Familien stenersæters akva-verden (side 23)

Takk Espen! Godt å høre at det er fler som kommer i akvarie stemning når høsten er her
Jeg glemte seff å nevne at jeg har jo noen hasemani grenmaller i 120L også, disse har jeg ikke helt fått teken på ennå, men håper å få egg på de i løpet av høsten / vintern
Trym81
Takk Espen! Godt å høre at det er fler som kommer i akvarie stemning når høsten er her :) Jeg glemte seff å nevne at jeg har jo noen hasemani grenmaller i 120L også, disse har jeg ikke helt fått teken på ennå, men håper å få egg på de i løpet av høsten / vintern :)
Så store? Mine er fortsatt små.
tja, de har vokst godt i sommer, og selv om sommern har vært litt nedetid, så har det vært mye vannskifter i dette karret, og de har vokst veldig godt! Så trur tiden snart er inne, men jeg kan jo ta feil jeg også
Hvor store er Hasemaniene dine blitt nå? Mine var vel 10+ cm når de begynte å leke...
er vel på 8-9 den største jeg har. Så kanskje det er håp. hehe
Er også ganske mye bredere enn de andre.
Hunnene som blir størst og fyldigst her også?

Håper iallefall du får de til også.

Espen
øyemål er jeg jammenimeg ikke god på, men 8-9cm er i hvertfall ikke langt unna muligens den største er over 10cm nå. De er lite fremme, men den ene er svært så diger i magemålet, så håper det er egg som gjør det

Da skulle jeg tror det kan bli noe i løpet av vinteren... Her går leksparet i temmelig lav ph, rett under 6 og 25/26 grader – da leker de nesten hver gang jeg etterfyller på kaldt vann. Yngel er ikke glad i vannbytte så her har jeg ekstra god filtrering og etterfyller vann etterhvert som det fordamper - max 5% vannbytte av gangen...

Her er det også hunnen som er tjukkest og virkelig rund når det er egg på gang....
Halloen Per Gunnar

Måtte bare innom her og fortelle at hannen i yngelparet med barlowi jeg kjøpte av deg, har kjørt gamle mor på sjukken, hehe.

Kanskje det er liv laga likevel.... Nå ligger det 40-60 flotte egg i hula hos gamle mor barlowi.

Mener dette er et ganske så stort kull, da det mest vanlige er rundt 25 egg? Tror jeg har lest dette et sted. Har flyttet ut det unge paret slik at gamla har 100L for seg selv

Kommer med bilder senere i tråden min JIPPY
Oi se der ja Lars, den frua så relativt tjukk og rognstinn ut jeg skal sjekke ut de mallehulene som du maila meg om her forleden, det som er prøvd ut før hos andre og funker, kan jo fungere hos meg også Det skal sies at det som garantert er en hanne, har hjemme hos meg valgt ut den største hula som tilholdssted.

Hei Loffa!
Japp jeg vet, følger med i tråden din selv om jeg ikke er den som skriver mest på forumet lykke til med små og la oss krysse fingrene for at de vokser opp!
I de siste ukene har jeg hatt 2 større og 1 mindre egglegging i 120L ( her går det corydoras green lazer og corydoras melini )
Til sammen er det vel klekket så mye som 80 egg og jeg har vel sånn ca 70stk her nå som driver å vokser opp. Forer de på microormer, avskalled artemia egg og spirulinapulver.
Jeg har ikke sett lek hos noen av corryene, men det er C. melini som er mest fremme, og med det så trur jeg at eggene stammer fra melini gjengen. Blir noen spennende uker fremover dette! Kan jo håpe at jeg tar feil, for jeg skulle ønske jeg kunne utvide greenlazer gjengen

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Gøy med små cory-barn
Venter selv på at de grønne laserne mine skal sette igang og
ja visst er det gøy med små corry barn, jeg har alltid sagt at jeg ikke er noen corry mann, men nå har jeg corry i samtlige karr i heimen, så jeg har nok blitt bitt av corry syken Om du finner en fasit på å få til de grønne Sølvi, må du gjerne dele den med meg
oida.. det jeg trodde var corydoras melini yngler viser seg nå å være corydoras greenlazer har vel rundt 70yngler nå, og de voksne legger egg etter vært vannbytte. Ca 50 nye egg idag så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, har jo ikke plass til alle disse, og kan jo ikke selge 1cm yngler heller
Siste runde med egg blir nok værende i karret, så får vi se om det vokser opp noen i moderkarret også! Men gøy at det er 70yngler som jeg har tatt vare på, for da får jeg økt gruppa mi. Ønsker at de skal være minimum 20stk og det går jo med god margin nå da!

Så får jeg mette drammensmarkedet for grønninger når de andre vokser opp
Det var jo en kjekk overraskelse å få

Venter fremdeles på at mine skal sette i gang
jeg har en pumpe for 200-300l karr i 120L som de går i, er nok den som gjør at de smeller ut egg ( pluss kaldtvannsbytte da , skulle egentlig ha en pumpe som var en str mindre, men var utsolgt så da gikk jeg for denne. Angrer ikke
De av dere som har fulgt med i tråden min en stund, vet at jeg via en kar som heter Lars har skaffet meg 5 Hemiloricaria hasemani, disse fikk ny ident da Julian Dignall har tittet på bilder av fisken til Lars. så de jeg har er egentlig Hemiloricaria Eigenmanni. ( takk for oppdateringen Lars )

Det som er utrolig morro er at jeg faktiskt har fått egg på de, og det ligger en han og ei annen hue og koser seg i en annen hule i samme karret akkurat nå
Lars har drettet disse og ungene skal ikke være de enkleste å fôre opp, men jeg skal krysse fingrene for at jeg klarer noen få i hvertfall!
Jeg hadde et håp om egglegging i høst / vinter, så det ser virkelig ut som at det går i box. Har ingen bilder av eggene, men de er lagt i "gulvet" i hula og ser ut som sort rogn! spennende!

legger med et bilde av en ung Hemiloricaria Eigenmanni

[External Image]
Gratulerer!!!
Kanon! Gratulerer med Eigenmanni egg, det skjedde raskt må jeg si - trodde selv at målet ditt til vinteren var litt tidlig. Trives tydeligvis godt hos deg siden de allerede er i gang. Dette var stor stas å lese!

Kjør oppi litt Fungistop eller annen medisin som hjelper mot mygling av eggene. Viktig at hannen får passe på eggene da han hjelper yngel å komme seg ut ved å gnage på eggene, klekking av egg alene er vanskelig. O Deretter gjelder det hyppige og små foringer med spirulinapulver noen uker og så tar de Tabimin og kokt salat.... Om du er veldig og hoen er rognstinn så sjekk om 1-2 uker om det ligger egg i taket eller ene siden inni hulen, her ligger hunden alltid tre egglegginger over 5-6 uker...
Lars Jamne
her ligger hunden alltid tre egglegginger over 5-6 uker...




Lars da, hunder legger da ikke egg... Hehe jeg bare måtte. Ja dette er virkelig gøy trym. Ja en kan ha både håp og forventninger til fisk, men av og til går ting over all forventning. Ser ut som prosjektet mitt med A. Borellii også går over forventninger, iallefall så langt.

Regner med at du har lest tråden min så jeg repeterer ikke saksgangen i det. Skal iallefall bli spennende fremover. Å endelig få frem noen av disse flotte apistoene ville vært en stor glede.

Barlowi hannen jeg overtok fra deg har vært frempå et par ganger med hua jeg selv hadde fra før, og har resultert i to egglegginger, men desverre ennå ikke endt i etterkommere. Men er sikker på at det også kommer etterhvert. Lykke til videre med eggene
He he, lenge leve stavekontrollen til iPhone.....
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Søyland
Reklame for plussmedlemskap