Familien stenersæters akva-verden (side 4)

får bare lagt ut 3 bilder omgangen, så da får dere enda en nypost fra meg, med flere bilder, denne gang kun corryer

Jeg gleder meg stort til søndagen, da får jeg en del maller fra Danmark som skal i den tomme 325L min, planen var først L168 men det er litt usikkert om de kommer, kontaktpersonen min fikk da beskjed om å ta med det han kunne ( etter visse kriterier fra meg selvfølgelig ) så eksakt hva som kommer og antallet er jeg litt usikker på.
Jeg har min formening om hva jeg _tror_ kommer da. Søndag / mandag får dere beskjed.


Matet litt i går i 260L alle ser ut til å ha slått seg til ro, sågar er Pallet hunnen i fullvigør å prøver etter beste evne å lokke hannen inn i kokoshula


ps: sorry men jeg lærer aldri å rengjøre akvarieglasset før jeg tar bilder, alltid skuffa å se disse merkene som ødlegger bildene, men men
Ja så er den endelig her 5stk L168, jeg har vært på utskikk etter denne i over 1år, men natt til i går kom de endelig i hus.

De boltrer seg i en 325L alene, drømmen er å få oppdrett på de engang, ikke den enkleste mallen å få oppdrett på, men det skal heller ikke være umulig.
2 svære beist av noen hanner har allerede okkupert hver sin hule, håpet er vel damebesøk regner jeg med?

Det er ingen sjelden malle dette, men de sees ikke ofte i butikk eller på listene.

De blir ganske usynlige i butikk akvariene, siden de da pleier å¨være bleike pga feil vann verdier. jeg har de gående i ph 6-6.5 ca, og vil ha ph ned til 5.5-6 på sikt. nå vil jeg først få de vandt til mine vann verdier ( de kommer fra Danmark og gikk i ph på over 7! )
De har ikke spist ennå, som jeg har sett i hvertfall, men det kommer nok.

litt bilder skal dere få
L168 er nok en natt aktiv rakker ja på dagtid oppfører de seg som gammle ancistrusser, bare dovner seg i hula eller gjømmer seg bak røttene, men straks lyset er av, ja da kommer de frem. så bildene blir ikke helt slik jeg vil ha dem, men pytt pytt hva gjør vel det? Så lenge de trives så trives også jeg.

Jeg har ennå ikke tørt å ta bilder når lyset er slukket, er redd blitsen skal skremme de, for de er virkelig sky av seg.
La ut litt agurk til de i kveld, som jeg skal plukke opp i morgen tidlig. Skal også ta et større vannskifte der i morgen, men er litt usikker på om jeg skal ta et kaldtvannsbytte eller temperert. Jeg skal prøve å lese meg opp på dette, men vil tro at de liker en liten kalddusj, bare den ikke blir for kald :P
Reker er noe jeg virkelig har sansen for, de er ganske så rolige av seg, de små pusser litt på javamosen, svømer fritt og bedagelig til neste sted på javamosen får så å gjennta prossessen. En annenting er at siden de ofte står så å si urørlige på samme plassen, får jeg god tid til å fotografere dem, fin øvelse for meg til å bli bedre på å fotografere små ting, samtidig som de ikke bryr seg døyten om en flashende blits. De står nå bare der å pusser javamosen.

Her forleden var jeg også innom min lokale fiskepusher for å levere noen fullvoksne eksemplarer ( må tynne ut litt engang i blandt ) Som alltid spørr jeg om de har noe spennende inne, å hun viste meg noen knall orange reker som var kjempe flotte! samme størelse som kirsebær-rekene men disse var da altså knall apelsin orange.
Det er reker jeg virkelig kunne tenkt meg, men akk jeg har jo ingen akvarier ledige til de akuratt nå.
Men er det noe som kom litt høyt på ønskelista mi nå så er det de ihvertfall!Dessverre husker jeg ikke navnet på de, men det er nok ikke umulig å skaffe.

Så derfor får dere nøye dere med noen kirsebær-reker enn så lenge
Corrydoras sterbai
noen dager siden jeg har oppdatert her nå. Egentlig ikke så mye som har skjedd.
Jeg har satt opp et nytt karr, her går det 6 stk Corydoras sterbai, det gikk nesten i vasken etter et døgn:
Jeg satte det opp med en plante, biltemasand og kickstartet pumpa.
Varme må de jo ha, så jeg satte oppi en rena varmekolbe. sjakka at den slo seg av ved 26-27C og forlot dermed akvariet.
Dagen derpå så jeg rimelig hurtig gjelleaktivitet og slappe corryer, sjekka tempen og den stod på 36,2C !! Ut med varmekolba i en fei ( rett i søppla ) ut skifting av varmt vann, med kaldt vann. etter 1 time ca var tempen nede der jeg ville ha den.
Jeg var livredd Corryene hadde tatt skade, men det virker som at de ikke bryr seg særlig nå, alle spiser røde myggiser med god appetitt, så håpet er at de i løpet av en uke eller to kanskje finner på å leke litt?

litt bilder skal dere få
Påtide å bli litt aktiv på akvaforum igjen synes jeg... beklager at det ikke er blitt oppdatert noe her... men men

Jeg har siden sist fått litt dilla på levendefødere, jeg skal fortelle litt mer om de senere.
Idag blir det bare litt bildespamming av Micropoecilia picta "red". Hvorfor den kalles "red" aner jeg egentlig ikke, i mine øyne er fargen disse har, oransje.
Men nå skal ikke jeg si at mine øyne er 100% heller, det blir uansett opp til dere

Det første bildet viser de 2 hannene jeg har, den ene er nydelig med masse farve, mens den andre har et mer blå / metallic skjær i kroppen, og en oransje dott på halefinnen.
I mine øyne er de like vakkre og med vær sin sjarme.

Bilde 2 viser den hannen med minst farve igjen, litt mer tydelig hvor flott det glinser i han her.



På bildet 3, ser du hannen, med ei dame rett forann seg. 1 sec etter at dette bildet ble tatt, tok han en parringdans i et vannvittig tempo, jeg klarte dessverre ikke å få til noe bildet av det. Men facinerende som tusand
Jeg har fortiden 2 typer sverddragere, den vanlige typen som dere ser på bildene her er av typen X. hellerii og i den naturlige fargen. De er svære og kjempenydelige!

Den andre typen sverddrager jeg har er x. cortezi, denne er ikke så vanlig i handelen, og jeg kjøpte den privat.
Dessverre har jeg ingen bilder av disse ennå, disse er utrolig skye og har ingen tillit til meg ennå :S
De har veldifg mye grått i seg, men hannen får en gulfarve på rygg og hale finnene, på ryggfinnen kommer det små sorte pletter. Disse er også i naturlig farve og kjempe nydelige.
Etter som jeg har forstått er X. cortezi den mest kompakte sverddrageren, de har også et veldig kort sverd.
Albino og gener...
Jeg funderer litt her nå... jeg har altid trodd at visst du dretter på fisk, der den ene forelderen er albino, så vil du få en ca 50-50% med normalfarvede og albinoer.
Men der har jeg tydeligvis tatt feil!

For jeg har det siste året drettet på et ancistruss-par, der jeg kun får normalfargede selv om far er albino, jeg har ikke helt tellinga på hvor mange kull det har blitt, men det er blitt mange og ikke en eneste av ynglene er blitt albino.. merkelig? noen som har synspunkter eller andre erfaringen?
Jeg må nok uansett begynne å lese litt om dette for å forstå trur jeg

Bildet er av far og en yngel fra det siste kullet.
Jeg har et lite "mix-kar" med reker, corydoras aeneus ( disse vil jeg komme tilbake til ved en senere anledning) og guppy!

Guppy var selvfølgelig en av de første fiskene jeg stiftet bekjentskap med når jeg begynnte med akvarier.

Jeg har hatt de i små perioder, men jeg har ikke allverdens interesse av de, og da tenker jeg på målrettet dretting av div farger og slørvarianter.
Nå har jeg igjen hatt guppy en stund og det har da kommet noen flotte varianter oppi karret. Jeg synes spessielt hannen med blond farge på toppen av ryggfinnen er flott! Hadde jeg hatt interessen og plass til det, så ville jeg avlet videre på denne, kanskje få den blonde farven litt mer fremhevende?
Nydelig er den nå uansett.

Slenger også med et bilde av det jeg er 80% sikker på at er mor til disse gutta
Bare litt bilde-spamming fra meg idag... begynner å bli litt trøtt... enjoy
Har idag sett at den ene M.picta hunnen min veldig snart er klar for å føde... hun har i hvertfall blitt veldig god og rund i buken.

Jeg har allerede hatt en fødsel der, men yngelen ble nok oppspist, eventuelt har noe gått galt for den ene hua var ganske rød i gatten rett før fødselen.
Uansett hva det var så jobber jeg med å gjøre karret mer yngel vennlig.

Som dere ser på bildet har jeg plantet litt av hvert, bla: Limnophila sessiliflora, skru vallisineria, javamose 2 typer cryptocoryne og i morgen henter jeg Ceratopteris pteroides fra et annet akvarium jeg har, dette er en flyteplante som blir gigantisk stor, og røttene kan bli over 40cm! eksemplaret jeg skal fiske opp i morra har røtter på 7-10 cm og jeg håper det er nok for eventuell yngel.
Da har jeg vært hos loffa her på forumet og det er en hyggelig kar

hos loffa har jeg vært og hentet yngler av c. metae og c.aeneus ( normal og albino )
jeg fikk også med meg en bråta med egg av disse fiskene, om noen av de vil klekke får vi nå se på men det var ikke nok med det, 3 bokser med ph og gh økning og 2 kokkoshuler fikk jeg og med hjem!
Alt dette for en særdeles billig penge!
Så dette må jo gå beggeveier, så jeg lurte på om han hadde lyst på noen gratis m.picta yngel av meg, han sa faktiskt nei
Han er mer intressert i corryer og ciklider enn levendefødere så jeg får nok diske opp noe til han senere tenker jeg
Det beste av alt med å besøke andre akvarister, er at man får så mye mer inspirasjon på hvordan man skal sette opp akvarier. Jeg er helt tom for idèer omdagen, så jeg trengte å se noen andres akvarier for å få litt ideer igjen på hvordan jeg vil ha det.
Herlig dag idag egentlig!

loffa kom innom og "dumpa" et 54L karr og 9 corydoras adolfoi
han dumpet også en del egg av corydoras metae som jeg skal prøve å få frem.
Nå føler jeg at corry ønskelista mi er oppfylt, og da er det påtide å lage seg en levendeføder-ønskeliste!

Når vi snakker om levendefødere, mine 2 sverddragere har i dag blitt foreldre til et ukjent antall yngler, gleder meg til å se de vokse opp til naturtro kopier av foreldrene.

Jeg har lovet loffa noen, bare de blir litt større da
Oi. Disse sverdragerne var knallfine.

Får si ifra hvis du har fler etterhvert. Er i Sande titt og stadig.

Smugleser tråden din titt og stadig
Takk! I mine øyne er disse finere en de oransje og "kultur-oppdrettede" sverddragerne. Det er min mening da
Dette er naturfarve varianten, og jeg har fangst-lokasjon på denne stammen som de kommer ifra.

De vokser vel relativt fort, så det er nok ikke mange mnd`ene før de er salgsklare, så da skal jeg holde av noen vet du . Jeg og loffa telte vel 6stk yngel, men det kan helt klart være flere oppider, siden de går mer eller mindre alene i en 325L.
idag har jeg hatt en liten opptelling av micropoecilia picta "red" 10stk yngler er det blitt, slett ikke så værst når man vet at dette er en litt vanskelig levendefødere. som oftest klarer ikke disse seg i akvariet etter 2-3 generasjoner.
Hvorfor vet vi ikke helt, men jeg fôrer ofte og variert, temp på 28 og salt i vannet. Håper i hvertfall at jeg får spredd de ut litt blant akvarie intresserte, så sant jeg får yngelen til å bli voksne da.

fra levendefødere til corydoras.....


Nå har C. adolfoi vært i karret i ca 24timer, de har roet seg ned litt og de spiste bra med rekepellets nå. Senere vil jeg gi de litt røde og sorte mygglarver, samt cyclops. C. aeneus`ene gikk i hvertfall berserk når de fikk fryste cyclops sist, så håper adolfoien liker dem også!
2-3dager til nå, så håper jeg at de får roet og farget seg ut 100% i det nye akvariet.

De går sammen med noen guppyer nå, men de er i dette karret bare imidlertidig. De skal fôres og kondisjoneres en god stund før jeg prøver å sette de i et eget karr for lek
Men det er noen mnd`er frem i tid, da jeg jobber med å kondisjonere mine litt stae corydoras sterbai omdagen
Inaktiv bruker
hei ahr brukt en times tid på å lese igjennom tråden din, å må si det er virkelig gøy å lese igjennom
du husker meg sikkert ikke, men jeg tror jeg pratet med deg på DAK en gang, da jeg slo følge med "Loffa" :P
om du er han lille med kort hår å piercering i øyenbrynet?
syns i hvertfall det er veldig bra det du gjør har selv lyst til å prøve med apistogramma
Hei Vegar!
Det stemmer at jeg er han lille med ring i øyebrynet, håret har nok blitt litt lengre, siden jeg lovet madamen å spare til den lengden jeg hadde når jeg var yngre * tøffel* :P

Uansett takk for flotte ord , og jeg trur jeg husker deg, men jeg veldig distrè når det kommer til å huske navn og personer da.

Denne tråden har jeg hatt en lengre pause i da... har en veldig mye lengre og mer oppdatert tråd på et annet forum, men har begynnt å poste fast her igjen nå.
Så litt rask oppdatering; Jeg har vel sluttet med Apistogramma nå for en periode, det er så mye dårlig og svake individer å få kjøpt i butikk, så jeg la det litt på hylla.
Levendefødere er mitt lille prosjekt nå. Har noen sjeldne, og et parr vanlige
*2 typer sverdragere ( vanlig og cortezi )
*micropoecilia 2 varianter
*Guppy mest for jentungen sin skyld, men alltid artig å se hva det blir av ynglene.
så går det litt i corydoraser og scalarer
Det beste med sverddragerne mine er at jeg har fangstlokasjon på stammen de kommer ifra, det gjør at de er litt mere "verdt" i mine øyne.
Jeg ga vel 250kr for 1 han og 1 hun av den vanlige sverddrageren på auksjon.
Noen kaller det kanskje galskap, jeg kaller det; dedikert akvarist
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap