Familien stenersæters akva-verden (side 22)

Da er det vel på plass med et par nye bilder av Hemiloricaria hasemani!
Jeg må nok kjøpe litt fler planter og røtter til karret, så neste uke blir det delevis et nytt design i karret de går i! jeg har 2-3 småhuler av skifer som skal dekkes med røtter og stein, samt 1 bambushule som jeg også skal prøve å kamuflere! Skal se om jeg får til et oversiktsbilde av 120L når jeg er ferdig med den.

[External Image]
[External Image]
Ser ut til at de føler seg hjemme. Fin utfarging på dem, artig å se dem så close-up.. Her har de gått i en "balje" under skrivebordet på kontoret så de blir nok fornøyd med et skikkelig kar....

De stiller ikke så store krav til hulene, er de smale så er fornøyd... Sørg for å ha spinat i hus, det er populært hos de andre ungfiskene....

Håper disse vokser seg fine og feite slik at du får litt produksjon og spredning av disse på østlandet til neste år.....

Fikk enda en ny ladning med yngel på disse i dag, hoen har hatt to eggladninger med tre dagers mellomrom og nå er begge klekket.... Begynner å nærme seg 100 små yngel på frontruten av "baljen" deres nå....
Lars Jamne
Håper disse vokser seg fine og feite slik at du får litt produksjon og spredning av disse på østlandet til neste år..... Fikk enda en ny ladning med yngel på disse i dag, hoen har hatt to eggladninger med tre dagers mellomrom og nå er begge klekket.... Begynner å nærme seg 100 små yngel på frontruten av "baljen" deres nå....


Får vel ta turen innom og sjekke ut disse flotte skapningene en dag.
Spre de litt mer i Hordaland og senere Trøndelag. hehe

Espen
@ espen
Du får ta deg en tur oppom Danmarks plass og få deg noen Hasemanier du også, så får vi spredd de til distriktene utenfor Bergen med tiden....

[External Image]
Ja jeg håper de kommer til å trives og vokse godt fremover!
Spinat har jeg aldri prøvd før, men det skal vi nok få til! Skal henge opp et salatblad til de i morra, så får vi se om de er intressert i å spise litt

Grattis med fler egg foressten! Det er aldri leit
Funker fint med frossen spinat.... Ellers har de fått forvellet salat, det fungerer veldig bra på yngel helt i begynnelsen en gang i blandt innimellom vanlig fôring med spirulina pulver.... Det er det viktigste fôret den første måneden...
spirulina i pulverform ja, det har jeg ikke tenkt på! må jo være bra for farlowella yngelen også det! Får man kjøpt slikt pulver i dyrebutikkene eller er det nettbutikkene som har slikt?
Ellers har jeg vel noen avskallede artemia eller hva det nå heter (oransje pulver)
Spirulinapulver er ypperlig startfôr for alle grøntspisere i startfasen ved siden av naturlige alger....det er derfor jeg har eget klekkekar for Hasemaniene mine, dette står med lys på nesten døgnet rundt sammen med noen sakurareker som renholdere.

Har noen kilo med spirulina til overs hvis du trenger... Er litt lett på avtrekkeren på eBay noen kvelder og plutselig må jeg hente en tung pakke på Posten.... Hvor mye trenger du? Burde fungere ypperlig til alt av fisker... Kan nok få plass til noen par hundre gram i en ferdig frankert smartpost konvolutt....
ja send gjerne litt, send meg en mail med hvor mye peng du skal ha så sender jeg over slik som sist et par hundre gram holder sånn i begynnelsen i hvertfall
Sender peng i morra da jeg ikke er i nærheten av kodenøkkelen til banken nå!
Bruker selv Spirulinapulver i cory oppdrett.
knallfor, nesten kraftfor. hehe

Espen
Det er sommer og sol, da blir det litt mindre skriving og bilder fra meg! Har idag hentet noen småhuler som skal plasseres i 120L med Hasemaniene! Litt bekymret siden jeg bare har sett 2stk hasemani på engang i karret, for det skal jo være 6stk av de! Men jeg ser de er veldig flinke til å gjømme seg inni sprekker o.l i røttene jeg har, så de er der nok ett eller annet sted
Jeg skal ta noen bilder senere ikveld så dere får sett åssen karret ser ut med de nye hulene! Jeg er ganske fornøyd i hvertfall!
Jeg var dessuten hos aquamanias tidligere denne uken å kjøpte meg en utvendig pumpe berergnet opp til 300L, satte den i 120L jeg og gjett om det ble trøkk tenker hasemaniene trives bedre da ja
Tror nok ikke du skal bekymre deg for frafall hos Hasemaniene, de er fryktelig flinke til å "forsvinne" for deretter å ligge nedi sanden, inni en krok, bak en plante osv.

Ryddet i yngelkaret nå nettopp for å fange inn de siste for utsendelse i morgen og da hadde jeg plutselig 7 flere enn hva jeg har klart å telle meg til tidligere...
godt å høre Lars! Et lite spørsmål bare: Jeg har drettet ancistruss sp. i mange år og da er det kun hannen som benytter seg av hulene, hvordan er det med hasemaniene? Kan hannene ligge og dorme i hula dagen lang? og hva med hunnene`? ligger de også å dormer i hulene, eller er de like ancistruss damene?
Er nok hovedsaklig hannene som holder seg i hulene, slik som de fleste andre maller. Er det overflod av huler så ligger alle i huler - de føler seg nok tryggest da...
Får starte hule/bergvegg prosjektet mitt denne uken da.
Ser også bare 3-4 om gangen, men de er utrolig flott kamuflerte ja (kanskje kjøpe noen til fra deg da Lars)
Har også overdimensjonert pumpe som gir god strøm i karet.

Noe spesielt for dere bruker?

Espen
Jeg fôrer dem variert med standard malle/cory-tabletter, spirulinapulver, rosenkål, spinat og lettkokt salat... Med yngel er det kun små mengder med spirulina som gjelder de første ukene.
takk Lars!

Black flys: Jeg bruker corry tabletter og algeawaffers, skal til uken henge opp litt salat og prøve litt annet grønt snadder
Har idag endelig fått tatt et oversiktsbilde av 120L med hasemaniene! Disse grenmallene er noen fantastiske skapninger dessverre er de ganske så skye også, litt rake motsettningen til farlowella vittataene jeg har ( disse la foresten egg igjen i går )
Men om jeg setter meg ned og glaner en god stund i 120L kommer de som oftest frem for å vise seg, jeh fikk tatt et bilde av den ene før den forsvant bak noen algete stener!

Micropoeciliaene mine spruter ut unger omdagen, så til høsten skal jeg selge unna alle de voksne for å få frem unga, slik at jeg får spredd disse til klubben også!

Ellers er jeg litt i sommer modus som de fleste andre her, så det kan bli litt langt mellom skriveriene God sommer til dere alle foressten!

[External Image]
[External Image]
ahoi!
Da er vel akvariesesongen godt igang igjen
En liten status-oppdatering: 325L med farlowella vittata grenmaller går så det suser, de legger egg i etsett og jeg har sluttet å ta opp eggene, for de andre akvarie beboerne bryr seg nada om nyklekkede grenmaller virker det som. er vel ca 30-40 1cm grenmaller oppider nå som vimser rundt og koser seg!

54L med C.sterbai, C.adolfoi og micropoecilia går litt såsomså! Microene har jeg byttet bort, og det som var igjen har tatt kvelden, men sterbaiene leker og jeg har fått frem noen yngler, så helt mørkt er det jo ikke.

120L ( som bildene stammer ifra) Her har jeg byttet til meg noen corydoras "greenlazer" det går også en gjeng med corydoras melini her, og en av disse har lagt 30-40 egg, de fleste mugna men jeg har 5 nyklekkede yngler i en annen tank nå, og jaggu la de 30 nye egg idag, så jeg er spendt på å se hva type corry det er. Jeg setter en finger på meliniene, men er ikke 100% sikker.

håper jeg blir litt mer skrivefør utover høsten

[External Image]
[External Image]
[External Image]
flotte bilder og gratulerer med egg/yngel.
Samme ståa her. Akvarielysten er tilbake. hehe.

Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap