Familien stenersæters akva-verden (side 24)

Lars Jamne: Takk! Ja det gikk kanskje litt fort dette, etter mine beregninger så fikk jeg disse av deg engang i Mai, men de har blitt fôret kraftig og store og ofte vannbytter i 120L pluss en overdimensjonert pumpe som sirkulerer godt, så det kan hende de har hatt ganske gode gro forhold her , men det er fortsatt ikke noe oppdrett før yngelen har klekket og blitt fôret opp til en anstendig størelse, og det er vel her den største utfordringen er

Loffa: Jeg følger med i tråden vet du Mitt beste tips for å få til yngel som vokser opp av barlowiene, er å¨la de være helt i fred, litt møkkete karr ( ikke slamsug ) og en stor dott javamose, da blir det garrantert noen som overlever, da de bruker javamosen som skjul når mor slipper de.

Blackflys: takk
idag klarte jeg bare ikke å styre meg, jeg måtte ta noen bilder av grenmallene ( eigenmanni ) som har egg!
Karret er mørklagt og å finne focus er da ikke spessielt enkelt, så bildekvaliteten er ikke den beste. Men dere ser jo at hannen "ruger" på noe sort? lekte meg litt med bilderedigeringen og mener at det er et grønnkjær i eggene, er nok ikke så tydelig på bildene jeg har lagt ut, men skal prøve å ta noen fler bilder i kveld. Hadde jeg hatt måleutstyr som er godenok så hadde jeg kanskje laget en egen tråd om oppdrettet på forumet også. men nå... et par bilder

[External Image]
[External Image]
Stemmer at eggene dems er grønne, lyser du med lommelykt ser du hvor grønne disse er. Ganske store også med tanke på hvor liten hoen er...
Synes de bare blir grønnere og grønnere jeg Lars og ja de er store disse eggene, men litt usikker på om de er større en farlowella eggene.

Ser nå at det også er egg i den andre hula, disse ble nok lagt i natt / idag og de er fortsatt hvite ( kan jo ha gått feil også )

Vanskelig å ta bilder, har prøvd men vil ikke stresse de for mye med blitsen
Jeg så et egg som lå rett ved ingangen til hula ( siste egglegging) skal følge med for muligens den faller ut, og ta kan jeg jo plukke den opp og legge den i en easybreeding box fra superfish, så får vi se om jeg får reddet egget
prøvde en ny runde med bilder av eggene hos eigenmanni grenmallene ikveld, men det er jammen ikke lett å få til gode bilder av eggene, bare så det er sagt

Tydelig grønnfarve på dem, men ikke lett å se på bildet.
[External Image]
[External Image]
Egg vennlige fisk, dvs de som ikke er intressert i egg? vel jeg har i hvertfall funnet ut at mine Tanichthys albonubes ( venusfisk / kardinalfisk ) ikke intresserer seg det minste når mine corydoras greenlazer klasker egg på ruta. Kanskje er det pga de små munnene? eller kanskje coryegg rettogslett ikke smaker noe særlig godt for disse fiskene?
At de er enkle å drette og flotte fra naturen sin side er jo bare kjempepluss. Så har du corryer og vil ha fisk i midtsiktet vil jeg absolutt anbefale Venusfisken
[External Image]
[External Image]
[External Image]
æsj mitt første kull med Hemiloricaria Eigenmanni ser ut til å ha gått føyken, jeg ser ikke en eneste yngel eller egg i hula, jeg har heldigvis en hule til med egg, disse blir nok plukket ut i kveld og lagt i en easybreeding box, så får vi se om jeg har mer hell der
skuffelsen over at eggene er borte i den første hula er nå borte, og jeg fikk lirket ut noen egg fra den andre hula, flott grønnfarge på eggene og her ser dere i hvertfall fargen tydelig ( mye sand på eggene og dårlig focus )
Jeg håper å klare å klekke eggene på egenhånd ( optimist ja )
At eggene ble borte i første hula kan nok være min skyld, stadig innom med lommelykta kan nok stresse unge hanner, så en liten lærepenge til nestegang dette. Men sånn er jo akvariehobbyen også, man feiler litt, man lærer litt

[External Image]
[External Image]
Eigenmanni egg bør klekkes av far, han hjelper nemlig til med å gnage på eggsekken slik at yngelen kommer seg lettere ut. De gangene jeg har prøvd å "klekke manuelt" ved å ta ut hulen full i egg har det aldri vokst opp en eneste.

Å ta hulen med hannen ut i en 30-40l har også fungert, sørg for god og yngelsikker filtrering da selvsagt.

Disse eggene har også lett for å mygle, derfor sprøyter jeg alltid oppi litt Tetra Fungistop, tror en av Esha medisinene kan funke også - husker aldri hvilken av de. Har også veldig oksygenrikt vann til mine etter egglegging, kanskje det har noe å si også?

Men det er mulig de har klekket og gjemt seg på bakgrunnen, i planter osv. De er knøttsmå, under en 1cm lang og kanskje 1-1,5mm på det tykkeste. Jeg har laget meg algegrodde området på karet hvor en lampe har stått så nå er ene sideveggen helt irrgrønn og da ser man fort når det er nye minier på gang. Da henger det uttalige knøttsmå svartestreker på disse områdene.

Nå må jeg bare bli ferdig med mine uttalige sykehusbesøk/operasjoner så skal jeg sette opp nytt og større lekskar til leksparet mitt. Har bestilt nytt utvendig Eheim filter til dette karet så da blir det HMF filter pluss et Eheim Classic kun med bioballer, burde jo holde susen.

Uansett, hvis disse tar etter foreldrene så er det nok lek på gang igjen snart. Gi dem et 50% temperert vannbytte og deretter 20% kaldtvannsbytte - det har fungert som en bra trigger her.
Takk for Info Lars, det er gull verdt jeg tror du fortalte meg det engang før egentlig ( at far gnager på eggene for å hjelpe de ut ) Men jeg måtte bare prøve da jeg ble litt frustrert :P Jeg har en algegrodd bakgrunn her, skal titte om det ikke forsvinner litt etterhvert kan jo være at jeg er heldig. Men etter klekking oppholder ynglene seg i hulen noen dager eller kaster far dem rett ut?
Her har det tatt 2uker+ fra eggene er lagt til det kryr av små streker rundtomkring, så jeg vil tro de er inni hulen en stund, hvis du har byttet vann under denne tiden så kan det være de har strøket med da, tåler veldig dårlig svingninger i temp og verdier…
Jeg har ikke byttet vann siden eggene dukket opp og dagen før eggene forsvant var eggene fine og grønne, så jeg gjetter på at far har spist eggene da jeg nok var for slitsom med lommelykta ( stressa han )
Corydoras greenlazerne mine gror godt omdagen, har flere kull her nå, og noen av de største har begynnt å få endel farge. dog så blir farve gjengivelsen veldig dårlig, dunkelt karr og blitzen på kameraet kunne nok vært bedre tror jeg
Men pytt pytt dere ser da at der noe grønt der?

Når vi er inne på grønt, disse Eigenmanni grenmallene har jo også grønne egg, og studerer du det siste bildet jeg har lagt ved så ser du øynene igjenom egget, kan ikke være mange dagene til de klekker. Om de klekker da, de får jo ikke noen hjelp av sin far :S

[External Image][External Image][External Image]
Lek på Corydoras green lazer igjen idag, og jeg var så heldig at jeg fikk lov til å ta noen bilder, noen av de ble slett ikke så ille så jeg legger de ut her. Jeg har jo lest om T posisjon og det der før, men jeg har aldri sett eller hørt om at hua legger seg helt på siden ( noe kanskje alle gjør, men jeg har ikke mye corry erfaring ennå) Det var uansett utrolig gøy å få med seg! Ser dere nøye på noen av bildene så kan du også se at hua holder eggene i de bakre bukfinnene. [External Image][External Image][External Image]
De lekte i mange timer idag, og tilslutt ble det 61egg som jeg kan se i hvertfall, det kan jo godt hende at det er fler egg i 120L
Jeg handlet litt hos www.scandizoo.no idag, det er vel den billigste butikken jeg vet om på fisk. Det ble selvfølgelig corydoras på meg (10 stk corydoras panda ) det er en vanlig corydoras men en av de som er utrolig vakkre! Håper selvfølgelig på egg etterhvert men de er nok litt for små til det ennå ja
Stilige Bilder av de grønne, og gratulerer med både egg og nye coryer
Tusen takk for det sissimor , jeg slenger ut noen fler bilder av seansen:[External Image]
[External Image]
Inaktiv bruker
Så fasinerende
Er det et egg man skimter på det siste bildet?
japp, det stemmer, 4 egg om jeg ikke ser feil. er egg på de ande bildene ovenfor også
Inaktiv bruker
Trym81
japp, det stemmer, 4 egg om jeg ikke ser feil. er egg på de ande bildene ovenfor også :)
Tenkte på glasset ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap