Familien stenersæters akva-verden (side 13)

Apistogrammaen som er munnrugende, ble meg nå fortalt at er A. barlowi! Det er drømme apistogrammaen akkurat nå... ikke vet jeg om det er mulig å skaffe den via butikk. Men jeg skal forhøre meg litt. Muligens jeg må på privat markedet, jeg har heldigvis noen kontakter som kan hjelpe meg der. Men det blir nok litt frem i tid... Men helt sikkert: A. barlowi skal jeg ha
Hygglig å høre at det fortsatt går bra med apisto yngelen. Her også ser det ut til å gå bra med cacatuoides yngelene. De prøver stadig å ta turen ut av hula, men blir fort innhentet av mor.

Jeg har også sett litt på barlowi blant annet, men også på roterpunk, agasizzi blu, bitaeniata orange, inka melgar og algodon l papagei. Aner ikke hvordan tilgang og pris er på disse, men flotte er de iallefall.

Hadde vært gøy å ha 6 forskjellige apistoer i mine 6 stk 128L når reolen er ferdig i kjelleren. Nå har jeg macmasteri, cacatuoides og hongsloi.

Marked og pris avgjør vel det antar jeg. Lykke til videre med apisto ynglene
Jeg fikk et par viltfangede A. barlowi for to uker siden. De går nå i en 75 liter med pH 4,6. Disse må ha surt, ideelt 5 eller litt lavere. Håper at de finner seg til rette slik at de yngler. Spent! Får jeg dem til, kan de spres!

Egentlig går de i en 150 liter som er delt i to med en glassvegg. På den andre siden av veggen går A. atahualpa som også skal ha veldig surt vann. De er fanget i vann med pH 3,4 og 3,7, men det kan gå bra mellom 4,5 og i overkant av 5. De tåler høyere, men får ikke yngel og blir lett syke. Altså er oppskriften et eget kar bare for disse.

Disse er ganske lik hverandre og hannene er tidvis mer opptatt av hverandre gjennom glassveggen enn av den hunnen de har i egen del av "to-mannsboligen".
Loffa: takk for det

530: Som du ser i avataren min så har jeg hatt A. atahualpa, er noen årsiden nå, men det var en utrolig flott apistogramma, som jeg holdt i torvfiltrert vann. Mange kull vokste opp, men hannen døde dessverre etter en stund.
Ph klarer jeg fint å få ned i 5.5 eller under.. har fersk tiurtorv som jeg filtrerer vannet igjennom!
Skulle du få yngler på barlowi er jeg helt sikkert intressert
Jeg fikk tatt noen bilder av mine voksne A. rositae idag! Jeg har vel spamma tråden min med endel bilder av disse, men jeg synes de er verdt å legge til uansett Legg spessielt merke til det ene bildet av hua, der har analfinnen hennes en grønnlig farve! Ynglen går det fortsatt bra med!
Jeg skal dessuten prøve å få disse bildene godkjent i basen, det ene bildet av hua trur jeg i hvertfall at går... de to andre er jeg mer usikker på

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Gratulerer med flotte apistobilder i basen. Kjempe flotte

Leif
takk skal du ha Leif! Jeg har aldri opplevd godkjenning så fort før! Søndag er tydeligvis dagen da de godkjenner / avslår bilder
fortsatt snegleproblemer da?
Jeg har som du også skriver eplesnegler og de utkonkurrerer skive og pestsneglene.
Lite tips er bare å knuse de mot glasset. Ypperlig snacks til corydoras og apistoer.

Også prøvd amanoreker, men de ser ikke ut til å trives i mine kar. hehe

Hvordan går det med levendeføderne eller har du kuttet de ut?

Espen
Hei Black_flys! I 120L min er det ikke noe problem lengere de er der, men er blirr drastisk mindre i antallet. en forsiktig beregning så har fella fanga rundt 300stk, og med innsatte eplesnegler så tenker jeg nok at skive sneglene forsvinner på sikt. Men de er der ennå.. så jeg legger ut fella, men ikke hverdag

Jeg har fortsatt levendefødere, men jeg fikk en liten knekk da jeg mista 3-4 stammer med levendefødere med lokasjon.
De levendeføderne jeg sitter igjen med nå er xiphophorus cortezi denne har jeg lokasjon på, men pga sykdommen som herjet så¨har jeg nå bare hunner. Jeg er i kontakt med han jeg kjøpte disse av og det er muligheter for at jeg får kjøpt 1-2 hanner til disse damene.
Ellers har jeg jo micropoecilia picta da, men de er vanskelige å holde og det faller stadig fra noen. Dette problemet visste jeg jo om, så jeg er egentlig fornøyd med å ha holdt stammen i live i over 1 år.
Dattern min har vel fått noe platty og endlers guppy av meg... disse er butikk kjøpt, og yngler i hytt og pine

Jeg har nok fått litt mer interessen for Apistogramma og grenmaller i det siste, så det er vel denne type fisk jeg kommer til å gå for i fremtiden trur jeg.
Men det finnes så uendelig mye spennende der ute, så jeg låser meg ikke 100% til en spessiel fiske type da
Idag er det total kaos i Apistogramma karret!
Hannen har gått totalt berserk og jager alt og alle så sandspruten står! Det er vel ikke lenge før han begynner å jakte på planter også!
Hua har fått noen karameller, men nå på kvelden så ser det ut til å ha roet seg litt!
Jeg er redd for at vannskiftet i går kanskje gjorde hannen klar for lek igjen, men det er ikke hua med på ennå. Hun har fortsatt yngler, og hun slipper de mer og mer av syne. Men helt har hun ikke sleppet dem.
Dog er jeg litt redd for at hun slipper dem fortidlig.. vil jo gjerne at de skal vokse opp!
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre neste gang hun legger egg, kanskje fjerne hannen? Problemet oppstår jo når man ikke har karr nok... og i de andre karrene har jeg ikke på på 5 og nedover.... de fleste ligger rundt 6.5 og oppover...
Flere karr kanskje...? isåfall må jeg kjøpe meg et nytt hus... stor investering det gitt...
Litt som forventet så er det ikke mange A. macmasteri yngel igjen, jeg har ikke sjanse til å følge opp yngler fra den kanten, men macmasteri parret kan i hvertfall få yngler og det er jo flott
Så til en liten overaskelse: De av dere som følger tråden regelmessig vet at jeg nå driver med kull nr2 av A. rositae. Det første kullet forsvant og like fort dukket kull nr2 opp, og jeg var veldig fornøyd. Men igår virket det som at hannen fikk raptus og klikket mentalt på alt som bevegde seg i karret. Sinna denne fyren gitt.
Idag var det tydelig at hua hadde sluppe / gitt opp kull nr2 også. Litt sur, og lang i masken tok jeg frem lommelykten og lyste i rothaugen jeg bygde bakerst i karret. og gjett om jeg skvatt!! Det var en yngel dobbelt så stor som de jeg hadde sett dagen før... hva f*** var dette da? Så begynnte sherlocken min å jobbe, da forstod jeg at det var en yngel fra første runden jeg så også noen fler småtasser som var mye mindre, så det er tydelig stor trivselfaktor inni denne rothaugen. Skal prøve å få tatt noen bilder senere engang!
Så et lite notat til meg selv: nestegang du skal sette opp en Apistogramma tank, husk en stor haug med røtter
Bøyer meg i støvet her : Gratulerer med alt

Visste forresten ikke at det fantes munnrugende apistoer,men nå vet jeg det og har selvsagt satt de på ønskelista mi ..
Takk Frosken

Barlowi altså munnruger Apistoen, fikk jeg høre om for ca 1 årsiden, jeg fikk tillogmed et tilbud om å kjøpe noen yngler, men valget dengang falt på L168. Disse apistoene var avsindig dyre om jeg ikke husker feil, men kan hende prisen er justert litt ned nå.
Skulle du få tak i et parr, eller vet om fler enn et parr, så er du nødt til å si ifra til meg Denne gangen skal jeg ikke la prisen stoppe meg! Problemet er heller plassen jeg har tilgjenglig.
øverst på lista mi nå ihvertfall
Vi får holde ører og øyne åpne begge to,kanskje vi er heldige?
Idag tok jeg noen flotte bilder av Apistogramma Rositae igjen! Her forleden klaget jeg jo over at hannen hadde fått raptus og klikket i vinkel på alt som rørte seg i karret. Idag forstår jeg veldig godt hvorfor! Han var leksklar men det var ikke hun.
Men nå derimot er det bare harmoni, i hvertfall mellom de to!
Hun jobber febrilskt med å tette igjen hula, og viser stadig ovenfor hannen at hun er klar for lek igjen!
Dette apistogramma parret er jammen produktive! Men det er jo ikke mange ynglene som vokser opp pr gang da. Mye mulig fordi jeg ikke fôrer med artemia.

Jeg får liksom aldri helt dreisen på det der, så jeg er nok nødt til å sette meg ned enkveld og lese om klekking o.l av artemia.

Slenger ut noen bilder jeg og legg merke til hvor rognstinn hua er når hun legger seg på siden og kurtiserer hannen

[External Image]
[External Image]
[External Image]
tøffe bilder.
Til meg vokser det opp ca 5-10 fra de siste kullene, men har masse gjemmeplasser for disse små da.

Lykke til.
Vurderer å prøve meg på en ny apisto nå. Skal selge en del av de største ynglene i helgen. Blir spennende å finne en ny art.

Takk Black flys!

Hua var nok ganske ung når jeg fikk henne, så det kan være grunnen til at ikke så mange vokser opp her, eller manglen på artemia
Men det viktigste er at noen vokser opp! Håper det er begge kjønn her etterhvert, slik at jeg får spredd fisken!

Håper du finner en spennende Apistogramma da! Aggazzisi er jo utrolig tøff f.eks
Skikkelig stilige bilder må jeg si! Artig å se hun jobbe så iherdig at sandspruten står etter
Mikroorm er et flott alternativ til artemia.
Ja microormer er jo egentlig genialt! Det har jeg jo hatt før, og det funka fint! Takk for godt tips frosken... si meg.. har du en kultur av disse? isåfall er jeg intressert i å kjøpe!
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap