Familien stenersæters akva-verden (side 15)

Utrolig flotte farger på den fisken der.

Men du,ikke tenk mer på de plantene.Bollen er din
Takk for det frosken, men den diskusjonen er nok ikke slutt ennå Jeg har noe plante stæsj til deg her, det var det vi ble enige om og det skal du få
Må bare si det er kjempe gøy å følge tråden din. Din pasjon og det engasjenmang du har for fiskene dine kommer så godt frem. Keep up the nice work =)
Takk for det Loffa og takk det samme til deg, jeg følger med selv om jeg ikke er så aktiv i tråden din
--------------------------------------------------------------------------

Jeg slenger ut noen nye bilder av en nydelig fisk... litt slossing dem i mellom igår, men ikke idag heldigvis

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Igår registrerte jeg oppdrettet på Apistogramma rositae hos Drammen akvarieklubb. For å holde orden i oppdrettene mine bruker jeg også registrere oppdrettene her på AF, etter at jeg har registrert dem hos DAK. Et genialt opplegg her på AF
Men så til sakens kjerne: Ingen har registrert oppdrett på A.rositae her før, det synes jeg var rart, for jeg er 99% sikker på at den er drettet flere ganger i Norge, også av Af brukere. Så jeg har en liten oppfordring til alle sammen; Registrer oppdrettene deres

I kveld hadde jeg tenkt til å begynne en liten opprydding i et 30-40L akvarie, oppider er det i hvertfall 2 forskjellige corry yngler som jeg ikke aner hva er. sikkert 15 yngler totalt, disse skal oppi 325L som jeg kommer tilbake til senere idag.
Det er også en drøss med kirsebær reker, disse skal jeg sette sammen med micropoecilia picta gjengen. Så når dette er tømt, skal det bli 100% vannskifte også skal jeg fylle det igjen med torvfiltrert vann. noen av ynglene i A.rositae karret er store nok til å flyttes til eget karr, slik at det blir plass til flere yngler fra far og mor

Så til 325L min!

[External Image]

Først å fremst vil jeg si at jeg jobber med å skjule den blå svampen dere ser på bildet, men jeg er sålangt ganske usikker på hvordan jeg skal få til det. Blir nok en rot av noe slag, men det er viktig at jeg kan komme lett til den, for rengjøring.

Det som går i karret, har jeg kanskje nevnt før? uansett jeg remser opp:
*10 farlowella vittata ( Grenmalle ) ( se bildet )
*6 C123
*1 eplesnegle
*ukjent antall Reticulata wingei. Mao Endlers guppy, med lokasjon. ( se bildet )
* amanoreker
og til slutt og desidert minst: 2 typer corry yngler som jeg ikke har noensomhelst peil på hva er for noe. Blir spennende å se de vokser til!

Planter: Jeg er ganske ramm på å drette alger, mens planter det går det heller dårlig med! og navn på plantene er jeg enda svakere på, men jeg vet i hvertfall at karret er beplantet med skruvallisineria og kjempe valisineria, utover dette så er det noen sverdplante lignende saker og noen knøtt små skudd som jeg overhode ikke aner hva er.
All kritikk og ros taes i mot med takk

[External Image]
[External Image]
flotte sterke farger på den endlersen.
Nydelig akvarium.

Espen
Takk for det Espen, alltid hyggelig med positiv feedback

En liten stund siden siste oppdatering egentlig.... karrene har puttret og gått og det har egentlig ikke skjedd de store forandringene.

Men idag har det skjedd endel, 2 nesten katastrofer om du vil.

Sak 1 gjelder A. rositae parret mitt; jeg har sett lite til de i det siste og da jeg endelig fikk øye på de idag synes jeg de virket skremt / idårlig forfattning. De har ikke vært like frempå under mating som de pleier i det siste, så jeg har hatt det litt i bakhodet at noe kan være i gjære.
Uansett; det første jeg gjorde var å sjekke pH og den var definitivt for høy! Hele 7 i pH, fysj å fysj!
Det jeg har gjort feil er at jeg har brukt den samme torven flere ganger :S så har tatt et vannskift idag, og fikk pH ned til ca 6. Da jeg etter en stund matet med røde mygglarver kom både hannen og hunnen frem omtrent mommentant! Det er veldig positivt. Jeg skal ta et nytt vannskift på tirsdag, og da håper jeg å få presset pH ned til 5-5.5

Sak2 gjelder A.rositae yngelen! Jeg har flyttet 2stk som jeg fikk fanget, over til en 30L. I dette karret har det vært en gammel varmekolbe, ganske sliten så jeg pensjonerte den igår. Satte oppi en brukt men nyere kolbe, jeg fikk store øyne da jeg sjekket tempen idag, 31.5C! dette er yngelkarr så jeg skifter ikke noe vann, demper bare styrken på kolba, og krysser fingrene for at tempen går ned i behagelig tempo for yngelen. Det hadde jo vært veldig kjedelig, men det ser ut til å gå bra med de foreløpig i hvertfall!
Inaktiv bruker
skikkelig fin tråd du har trymj. jeg følger med fra nå. har akkurat brukt lang tid på å lese hele

ps takk for inspill i sykdomstråden min ang kampfiskdamen.
Hallo Per Gunnar.
Vil aller først takke for tilbudet jeg fikk av deg på å hente torv hos deg. Selv om det viste seg at brønnvannet her er perfekt for apistogramma, og at det viste seg at jeg ikke hadde behov for den. Synes det var en meget hyggelig gest av deg. Tusen takk.

Håper foreldre og yngel har det i beste velgående. Er trist når en ser at det ikke er som det skal være. Men likevel er det flott at erfaringen en har, gjør at en kan endre det til det beste for fiskene når en ser at det er noe som ikke er riktig.

Gløden din og den enorme gleden du deler med oss her i tråden din, er en glede å ta del i, og den smitter, heldigvis.

Varmekolber, som du selv nevner, er det flere som har hatt uhell med. Husker en jeg hadde som kokte en ancistrus hann til døde når jeg bodde i Hv.foss. Har også en kolbe nå som selvom den står på det minste, varmer uten stopp. Oppdaget det før noe gikk galt denne gangen. Bruker den kun når småkar skal varmes fort opp om det er for kaldt i karet.

Ellers kom det igjen nye apistogramma cacatuoides egg her i går kveld. Kjøpte den nye hannen på tirsdag, på Gulskogen og han fant fort ut hvordan "redskapen" skulle brukes, hehe. Han er vel bare halvparten av str i forhold til den hannen jeg hadde, men tydligvis likevel kjønnsmoden

1. Eggene i hula
2. Paret sammen i går, før eggleggingen
3. Den stolte pappaen
Solosuper: takk for det

Loffa: akvaristiske venner hjelper man så langt man kan, og helst gratis da torven er ganske billig, hyggelig å høre at du synes det er positivt i hvertfall!
De voksne A.rositaene er litt sky fortsatt, må nok dekke til vannoverflaten mer enn det jeg har gjort så langt. Jeg har noen flyteplanter i en del av karra her, så skal se hva jeg gjør i kveld

Godt å høre at cactuoides`ene dine står på loffa! Det fortjener du
for å gjøre karret til A.rositaene litt mørkere tok jeg her forleden en flyteplante oppikarret. Men uansett hvordan jeg gjør det, så tar strømmen å dytter planta slik at det er like lyst i karret uansett.
Jeg må fundere litt på hva jeg skal gjøre her.... jeg kan jo ominnrede helekarret, eller skaffe enda mer flyteplanter som jo egentlig er det enkleste.
Uansett så slang jeg oppi en gammel torvstrømpe, slik at jeg i hvertfall får litt mørkere vann, det trur jeg de uansett kommer til å like!
Torvstrømpe? Hva bruker du da?

Jeg bruker denne planten Hydrocotyle leucocephala som kan brukes som flyteplante. Fantastisk plante.
Nei jeg bruker den som heter sessiliflora trur jeg. ( er så innmari dårlig på planter )
Den planta du nevner har jeg hatt før faktisk! Men ikke nå lengere, jeg trur jeg drepte de siste jeg hadde for 4-5mnd`er siden.

Den er jo ikke umulig å skaffe igjen, så det var slett ikke noe dumt tips! Takk Espen
Endelig ser det ut til at ting ordner seg i Apistogramma rositae karret igjen!
Hua har blitt gul og aggressiv igjen, og for 2-3min siden tok hun plass inne i ei kokkoshule. Er jeg heldig begynner hun å tette ingangen idag, og da er det ikke lenge føre hannen er 100% i vigør igjen også! Det som er litt ektra morro denne gangen, er jo at nå har jeg microorm å fôre yngelen med, så det er kanskje litt større sjangse for at det vokser opp mer enn 1stk pr kull

Jeg skal prøve å knipse noen bilder senere i kveld, etter fôringa i de andre karrene!
Da har jeg endelig fått tatt noen bilder igjen!

Hua er nok ikke 100% klar for lek ennå, men hun svømmer mye i mellom hulene og oppholder seg der noen få min for så å bytte igjen. Som dere ser på bilde 1 og 2 så har hun etter1-2 uker fått igjen gulfargen sin, så jeg håper ikke det er mange dagene før dette går i boks

Bilde 3 Viser A.rositae yngelen i det nye karret, trur jeg skal innrede det med eikeblader også her, slik at den føler seg tryggere!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Da har A.rositae hunnen murt igjen hula og er sitrongul som bare det! Hissig er hun også! Håper jeg klarer å dra opp en del yngler denne gangen da
Må bare legge ut et par bilder av den gjennmurte Apisto hula, morro at disse er så enkle å få i lek! Men enda mer morro er det med yngelen, for det er her den virkelige utfordringen ligger! Å få de til å vokse opp, slik at jeg kan få spredd de rundt om!
Jeg har ikke skrevet så mye om micropoeciliaene i det siste, dette fordi det skjer veldig lite i karret, det er bare huer der nå, og noen yngler. Disse ynglene vokser veldig sakte, men idag så jeg den ene ynglen begynne å vise interesse for damene i karret, og sågar tok den en rund-dans ikke ulikt sin forfader ( se videoklipp av forfaderen ) Gleder meg til det blir slik liv i karret igjen ja!
Jeg har dessuten begynnt å fundere på å gi bort adoketa guttene, jeg er egentlig ikke så intressert i å ha 2 gutter da det blir lite lek ut av det
<embed src="http://www.youtube.com/v/GA-PlYkAw8E&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="515" height="325"></embed>
[External Image]
[External Image]
Virkelig artig film av ropoecilia picta hannen som svømmer rundt hua. Litt av en fart.

Hva forer du apistogramma yngelen din med? jeg har problem med å få mine til å spise noe annet en levende for.

Utrolig fin hua av A.rositae bilde 2 post 296
Takk for det fart66!

Ynglene blir fôret opp på avskallet artemia, et oransje pulver. Men nå skal jeg prøve å fôre de opp på microorm, det blir en spennende utfordring. Håper det funker i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Eric Bodrock
Reklame for plussmedlemskap