Familien stenersæters akva-verden (side 16)

Takk for raskt svar Trymm81, jeg har prøvd avskallet artemia, men har ikke sett at de har spist det.

Jeg har ikke prøvd microorm kun artemia som levendefor.

Jeg kan jo også nevne at de beiter litt i javamosen, og på algene som er på den bakerste ruta. Jeg regner med at de spiser microorganismer der!
Jeg har heller aldri sett at de spiser dette pulveret, men noen har jo overlevd så jeg antar i hvertfall at de spiser litt av det
disse corry ynglene jeg fikk for en stund siden har jeg nå prøvd å artsbestemme, de har jo vokst litt, og spessielt i de 10 siste dagene har tegninger og størelse kommet seg betraktelig. Den mørke typen trur jeg at er Corydoras "black", men jeg har 3 bilder her av en annen art, jeg undres sterkt på hva dette egentlig kan være? Noen idêer?

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Plussmedlem
Kommenterte i tråden din på NA også, og jeg tenker at det likner på metae, davidsandsi eller melini. Jeg ser at det kan likne veldig på melini på noen måter, men vanskelig å si noe. Følg utviklingen, og legg ut noen bilder innimellom!
Jeg driver på med vannskifte i karrene her hjemme idag. Jeg pleier som regel å bruke søndagskvelden til den slags trivligheter!
Da jeg kom til karret med Ivanacara adoketa fant jeg like så godt ut at jeg kunne selge dem / kvitte meg med dem. Jeg er ikke intressert i 2 hanner da det blir lite oppdrett av det Det er jo det som intresserer meg i akvarie hobbyen; se lek, pass av yngler og at den nye generasjonen vokser opp.
Så jeg håper at jeg kvitter meg med de via annonsen, fisken selges ikke akkurat billig, men kan jo byttes bort i noe annet om det skulle intressere meg

Visst ikke så leverer jeg dem til en zoobutikk i Drammen
Ingen seriøs interesse for Ivanacara adoketa hannene, så jeg avliver de, eller leverer de til dyrebutikken i løpet av uka.

Men uansett! Jeg har endelig fått matet Apistogramma rositae yngelen med microorm, jeg håper det smakte, men fy å jeg skvatt under matinga i går!

For å gi rositae yngelen microormer, tar jeg å fyller en sprøyte med vann og legger dette i et shotglass, så legger jeg en del ormer på en q-tips og blander det med vannet, suger opp igjen vannet med microormer oppi sprøyta.
Så er det bare å finne yngelen å sprøte det forsiktig mot dem.
Og det er derfor jeg skvatt så innmari i går... for hannen gikk rett til angrep på sprøyta! jeg kjente et skikkelig dunk og skvatt noe så innmari! Etter det stod jeg et litt lengre stykke unna når jeg skulle gi de resten. Men jeg så at han definitivt ikke likte at jeg var i nærheten. Noenganger prøvde han seg på "skinn-angrep" men stoppet i siste liten.
Jeg skal mate igjen nå og da skal jeg i hvertfall være mer på vakt. om dere studerer det første bildet så ser dere faktiskt noen av ynglene

[External Image]
[External Image]
Det hender at en får en påminneslse at hendene ikke hører hjemme i deres verden, Trym. Har kvekki noen ganger jeg også, men har også hatt mange hygglige opplevelser. Mine C125 håndmatet jeg og de var veldig matfar kjær.

Fikk tak i to commbra huer i går, så nå har jeg 2+2. Håper det skjer noe nå etterhvert.
Ja grenmallene mine sugde seg jo fast til hendene mine i begynnelsen, så litt halvtamme kan noen bli. Jeg har faktiskt matet dette A. rositae parret for hånd, men ikke mens de har yngler, de er så aggressive som fy Men utrolig morro å se hu mor signalisere til yngelen, med bukfinnene da. Dette parret overgår A. atahualpa parret jeg hadde før, helt klart!
Bare en rask tur innom for å nevne at jeg i kveld skaffet meg et leksparr med Apistogramma barlovi ( munnrugende apistogramma ) til en laterlig lav sum: 200kr så bye bye adoketa, De blei nok sparket ut av sitt hjem Takk til Loffa!!
Trym81
Bare en rask tur innom for å nevne at jeg i kveld skaffet meg et leksparr med Apistogramma barlovi ( munnrugende apistogramma ) til en laterlig lav sum: 200kr :D så bye bye adoketa, De blei nok sparket ut av sitt hjem ;) Takk til Loffa!!



Hehe takke meg for å sparke ut fisk da gitt!!! Dette ble for godt for å være sant Per Gunnar.... Kjøpte 2 par, men de trenger minst 160L for å være to par sammen, derfor ble de vidre solgt til en jeg vet har hatt disse ØVERST på lista si og som bor i nabo kommunen. Ingen ille pris heller 200 for det ene og 170 for det andre paret.

Ellers fikk jeg også kjøpt to andre typer apisto, samt litt mer. Mer er liksom et ord som går igjen etter en auksjon....

Jeg ønsker oss lykke til og kanslke det etterhvert kommer småfolk......
dette bildet ditt ser det ut som det er C. metae yngel
Den sorte ryggstripen stopper og går ned langs haleroten i en loddrett strek på C. metae, mens den på C. melini fortsetter ut i en lang stripe nederst i halefinnen. Metae har ingen slike tegninger på halen som Melini har, så sånt sett er de lette å skille.
Bildet viser jo yngel som såvidt har begynt å få tegninger, så jeg tar forbehold om litt svakt uttalelsesgrunnlag, hehe men jeg har hatt en del Metae yngel selv, og dine ligna veldig altså! :o)
Loffa: stooor takk til deg, har tømt 120L nå, skal ominnrede og flytte fisk senere inatt.... og stå opp kl 05.00 i morra... blir hardt det


MonaO: Vist det er Metae så blir jeg veeeeldig fornøyd, for jeg synes det er en utrolig flott corydoras! Ellers må jeg nevne at det har dukket opp noen nye tegninger på 4 av ynglene, så jeg trur det er 3 forskjellige typer totalt. Skal prøve å ta bilde i morgen!
Takk igjen Mona!
"Ingen seriøs interesse for Ivanacara adoketa hannene, så jeg avliver de, eller leverer de til dyrebutikken i løpet av uka."

Håper de får lov til å leve videre ihvertfall...

de lver så absolutt i et litt mindre karr. Skal prate litt med en butikk jeg vet har hatt disse inne før, så får vi se
Apistogramma barlowi`ene har nok ikke satt seg 100% i karret ennå, men de har spist sitt første måltid som bestod av røde mygglarver.
Hua har begynnt å få et svakt gulskjær over kroppen, og hun har allerede lagt seg på siden forann hannen ( se første bildet ) Det var et morsomt syn!
Barlowiene har dessuten vist trutmunn til hverandre 2 ganger idag, foglarna vet hvorfor de gjør det, men det var veldig facinerende å se på!
Jeg håper at jeg får til disse, for dette er en munnrugende apistogramma, og det med munnruging har jeg aldri vært borti før. Spennende dette!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Herlige bilder av Barlowiene. Hm hm, ta en titt på bildene i basen (er 2 der)....
Den ene der er min. Kjapp behandling av basen denne gangen, som vanlig. Mine er heller ikke satt i karet enda, men hannen har farget nok ut til at jeg sa vau i dag tidlig. Så vakker og ven. Leste at de i for små kar kan spise eggene sine, så jeg må nok øke volumet på karet de går i nå, en 73L. Mulig de får 100L etterhvert som jeg får tatt ting ned.

Fulgte med et par yngel i posen med Barlowiene mine som jeg ikke vet hva er. Ligner litt på blank Guppy, men kan kanskje være Gambusia holbrookia?
Kjøpte en pose med dem også, men fra en annen selger. Sistnevnte kom fra Morten A og Barlowiene kom fra Tom C. Ikke vet jeg
blir spennende å se når ynglene vokser til da loffa!

Barlowi hannen din var utrolig flott å se på! Du må bare slenge ut flere bilder av han! Blir spennende å se om vi klarer å drette disse da, utrolig facinerende apistoer!

Hos meg så driver hunnen å bukter å vrir seg forann hannen, hun er tydeligvis en liten flørt! Han derimot er litt mer avholdene, og jager henne vekk om hun blir for intens. Jeg skal la karret gå 2-3 dager før jeg tar et vannskifte og justerer tempen ned til ca 25C da skal man visstnok få en grei fordeling på kjønnene
I dag har det jammen imeg vært fart i A. barlowi karret, hua har blitt gulere og hun virkelig bukter seg forann hannen, og han blir gjerne med på litt rundans!
Mens jeg var fremme med fotoapparatet drev de på å små flørtet, og svupp så forsvan hun inn i ei kokkoshule, hannen fulgte etter som en strek!
Etter at hun var inne i hula stakk han halve snuta inn å titta etter henne, så snudde han seg å tittet med et øye, så snudde han seg og tittet med det andre, utrolig morro å se, og jeg fikk tatt noen få bilder av seansen!:

Bilde 1; Hmmm... montro om jeg får lokket med meg denne herremannen inn her?
[External Image]

Bilde2; Halloooooooo er det noen her?
[External Image]



Bilde3; Jeg ser henne jo ikke? Jeg synes tydelig at hun forsvant inn her men.....
[External Image]
Gratulerer med bredde-oppdrett og diplom !
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap