøve å styre med akvariet akkurat som normalt, så går det nok bedre denne gangen
Idag handlet jeg inn 6stk amanoreker, 120Literen med grenmallene og C123 begynner å bli ganske overgrodd med trådalger og disse rekene skulle visstnok være flinke til å spise denslags. Det gjennstår å se om de faktiskt gjør denne jobben da, og om de klarer å holde algene undersjakk 49kr kostet de, og det syntes jeg var en helt ok pris.
Snegle "problemet" i 120L er ikke lenger noe problem, denne sneglefellen som jeg har skrevet litt om fanger rundt 20-50 snegler i døgnet, og jeg ser at det har hatt en innvirkning på antallet! Jeg legger den ut så fort den er tømt og plukker den oppigjen ca 24t etter. Jeg trur jeg faktiskt kan utrydde disse skivesneglene med denne fella, bare jeg er flink nok til å legge den ut igjen!
Gøy å se at du har fått kull nr 2 med yngler på apistoene dine. Unner deg virkelig dette. Venter fortsatt på egg hos mine apistogramma hongsloi. Men ser ut til at hannen gjør seg kostbar. Ene hua har gått i lengre tid i sine flotte leiksfarger og er klar som natten.

Hyggelig er det også å høre at snegleproblemet ditt har stabilisert seg.

Ønsker deg godt nytt år
Takk for det loffa trur jeg neppe blir kvitt problemet med snegler helt da, men jeg skal prøve! Godt nyttår til deg også foressten!
------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg tittet litt gjennom hva jeg har av frystfôr og da blei jeg jammen glad! Jeg fant noen poser med fryste cyclops! Jeg hadde helt glemt at jeg hadde dette. Det er jo genialt fôr til yngelen hos mine apistogramma rositae, og det er flott snacks til de voksne!
Hr Apisto var nå litt avisende med engang, men da han tilslutt fant ut at han skulle prøve, så falt det tydeligvis i smak! Hua som flyr rundt med yngler var enda mer avventende, men tilslutt prøvde hun et jaffs, og det smakte tydeligvis bra for hun tok til seg endel jaffser til før hun returnerte til yngelene.

Jeg tok noen bilder, hua er sitrongul og har noen herlige kontraster i sort! Trur det er et av de bedre bildene jeg har tatt av henne.


[External Image]
[External Image]
[External Image]
Utrolig flott hue med sterke sorte tegninger. Klarer du få tatt noen flere bilder med yngel? Synes yngelbilder er herlig å hvile øya på
Flotte bilder og flott Apisto! Detta må være bildebase-materiale!
MVH Pål
loffa: Takker og bukker, yngelen ligger bak noen røtter og synes bare fra kortsiden, der er det litt vanskelig å ta bilder, så det må dessverre vente.

Pål: Takk det var hyggelig sagt! Skal se om jeg sender inn bildene... men er litt redd for at jeg må prøve å fjerne maten, eller croppe ut selve fisken.. skal se om det lar seg gjøre jeg
Jeg prøvde idag å ta et bilde av apistogramma yngelen, men det er mer eller mindre umulig. Hua beskytter dem godt og de ligger for det meste bak noen røtter helt inntil veggen.
Istede fikk jeg et fint bilde av hannen.
Jeg satt litt og funderte på hva slags fisk jeg har på top 3 lista mi nå.
Etter litt vurdering ble det til at Grenmallene er den største favoritten ( bilde 1 ) Apistogramma rositae følger rettbak ( bilde 2 ) og rett bak der igjen må det bli C123 ( bilde 3 )
Disse corryene skulle jeg gjerne hatt flere av, har kun 4 nå så om dere vet om noen som selges så si ifra. Jeg er intressert!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
De som følger tråden vet at jeg for ikke så lengesiden kjøpte meg 6stk amanoreker. Disse ble kjøpt inn for å bekjempe trådalgene som har kommet i 120L min. Dette hjalp sånn ca ingenting da de trivdes veldig godt inni ei rot jeg har. Inni den ene sprekken er det tydeligvis mye snaskens mat for de har hatt tilhold der siden dag 1.

Så mine trådalger har fortsatt å vokse og trives tydeligvis veldig bra. Men jeg har ikke gitt opp ennå, så igår handlet jeg meg 4 mellomstore eplesnegler, og allerede idag ser jeg at det har minsket på trådalgene. En annen ting disse eplesneglene skal være flinke til er visstnok å utkonkurere skivesneglene... jeg bruker jo fortsatt sneglefella, men alle moner drar som dem sier
Skal ta et parr vannskift etterpå, så vi får se om jeg ikke får til noen bilder også!
Idag fant jeg for 3 gang egg hos mine Corydoras adolfoi, jeg synes eggene ser alt for hvite ut, men denne gangen skal jeg gi de en sjanse! Jeg plukker de ut og legger dem i en bøtte... er jeg heldig så er de kanskje befruktet alikavell? Visst ikke så er det tydeligvis en hanne eller to som rett og slett ikke vet helt hvordan dette fungerer

Jeg fikk for første gang tatt et bilde av yngelen hos mine A.rositae Disse skjuler seg godt i en rot haug, så det er ikke ofte jeg får til å ta bilde av disse ( eller ser dem ). Jeg vet nå at det i hvertfall er 4 yngler om ikke fler bakider.

Jeg trur at mine amanoreker har begynnt å lese det jeg skriver... igår klaget jeg på dem, og idag har de for førstegang tatt turen bort fra røttene for å utforske sitt nye hjem, skal se jeg snart er kvitt trådalgene! det kan godt være at de ser på eplesneglene som en konkurrent også... sålenge de gjør jobben sin er jeg fornøyd

Har lagt ut bildet av apistoyngelen ( rød ring rundt )

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Det går fortsatt bra med Apistogramma rositae yngelen! Jeg trur det kun er 3-4 stk der nå, men de spiser og vokser så jeg er fornøyd.
De som følger med på tråden vet jo at jeg har akvarier der jeg bodde før ( under etg hos mine foreldre ) Der har jeg 4 akvarier med fisk jeg ikke dretter akkurat nå. Dvs kommer det yngler så er det ren bonus Det som er litt uventet var at idag da jeg tittet inn til 260L der med maller og A. macmasteri ( oppdrettsvarianten) Så var hula til apisto fruen rasert og hun gikk rundt med en sverm med yngler faktisk Det var veldig uventet! Jeg håper jo at noen av de overlever der, men de har det nok ikke 100% optimalt egentlig. Jeg skal fôre med knust artemia hverdag der også, men jeg får nok ikke fulgt det opp like godt som det jeg gjør her hjemme.

Jeg er ganske intressert i apistogramma og vet at det finnes en apistoart som er munnrugende, men har helt glemt navnet på denne saken. Er det noen av dere som leser her som husker navnet kanskje? Jeg tenkte jeg skulle sette meg ned å lese om denne arten, det hadde vært morro om det står noe om hvorfor denne ene arten av slekten apistogramma faktiskt ble en munnruger?

Noen gammle bilder av mine A.macmasteri:
[External Image]
[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap