Familien stenersæters akva-verden (side 14)

Trym81
Takk Black flys! Håper du finner en spennende Apistogramma da! Aggazzisi er jo utrolig tøff f.eks


Aggazzi har jeg gående en ung trio i en 63liter. Sikkert en stund til de blir kjønnsmodne.
Hehe så spot on uansett.

Skal finne en annen som legger i huler da jeg har masse av det. Samt at det kom 3 nye kokosnøtthuler i posten i dag. Lurer også på å stjele denne ideen til sissimor.

Microorm funker genialt til yngel.
Det samme er slik super soft krill. Små kuler man kan smuldre opp med fingrene som gir en fantastisk vekst.

Espen
Kan ordne mikroorm.
Når trenger du det? Kan sikkert bytte i et par plante avleggere om du har det
Takk for tipset black flys!

Frosken: skal du på storauksjonen 6 februar? isåfall kan jeg vente til da
Jeg har jo avskallede artemiaegg som jeg bruker, men er nok ikke like effektivt som levendefôr

Planteavleggere ja... hehe planter hos meg er det ikke mye kvalitet over, men skal se om jeg ikke finner noen friske i karrene
Da har vi en avtale,sees på DAK storauksjon i begynnelsen av februar.
Avskallet artemia funker også,men er det lite strøm i karret bør du røre litt i vannet så det synker nedover mot yngelen.Ser her at det blir liggende i vannflata om det er lite strøm
Ja akkurat det sliter jeg også med frosken! Jeg pleier å ta pulveret mellom fingrene og gni det under vann, det funker som regel, men det er alltid litt som legger seg på toppen :S


----------------------------
Så over til Apistoene mine... igjen!

For det nok egg i hula igjen ja Hua er innenfor hula og tar bare noen få snarturer ut. Hannen får raptus ( som vanlig ) så fort noe beveger seg i karret.
Jeg liker egentlig ikke den hula som hua har valgt seg ut... litt dum inngang og hua får liksom ikke murt den skikkelig sammen, slik hun har gjort før.
Jeg får tråtil å lage noen nye kokkoshuler, det er jo egentlig ikke så vanskelig, det står bare på lysten til å gjøre det
Slenger med noen bilder av den voktende hua og hannen!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Dere som kjenner meg eller har møtt meg har nok lagt merke til at jeg hører litt dårlig, men i det siste har jeg begynnt å bruke høreapparat. Men det hjelper ikke på mobilen, for å snakke i den må jeg ta av høreapparatet for så å snakke. Med min dårlige hørsel så kan det nå og da oppstå litt morsomme og forvirrende omstendigheter... igår var en slik dag
Jørn Kaasa ringer meg rundt 13.00 og sier at han kommer om 1 time, helt iorden sier jeg. Jeg styrer litt hjemme, vasker badet og stue gulvet, for med 2 unger så blir det jammen imeg mye søl og rot
Timene går, huset blir renere og renere, men ingen Jørn dukker opp. Så jeg tenker med meg selv at han kanskje hadde noe annet å fôre eller at noe har skjedd underveis.
Unga blir lagt rundt 7 og plustelig ringer det på mobilen igjen, det er Jørn! -"kommer du snart?" sier Jørn... og jeg forstår med ett at han i den første telefonen lurte på om jeg kom ned til han, ikke at han skulle komme til meg! Jeg fikk meg en god latter og madamen fikk et reint hus Vinn vinn situasjon
Uansett jeg fikk kastet meg i bilen kjørte nok litt over det tillatte og strekningen Sande - Porsgrunn ble gjort på 65-70min ifølge gps`n min så skal det ta sånn ca 100min.

Det er ca 3 årsiden sist jeg var hos Jørn og jeg fikk endelig titta litt i karrene hans igjen. Han driver på å tømmer disse siden han skal flytte, men han har fortsatt noen fantastiske fisker i karrene sine. Jeg blir grønn av missunelse
Etter at han fiska opp rundt 40-50 corry yngler som var for små til auksjonen, fikk jeg beskjed om å hoppe oppi 3000L hans! Jeg måtte fange 4stk C123 som jeg skulle kjøpe av han. Det var fantastisk morro! Det var ikke bare corryer der, det var svære ciklider, grenmaller så store og tykke at de knapt nok kunne få plass i min 325L!
Jeg er ingen discus mann, men når jeg så de nydligste VF discus jeg noen sinne hadde sett, så ble selv jeg frelst!
Etter å ha summa meg litt var det på tide med C123 jakt... det er ikke lett når det er minst 50-60 corry der og bare 4 av dem er C123! Flere ganger fløy corry gjengen mot meg og mellom beina mine!
Men jeg har en sliten og operert rygg så jeg orka til slutt bare å fange 3 av dem. Noe av det mest facinerende jeg har vært med på! Den siste skal han fange og levere til meg på storauksjonen

Siden han skal tømme endel karr, hadde han masse utstyr, svamper, pumper og steiner som han ikke trengte lengere! Jeg fyllte bilen godt opp for å si det sånn!
Jeg fikk også med på kjøpet en bok som heter Identifying Corydoradinae Catfish av Ian A. M. Fuller & Hans-Georg Evers! Det passer jo veldig bra, siden jeg nå skal innrøme at jeg har fått en viss interesse for corydoras

Jeg har tatt noen bilder av de knøttsmå yngelene jeg fikk, er det noen som klarer å identifisere disse nå montro? Jeg trur de er for små ennå, men gleder meg veldig til de vokser opp, slik at jeg finner ut hva slags corryer det er! Men bare kom med forslag om dere vil

[External Image]
[External Image]
[External Image]
haha. Morsom historie. Skulle nesten vært filmet.
Jeg kan ikke klage på dårlig hørsel da samboeren er audiograf....

Ha en flott helg videre.

Espen
Ja, jeg skulle ønske jeg ble filmet når jeg stod i karret i hvertfall, det må ha sett komisk ut... dessuten måtte jeg være forsiktig med hvor jeg satte føttene, for noen av grenmallene han har, graver seg faktisk ned. Det har jeg aldri sett før!
har også en Bunocephalus coracoideus tofarget banjomalle som graver seg ned, denne har en pigg som kan gi stikkskader som en bie tror jeg.. hehe

Grenmallene mine graver seg litt ned når de blir skremt.

Hvor mange akvarier har du oppe å går?

Espen
Apropo høreapparat - du kan få en slik blåtanndippedutt til å henge rundt halsen som også funker som mik, så får du lyden fra telefonen rett på ørene. Ser ut som man prater med seg selv, men funker veldig bra. Hør med ørelegen.

Hvordan går det med grenmallene dine?
Black_flys: De karrene jeg har oppe nå er:
120L med grenmaller, C123, snegler og reker ( jeg har også et ukjent antall corry yngler fra Jørn her )
90L ( ca ) med Apistogramma Rositae og yngler av disse.
35-40L med kirsebærreker og ukjent antall corry yngler fra Jørn.
54L med Micropoecilia picta
60L med endlers og platty
Dette er hva jeg har hjemme.

Hos mine foreldre som bor ca 3 km herfra, har jeg:
325L med 1 gibbiceps, A. macmasteri, ancistruss og et ciklide parr jeg ikke husker navnet på.
260L som jeg har tømt og som skal gjøres om til mallekarr ( skal rengjøres i morgen )
90L med cortezi sverddragere og Corydoras trillineatus
54L med corydoras sterbai og ottocinklus

alle litermål er sånn ca da jeg ikke har de eksakte tallene der


MariaT: Ja min onkel har faktiskt snakket litt om dette siden han lider av det samme. Men jeg har liksom aldri fått meg til å ta kontakt med hjelpemiddelsentralen.

Grenmallene går det veldig bra med! Jeg håper å få lek på de til høsten, men jeg blir ikke skuffet om det skjer senere engang heller. De får ta den tiden de trenger
Ta kontakt med ørelegen, de skal hjelpe deg derfra, tar ikke mange dagene å få tilsendt og er enkelt å bruke.

Har søsken til grenmallene dine her - de ble kjapt oppgradert til Husets Mest Fascinerende Fisk!
Hvilke grønnsaker gir du dem?
Jeg fôrer Grenmallene primært med lettforvellet isbergsalat og agurk. Tørr ikke å experimentere mer enn det foreløpig. Men de får også algeawaffers. Ellers så tar de en liten jaffs av det som faller ned som de andre ikke har fått begynnt å spise på ennå; forskjellig flakfôr og pellets basert på reker. Jeg fôrer en sjelden gang med røde mygglarver til corryene der, men disse blir så å si aldri rørt.

En stor favoritt her i huset også ja
isbergsalat har jeg ikke prøvd. Trer du den også på en te-skje eller gaffel?
Spiser de alt?
Har prøvd som ikke fungerer: paprika, hvitløk, løk.
Har prøvd som fungerer: agurk, erter, spinat og squash.

Hør med legen din på høresentralen eller audiograf samme plass. De skaffer slik teleslynge til deg kjapt. No problemo.
(Tror jeg da etter samboer som er audiograf har fortalt meg om jobben sin).

Espen
Isbergsalaten fester jeg med en slik alge magnet. Legger den ut om kvelden og fjerner den da jeg kommer hjem fra jobb dagen etter!
Erter, spinat og squash har jeg aldri prøvd. Koker du de? Hvordan holder du ertene nede?

Jeg har flydd så mye hos legen de siste årene pga rygg, ryggoperasjon og komplikasjoner etter operasjonen, så jeg skal la legen min få litt fred nå. Frem til sommern da skal det taes noen blodprøver så jeg kan jo ta det opp med han da
Trym81
Erter, spinat og squash har jeg aldri prøvd. Koker du de? Hvordan holder du ertene nede?

Erter og spinat frossent fra frysedisken. Ertene synker med en gang. Spinaten løser seg opp i overflaten og daler ned. Er også favoritt hos snegler og ottoer. Samt noen coryer smaker på spinaten.
Squash på samme måte som agurk.

Trym81
jeg kan jo ta det opp med han da :)

Er vel bare å ringe kontoret og si du trenger noe slikt så bestiller de det for deg.
Og jobber man i helsevesenet så er det aldri noe mas, bare glede ved å hjelpe andre.
Jobber selv som ergoterapeut på sykehus.

Espen
Da må jeg jeg prøve dette til grenmallene, de blir sikkert fornøyd med litt mer variert fôr!
Det du forteller meg angående corryer og spinat får meg til å undres litt, kanskje de er mer grøntspisende enn jeg selv tror? Jeg har nemmelig sett mine C123 spise vell så mye på algeawaffersene som røde mygglarver når begge er tilgjengelig i karrret. Sågar har jeg fått C trillinieatus i lek på grønne algeawaffers når jeg tenker meg om.
Jeg har egentlig alltid trudd at de var rene kjøttspisere i naturen jeg, så kanskje jeg bevisst skal gi de andre corryene mine litt mer grønnt?
Dette er kopiert fra paleatus, men gjelder vel de fleste corydoras:
Omnivore
Spiser både kjøtt og grønt. I akvarium tar den tabelett -og flakfór, men fortrekker frossenfór, spesielt røde mygglarver er en favoritt.

Frossen spinat er det enkleste sikkert for de å få i seg.

Espen
Da skal jeg helt klart prøve med enda mer grøntfôr ja
---------------------------------------------------------------------


Idag har det vært storauksjon hos DAK og jeg skulle egentlig ikke kjøpe noen ting. Endte opp med en poecilia wingei med lokasjon og de vakkreste hannene jeg noensinne har sett! Jeg fikk tak i noen pekoltia sp. "nano" maller som heller ikke var så dumme

Men ingenting av det der slår hva jeg akkurat har skaffet meg! Jeg har nemelig skaffet meg Ivanacara adoketa! De står til aklimatisering nå, og skal fotograferes i morgen! Det skal visst være 1 hun og 1 han så dette blir spennende. Jeg har lest at dette er en sortvannsfisk, så det er bare å belegge seg på enda et karr med tiurtorv filtrert vann
Ganske happy med denne uka her ja!
Jeg fikk ikke tatt noen bilder av poecilia wingei som ble bra, men jeg legger ut et bilde alikavel, de er fantastisk flotte og har flyttet inn i en 325L!
Der går de med en drøss corry yngler jeg ikke aner navnet på og 10 stk grenmaller. Jeg synes grenmallene kom mye bedre til sin rett i 325L! Nå får de god plass å boltre seg på, masse mer vannvolum betyr masse mer trivsel og kanskje litt raskere vekst rate

Litt tilbake til Endlers guppyene; de har faktiskt lokasjon: Cariaco, Paria Peninsula Sucre, Venezuela.
og jeg som egentlig hadde bestemt meg for å ikke kjøpe mer levendefødere etter all sykdommen jeg hadde på stammene mine i fjor. Jaja man skal aldri si aldri [External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap