Familien stenersæters akva-verden (side 2)

slikkepott kunne funket
Hei Tante Astrid

hmm kanskje jeg som ikke gjorde alt rett da? jeg tør ihvertfall ikke å sette den igang igjen med det første. trur jeg da vil gå for den andre, som i mine øyne er både mer renslig og sikkrere.

Nille: det gjør ingenting om du "kupper" tråden her da... den er jo for alle

Skal du ha flere Apistoer, råder jeg deg til å kjøpe A. Atahualpa. flott fisk og ganske enkle å få til i mine øyne
Oi! Den var jo nydelig!! Ja, det må jeg vurdere Takk for tipset!
3 kullet på gang!
Da er jeg borte i mindre en 48timer, så må selvfølgelig A. atahualpa parret mitt kjøre igang igjen med et nytt kull!

Hunnen vokter nå hula, mens hannen svømmer behagelig rundt. tydelig fornøyd med at jobben er gjort.

Dette er det 3 kullet siden februar ( så sant det blir noe av ) litt lettere oppgitt da det er visse begrensninger i forhold til størelsen på akvariet.
Så nå trur jeg at Hannen må bort noen uker. håper å få til en avtale med Drammen akvarieklubb der jeg er medlem. DAK Har nemlig kjøpt inn noen reoler, og ikke alle akvariene er fyllt opp med fisk ennå, så kanskje jeg får leid et akvarie til han?
Problemet blir jo da matinga, jeg får høre litt hva de tenker om saken ihvertfall.
3 bilder her også.
Bilde 1 viser hvor flott hun egentlig er, bilde 2 her vokter hun hula, og på bilde 3 ser dere 1 stk yngel, disse er skye og vansklige å få tatt bilde av. men jeg fikk ihvertfall 1

Trist dag idag
Litt trist akvarie-dag idag da

Jeg kom hjem som vanlig, sa hei til Kjæresten min, og fikk et trist hei tilbake.
Første tanken min da var at det kanskje var noe galt med dattera vår, men det var det heldigvis ikke. Men jeg fikk beskjed om at marmor scalaren vår slet veldig.

Det er den mest aggressive scalaren vi har, men også en av de minste.
Totalt har vi 5 scalarer ( natur varianten 4 stk og denne ene marmoren da )
Jeg så på den, og den klarte ikke å holde seg rett i vannet. svømte oppned bla.,Den pustet tungt og hadde en blødning like ved den ene finnen.
Som sagt er denne litt agressiv, og jeg har aldri sett at de største scalarene har angrepet den tilbake, de trekker seg bare vekk når han blir i bråke humør, men idag har en av de tydeligvis fått nok.

jeg puttet den skadde scalaren oppi et annet akvarie med mindre strømninger, for å sjekke om det ville hjelpe, men det var ingen forbedringer å se, tilslutt lå den bare på bunn å pustet tungt.
Jeg tok da avgjørelsen, og avlivet den.
Er ikke glad i å se fisken min lide, og synes det var det beste. kanskje hadde den kommet seg igjen, men det er jo et dårlig tegn er når de ligger på bunn og bare venter på å dø.

240l scalare oppdrett?
Så litt mere positive ting.... Jeg har en tom 240L stående på soverommet (fysj å fy )
Denne skulle egentlig brukes til en liten gruppe malawi, Men kjæresten min vil så gjerne prøve å drette scalarer, så idag skal vi fylle opp akvariet med vann ihvertfall. tanken er å ha et BB akvarie, så slipper jeg så mye jobb med å ominnrede dette til høsten igjen ( da kommer malawien )
Scalare parret vi har er utrolig nærvøse når det kommer til egg passing. de hadde et akvarie alene, la egg 4-5 ganger, men spiste de opp hver gang. Puttet de så i en 325L selskaps akvarie, det samme skjedde der.
Hua la eggene, spiste de 2-3 sec etter på... stakkars hanne som drev på å befruktet..... ingenting. Jeg og Sylvi ble jo lite oppgitte da hehe

Planen er som sagt BB akvarie, leks-kjegle på det roligste stede, og pakke inn akvarie glasset med sorte søpplesekker. Muligens jeg putter oppi noen røtter også.

så får vi se, kanskje disse nærvøse scalarene mine vil prøve igjen, ogkanskje klareå oppdra noen små kopier av dem selv?
Nille
Astrid: tenkte jeg skulle spørre. Er den klekkeren du linket til det samme som den [URLBLOCK1] selger? Er nemlig en av de som ikke har fullt så god erfaring med webzoo... (sorry Trym, mener ikke å kuppe tråden din!)

Jeg har kjøpt min fra Webzoo og utvendig så ser den ganske lik ut som den som selges på Tropefisk. Du kan jo eventuelt maile Tropefisk og høre om den utgaven de har leveres med en innvendig løs dobbelring som sørger for at artemiaene samles i midten uten at egg og skall også havner der. Viktig detalj siden det er den som sørger for at det blir minimalt med styr ved fôring
Da er det påtide å skrive litt igjen. har vært litt lite på dataen nå i sommer, men skal prøve å bli flinkere

Her forleden døde Apistogramma Atahualpa hannen min, så nå har jeg kunn ei hue igjen ( og masse yngler da ) Men ynglene ser ut til å være av type hunkjønn, så jeg er litt fortvila.
Det sies jo at ved 26C skal det bli ca 50% hanner og 50% hunner. men jeg ser bare hunner?, men det skal sies, at jeg ikke er så erfaren med apistoer, så kanskje de er ganske like som yngler og at kjønnsforskjellene vil synes bedre etter hvert?
regner med at de blir solgt på storauksjonen til DAK i September.
Visst jeg selger dem vil jeg ha 1 stk tom 120L, og der skal jeg ha Ivanocara adoketa, visst jeg får tak i denne da.
En kjempenydelig fisk, så visst du vet om noen som har disse til salgs, er det bare å si ifra til meg ( pris er ingen hindring.... trur jeg )


Jeg har også prøvd ut røde krystallreker, og gudene vet hva jeg gjør galt med rekene.... har prøvd mange ganger, men de kvelder bestandig, nå sist puttet jeg reker i 4 forskjellige kar, ca 80% har dratt kvelden etter 3 uker, så jeg får slå det fra meg tenker jeg.


Scalare parret mitt legger egg støtt og stadig, men spiser de like fort opp igjen.... gærninger...


planene mine forandrer seg vel minst like fort som scalarene spiser eggene sine. for nå skal jeg ta 30-40 Yngler av puntius titteya ( Cherry barbe ), disse skal settes i en 240L sammen med en leksgruppe av samme slaget )
Da vil jeg ha en gruppe på ca 50 stk, som vil utgjøre "hovedbilde" i det som etterhvert vil bli et selskapskarr, visst jeg ikke skifter mening igjen da hehe.

Mer oppdateringer kommer senere
Tanganyika... sneglehus-lekere..... ja det synes jeg at høres spennende ut.. så hvorfor ikke?
Så i går startet jeg med vasking og oppstart av en 120L.
Design er ikke min sterke side men jeg startet først med liten steinrøys som begynner fra høyre og avsluttet et lite stykke fra ut blåsninga og innsuget. slik bildet nedenfor viser.
Dette fordi jeg er glad i planter og ville ha en litt hurtigvoksende plante til å dekke spessielt innsuget. Den er jo ikke dekket nå, men jeg håper det gror seg til, bare jeg lar tiden gå

jeg har dandert noen sneglehus rundt røysa og litt bak noen planter, dette er første gang jeg har sneglehus-lekere så om det er rette måten vet jeg jo ikke selv synes jeg sneglehusene jeg kjøpte virker litt små, men vi får se hvordan det går.

så var det på tide å gjøre innkjøpene av fisk.... her havnet jeg på 3 stk Neolamprologus caudopunctatus 2 hanner og 1 hun det var de siste de hadde i butikken. ( jeg trur det er kjønnsfordelingen, for jeg har lest at hannene har en gul stripe ytterst på halefinnen, og det synes på 2 av de. )

de virker litt rufssete i halen, men det er kanskje ikke så rart? de gikk sammen med en fisk som ble kalt "heste-nese" en morsom, men tydeligvis aggressiv fisk, som nok ikke havner hos meg

litt bilder kommer, og håpere dere ikke blir for brydd av at jeg ikke er så veldig god på fotografering, men jeg skal prøve å bli flinkere!


Da har de endelig "satt" seg i akvariet, alle spiser og virker veldig fornøyde! Den største hannen og hunnen holder seg for det meste ved steinrøysa, da gjerne på høyresiden, den minste hannen blir jagd litt på av hua, så han holder seg til venstre.

Hua holder seg så å si konstant ved 3 skjell jeg har lagt ut, og jeg drømmer jo litt om det kanskje har skjedd noe, siden hun "vokter" slik over akkurat den plassen. Bilde 1 og 2 viser dette.
Grunnen til at jeg trur at noe har skjedd, var en litt artig dans mellom den største hannen og hua. hun var over og under han, og viftet febrilskt med halen. Jeg har jo aldri hatt Tanganyika før, så om dette virkelig er lek eller bare vanlig oppførsel disse i mellom.... ja det får tiden vise

Bilde nr 3 viser forøverrig hannen, på en innspeksjons-runde.
Idag tok jeg en tur til akvariene våres som står der vi leide før. Det står 5 akvarier der, og disse trenger jo litt stell og fiskene trenger mat.

Tenkte jeg måtta ta noen bilder derfra, men min stødige hånd... er nok ikke så stødig! av 36 bilder ble 8 delevis brukanes :P

Bilde 1 og 2 Viser kirsebær reker, det skal i hvertfall være det, men jeg synes de har rimelig liten rødfarge til å være akuratt det. Kanskje noen av derre på forumet kan bekrefte dette?

Uansett, så yngler de masse, og det formelig kryr av mini-mini kopier av dem.
Jeg har prøvd reker 5-6 ganger før, men de har bare strøket med... alle som en.
De jeg har nå er kjøpt privat og kanskje har de sterkere gener? ikke godt å vite, men veldig morro at jeg endelig har fått det til

Jeg har også lyst til å Drette Corydoras Sterbai, som er en kjempenydelig Corydoras (se bilde 3 ). gruppen på 6 har lagt egg engang, men disse ble fort spist opp av de andre i karret. Skal etter hvert få satt opp et eget karr til disse, så får vi se om jeg er så heldig å få dette til
En av mine første oppdrett noensinne var på Ancistruss sp. og jeg synes fortsatt det er like morro
Jeg har ikke tall på hvor mange hundre ( men det er ikke langt unna 1000) vanlige ancistrusser og albino ancistrusser som er blitt oppdrettet her hos oss.
så til slutt måtte jeg skille leks-parrene for en stund, det ble rimelig fullt i karrene våres!
Jeg har kvittet meg med ynglene ved å selge dem på DAK møtene, fikk også solgt til butikkene i nærområdet, og solgt litt privat.
og til slutt så ble det tomt.... kanskje litt for tomt?...
jeg savnet det i hvertfall såpass mye at jeg i våres satte leksparrene sammen igjen.... men da skjedde jo selvfølgelig ingenting.

Før idag Da var vi på det andre stedet vi har akvarier, og etter siste vannbytte hadde det i hvertfall skjedd noe med det brune leksparret, jeg så en ivrig mallehale som viftet sterkt inne i hula, en rask titt med lommelykt konstanterte det jeg håpet på! Egg, men hvor mange var vanskelig å se, og siden jeg ikke vil forstyrre blir det heller ingen bilder, men jeg lover at det kommer når de er ute av hula!

Til trøst kan jeg legge ut noen bilder av SAE og en plante jeg synes er utrolig flott, med røde flekker. Hva den heter er jeg usikker på, men skal prøve å få til noen avleggere på denne.

SAE er jo en fisk som er mest kjent for å spise disse sorte tusse algene.
Men de er utrolig lekelystene når de er små! jeg har de i en 325L og der har de bodd siden jeg kjøpte de 3-4cm store. og dette er proppeller utenlike! det var utrolig morsomt å se de svøme mot strømmen for så å kaste seg tilbake i noe som lignet på kollbøtte ( eller hvordan man nå skriver det )

Nå derimot ligger de som regel late å avslappet på et stort blad eller en trerot, og her kan de godt ligge mer eller mindre hele dagen. kanskje en litt doven runde rundt i akvariet, men ellers tilbake på plass. jeg har i hvertfall såpass sansen for disse, så flere skal det bli

bilde 1-2viser SAE bilde 3 viser planten
Palletciklide er en kjempeflott nybegynner fisk, for de som vil drive litt drett på andre ting en levendefødere.
Jeg har vel hatt akvarie hobbyen i 4år nå og palletciklide i 2 av de.
Å få yngler på disse, er kjempelett, å kvitte seg med yngler og ungfisk av disse, er ikke lett
De er nok ikke like populære som de engang var, men jeg beholder nå leksparret mitt, og lar de yngle engang i blandt.
Nå for tiden går de i et selskaps akvarium, og da blir det svært sjeldent til at ynglen vokser opp, de ender nok mer opp som snacks til de andre innbyggerne.
Når jeg dretter disse for å få opp et kull eller to, setter jeg de i et eget akvarium, da blir det store kull og uten fiender vokser de fleste faktiskt opp.

oppforing skjer med knust flakfor, og etterhvert litt røde mygglarver.

De bildene jeg har er jeg ikke så fornøyd med, men dere skal da få se litt for det.
Hannen har en del rødt i seg, også på ryggfinnen, dette ser jeg ikke så ofte hos andre paletter, er det bare fargevariasjoner eller er den avlet frem slik?
er det kanskje en annen lokalitet, eller faktiskt en annen type palett ( det finnes jo noe som heter gul paletciklide?.
Eller det kan jo kanskje være naturlig fargevariasjoner? ikke lett å si, men har du en anelse eller en mening om saken, er jeg veldig intressert i å høre fra akuratt deg. del det med oss her i tråden eller send meg en pm...
egentlig skulle jeg vel ha startet en egentråd om emnet og mange andre ting jeg funderer på... men siden jeg funderer så mye, er jeg redd jeg hadde knekt servern til forumet :P
nuvell, mye prat og lite bilder... men her kommer de:
Ikke bestandig det går :)
Det ble nok ingen ancistruss yngel i denne omgang. for 3-4 dagersiden, var hannen borte... og alle egg var spist. men når de først er igang med eggleggingen, så skal det ikke så mye til for å få det til igjen.

caudopunctatus ène vokter stadig høyreside av steinrøysa, og har begynnt å grave masse i området, men ingen yngler å se så langt, så jeg regner med at de ikke har lekt slik jeg håpet på. Men det kommer kanskje snart?
mater de litt med dafnia, men ganske lite, for jeg vet ikke om dette er det riktige kostholdet for de.
De får som regel tørrfor beregnet på Tanganyika, om noen har annet fôr-tips til disse rakkerne, er det kjempeflott om dere sier i fra
Apistogramma cacatuoides
DAK holdt storauksjon for en stund tilbake, og jeg fikk jo handlet litt, bl.a et Apistogramma cacatuoides leksparr. Det var nok ikke mye leksparr da hannen nok aå vidt hadde blitt kjønnsmoden. Hua derimot var klar for lek, dessverre avgikk hannen etter ca 1 uke. uvisst hvorfor, kanskje blitt stresset ihjel av frua?
Vel da var det å ta en tur ut å handle ny han. Jeg kom over noen eksemplarer i en Drammens-butikk, disse så litt dvaske ut, men jeg tenkte det kanskje var pga litt for liten plass i forhold til antall fisk. Da jeg kom hjem med posen, stod Apisto frua og ventet med store øyne... hun gledet seg nok tenker jeg , hun "blåste" opp gjellene, og dro på sjarm fargen, men den stakars hannen var ikke intressert. han spiste ikke i det heletatt, ikke engang røde mygglarver spiste han. frua brydde seg til slutt ikke noe med han, og det gikk ca 1 uke til før han dro til de evige bekker der oppe.
Jeg ringte og spurte butikkinehaveren om ossen det gikk med Apistogramma hannene hos han? De spiste og stortrives sa han, så hva jeg gjør galt med Hannene... tja si det men jeg ble litt oppgitt, og ville vel gi opp dette prosjektet.

Helt til i dag, da tok vi en tur til Gulskogensenteret og tittet litt i akvariene der.
Ble meget positivt overasket, for der fant jeg svære og flotte cacatuoides hanner.
Spessielt 2 av de var veldig kompakte og større enn noen av de andre, den ene var rød farget i halen, men den så litt blass ut og gjømte seg litt ved pumpa. Det kan jo være stress relatert, men med min dårlige erfaring med hanner så ble denne forkastet.
Den andre hannen derimot var oransje i halen og viste seg frem i akvariet. jagde litt på alt og alle, og virket veldig opplagt og frisk.
"han skal bli med hjem" sa jeg, og slik ble det.
Han har nå vært ca 2 timer i akvariet, og var raskt frempå når det ble matet.
Frua har danset litt for han, men han har ikke vist så veldig interesse ennå.
Det er vel heller ikke forventet da han nok må gjøre seg kjent med akvariet i noen dager før det blir morro.
Bilder skal det bli, men batteriet streika så det får bli i morgen
Det å ha akvarier til Apistogrammaer er for meg et stort problem, jeg får alger i par varianter i disse akvariene, og de kommertilbake like fort som jeg fjerner dem i dette karret jeg har oppe for cacatuoidesene mine er det sorte tussealger som er den store banditten.
Nok om det, jeg har i hvertfall tatt noen bilder av fiskene som går her, de fleste er av Hannen, men jeg har også tatt et bilde av vaktmestern og av frua
( tre siste bildene kommer i neste innlegg)
Her kommer de 3 siste bildene, har sett litt tedenser til lek idag, men hua gjømmer seg etter en dans på ca 10-15sec.
Ancistruss oppdrets-karr
Etter at jeg hadde et mindre kræsj i et av akvariene som jeg dretter maller, har jeg brukt de siste dagene på å få det på beina igjen (bilde 1 og 2 ), det er innført ei frue der idag(vanskelig å se men er på bilde 3 ), og i morgen skal jeg sleppe oppi en hanne. Han ville absolutt ikke frem fra gjømmestedet sitt idag, må nok lokke litt med noen godbiter i morgen

Til venstre i akvariet er det en liten grønn plante, denne er kraftig barbert nå, håpet er at den skal ta seg opp, og dekke varmekolba. Ancistrussyngler har en tedens til å gnage på denne planta, bladene blir så å si gjennomsiktige etter litt insats.

Neste plante er en cryptorine? litt usikker, men den liker seg litt dunkelt virker det som. dette er en stikkling som er tatt fra en stor "moderplante" i 325L.

har også puttet oppi litt flytende gjødning, ihåp om litt grønn algevekst, slik at fremtidige yngler har godt med fòr når de kommer.
Mål for 2009
Nå nærmer vi oss 2009 med stormskritt, og i den anledning har jeg fundert litt på hva mine mål skal være.

Jeg har delt det inn i to grupper, mine realistiske mål ( Som er sansynlige ) og mine urealistiskee mål. ( da skal jeg være heldig om jeg får det til / usansynlig )

Så her kommer lista mi:

Realistiske mål:

1. oppdrett på Apistogramma cacatuoides
2. oppdrett på Neolamprologus caudopunctatus
3. oppdrett på Ancistruss sp.
4. Anskaffelse av Apistogramma agassizii
5. Anskaffelse av en Danio type som jeg vil prøve å drette ( litt usikker på hvem )
6. oppdrett på Corydoras sterbai
7. kvitte meg med endel av kirsebær-rekene på nyåret, det begynner å bli en vannvittig mengde med disse.
8. Anskaffe L168
9. Anskaffe L333 eller en lignende art.
10. Arbeide med mitt "hemlige" prosjekt. Startet på dette for 1 mnd siden, og har satt meg som hovedmål å bli ferdig i 2010 engang.

Urealistiske mål:

1. Oppdrett på L168
2. Oppdrett på L333 / lignende art.
3. Gjøre om 325L til artskar for L049 ( litt usikker på om det er dette jeg skal gå for )
4. skaffe L049
5. ferdigstille mitt "hemlige" prosjekt i år.

når jeg får flere mål eller er ferdig med et mål, skal jeg copypaste denne og leggetil / fjerne.

Andre som har mål for 2009?
Ja da var det meg igjen da, er litt oppgitt omdagen. HAr jo et par med Apistogramma Cacatuoides, hua er sitrongul og danser mer eller mindre konstant forann hannen, men han bryr seg ikke snurten. ( pågått i over 1 uke nå )
Hun har tillogmed nappet litt i analfinnen hans, uten at det betydde noe for han.
"greit" tenkte jeg, er du lei av røde mygglarver og discus bits, så skal jeg stikke ned til den lokale fiskepushern min, å handle frystfôr i forskjellige varianter.
Men hjalp det trur du? neida, ikke ville han ha mysiser, ikke cyclopser, ikke sorte mygglarver. jeg har igjen å teste rekemix og artemia.

gir opp jeg :p

Det ser ut til at løpet er kjørt for i år, men vi har jo neste år da om ikke noen har et tips eller to for å få hannen intressert?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap