Familien stenersæters akva-verden (side 20)

Det første grenmalle kullet jeg fikk overlevde det bare 1stk, jeg slapp han oppi 325L da jeg måtte bort noen dager. Jeg syntes formen hans var litt rar og som dere ser på bilde 1 så ser dere at den har en underlig knekk. Visst denne vokser opp må jeg nok gi den bort til noen trur jeg. Har litt vondt av han da :S
Heldigvis går det bra med yngelen i SF boxen, jeg er litt bekymmret da jeg skal bort fra fredag til søndag, men jeg putter oppi et salatblad før jeg reiser, så håper jeg de eventuelt spiser litt på den. Blir spennende å se!

Det siste bildet viser micropoecilia picta, det er nå ikke mange dagene før begge huene slipper yngel, de er svære som fy, men hannen slutter ikke å kurtisere dem for det, han er stadig på flørtern og viser seg frem i flotte farger! Det er første kullet i år, så jeg er spendt på ossen det går

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Jeg har for en stund tilbake flyttet en gjeng med Corydoras Sterbai fra karrene i under etg til min mor og far, og hjem til meg. Tenkte jeg skulle prøve å få frem en liten gjeng, men disse corryene er jammen imeg gjerrige på eggleggingen kan du si. De bare spiser seg feite og ser da ut til å trives uansett. Men egg? nehei det skal man tydeligvis ikke få
Jeg skal ta et lite kaldtvannsbytte på søndagen, og om de fortsetter i samme duren kommer jeg til å senke vannstanden i 1 uke for så å gi de et kaldtvannsbytte. Etter det så får det jammen imeg komme noen egg! Men det er jo litt av morroa da, å jobbe litt for oppdrettet. Jeg har jo hatt egg på disse mange ganger før, så jeg vet det ikke er umulig!

[External Image]
Bilde 1: Jeg bare digger disse snåle grenmallene, og mye vil ha fler! Jeg håper på å skaffe meg andre typer enn bare F. vittata etterhvert! De grenmallene jeg har er de som er vanligst i handelen. Det hadde vært morro å kjøpe inn en liten gruppe med grenmaller til 120L også!



Bilde 2: viser en av de 7 jeg gjerne skulle hatt i lek, det er yngstemann i gruppa, og avlet frem av meg. Det virker som at han er litt gul på hodet, men det er nok fotografen sin skyld


Bilde 3: ukjent corry av noe slag, har bare 2stk, og håper det er mulig å se hva det er etterhvert, er jo bare yngelen nå

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Fine bilder av flott fisk, coryene på bilde 3 er nok CW021 eller Axelrodi, de får ikke stripe nr.2 før de er litt eldre Det er forskjellen på nedre stripe som avgjør hvilke av artene det er, CW021 har to parallelle striper mens Axelrodi har en kortere nedre stripe som ikke går helt bak til halerota.
Takk Rita! Venter spent på neste stripe da Håper bare ikke det er en vanskelig sak å skaffe, da jeg gjerne skulle hatt fler av disse!
CW021 er ganske så utbredt, du finner den i annonsene her på forumet blant annet. I butikkene må du se på stripene, ofte er CW021 feilmerket som axelrodi. De har den riktige axelrodi på Tam Alna så jeg i forrige uke.
takk for masse god info Rita! Skal lagre dette bak øret ( ikke bokstavelig talt velogmerke )
Idag var C123 på en sjelden visit! De pleier somregel å gjømme seg bak noen røtter slik at jeg ikke får tatt bilde av de. Etter 3 bilder så var de ganske så fornøyde og takket forseg. De blir vettskremte så fort de ser meg så beklager bildekvaliteten.
Jeg har lyst til å få disse i lek endag. Men akkurat slik det er nå så går de i en 325L med flere andre corryer, grenmaller og endlers så det er uaktuelt å få de i lek og sanke inn egg her trur jeg

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nå er det vel ca 1 uke siden de siste grenmalle eggene klekket, og jeg synes de vokser dag for dag disse grenmalle ynglene! Skal idag fôre de for førstegang med forvellet salat. Jeg ser at de er bortpå algewaffersene jeg har lagt ut så jeg tenkte det var påtide å variere kosten litt Siste bildet er av en helt vanlig kirsebærreke, sjeldent jeg får til bilder av de, men dette er jeg fornøyd med

[External Image]
[External Image]
[External Image]
flotte bilder igjen.
Hvordan fungerer den boksen du har ynglet i?

Espen
Jeg er veldig fornøyd med boksen, ingen av eggene mugnet! Så det er heltklart en forbedring enn isboksen med drilla hull i! Jeg er såpass fornøyd at jeg kommer til å bestille 2 stk til i tilfelle. totalt blir det jo ca 200kr ( porto inkludert )

Den eneste som klager på boxen er madamen, da det kan plaske litt i disse pga vanngjennomstrømningen, men jeg justerer litt på luftpumpa så nå er støyen minimal og madamen får sove
I det siste så har jeg vurdert sterkt å legge ut Apistogramma rositae parret ut for salg eventuelt bytte. Jeg sliter med litt for høy pH i springvannet og har ikke mye plass i leiligheten til mellomlagring av vann så det er litt styr. Selv om jeg benytter meg av torv så blir det tungt å få ned pH til under 6 i hvertfall. Men de har gitt meg mange kull så jeg sitter litt på vippen ennå!

Grenmalle-ynglene vokser fortsatt, de spiser og er mer eller mindre miniatyrer av sine foreldre! Jeg har ikke det eksakte antallet, da det ligger noen bak ei rot, og jeg vil ikke rote for mye i boxen, uten om ved rengjøring.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Nå håper jeg snart at jeg får grenmallene i lek igjen! 2 av damene er nå så tjukke at jeg får nesten litt vondt av dem, men å legge eggene de har? Nei det vil de ikke! På søndagen blir det nok et vannbytte så får vi se om de ikke kommer på bedre tanker Fikk tatt noen bilder av Micropoeciliaene idag også, det siste bildet viser litt kurtisering, bare så synd at de står i feil vinkel så bildet sånnsett kunne vært bedre!

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Da er det vel påtide å rydde litt plass i et karr her jeg har et karr med Apistogramma rositae, disse må nok vekk da jeg skal ha et karr for en trio med corryer ( green lazer ) som forhåpentligvis kommer innom her engang i Juni. Jeg har vel egentlig lovet en akvaristisk venn at han skulle få tilbud om å kjøpe apistoene først, så vi får se om han fortsatt er intressert! Visst ikke så blir de vel lagt ut for salg engang neste uke.

Jeg er igang med vannskifter igjen idag, og denne gangen har jeg stor tro på at grenmallene vil legge egg igjen ( jeg har vel egentlig stor tro på det hele tiden :P ) Men spess nå, for de siste dagene har jeg sett litt flørting, i hvertfall det jeg tror er flørting! De legger seg i strømmen av pumpa, og "dasker" på hverandre, og slik kan de drive på i lengre tid. Så et kaldtvannskifte og rensing av innsuget som medfører sterkere strøm bør vel gjøre susen? vi krysser fingrene

[External Image]
I går kveld etter vannbyttet, og i morges har jeg sett en del flørting mellom grenmallene, de har fortsatt med "daskingen" sin, men det har ikke blitt noe mer enn det sålangt! Jeg så tillogmed det jeg tror er 2 hanner som små kranglet litt i går, så de er ikke 100% laidback disse grenmallene.
Smeller ut noen bilder av rognfulle grenmalle damer som fortsatt ikke vil ha noe med mannfolka i karret å gjøre :P

[External Image]
[External Image]
Da har jeg funnet en ny eier til Apistogramma rositae parret mitt og de får det nok godt i sitt nye hjem når byttehandelen skjer

Jeg har dessuten gjort en god gjerning idag! Jeg titta inn til Corydoras sterbaiene ( som fortsatt kniper igjen på eggene ) og der var det 1 stk corry som hadde skilt seg fast mellom ei rot og akvarieglasset! Han stod rettopp med halen i bund og snuta til værs! Jeg ville ikke ta bilde av det for h*n bør jo lide minst mulig. Jeg løftet rota forsiktig opp og 1stk lykkelig (?) sterbai svømte til resten av gjengen. Jeg tror ikke h*n har sittet der lenge for dette karrer ser jeg fra soffaen og titter nok inn der minst 1 gang i timen. Den så helt uskadd ut også, men det ga meg en lærepenge! Ingen røtter så nærme glasset igjen!
og der var grenmallene igang igjen med stormkurtise! De har "dasket" på hverandre i en halvtime nå, så i kveld / natt håper jeg virkelig at det kommer egg igjen! Det betyr at jeg må få ut fingern å bestille flere "hangon" boxer fra superfish!
Det bildet ikke viser er at det er en annen hunne og en annen hanne i umiddelbar nærhet til disse to som har seg. Disse er litt avventende og er kanskje mest intressert i å sepå ? hadde jo vært morro om 2 av parrene legger egg inatt da!
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Våkna idag til ca 30egg som var blitt klistret til frontglasset og en voktende grenmalle hanne! Skal smelle ut noen bilder senere idag omjeg får tid ( Har pappa perm, så nok å henge fingrene i på dagtid )
Ikke rart du er gira Per Gunnar.

Dette er utrolig spennende å følge, og utrolig flotte bilder. Blir selv gira og oppspilt. Jeg gleder meg sammen med deg Per Gunnar
Takk loffa! Har de siste dagene bestemt meg for å skaffe fler grenmaller, jeg har jo en relativt tom 120L, etter tips her på AF så ser det ut til å enten en loricaria art eller en rineloricaria art. Skal forhøre meg litt med butikkene i morgen, såfår vi se hva som dukker opp iløpet av sommern / høsten
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap