Familien stenersæters akva-verden (side 8)

Flotte levendefødere du har fått tak på! Jeg har bare holdt på med denna hobbyen i ett år, og har desverre altfor få kar.... Men jeg har fått sansen for viltformer av levendefødere. Har foreløpig kun Phallichthys amates, som er en flott fisk, om den ikke er veldig fargerik. Men har planer om å gjøre om på fiskesuppa, og satse på flere levendefødere.
Ellers var P.Salvatorisen din flott og, håper du får til oppdrett på disse. Er dette en grei art og holde? Kan denne mikses med P.Reticulata, slik som f.eks p.Caucana kan? X. Cortesi er og flott, og bildene i basen her yter den ikke mye retferdighet..
Er enig med deg i at det ikke er så stor aktivitet rundt viltformer av levendefødere her. Er noe vanskelig og få tak på og (ihvertfall her jeg bor i Sogn og Fjordane), men noen entusiaster er det nå her på forumet og.
Ellers følger jeg tråden din med interesse!
MVH Pål
Hei Pål!

takk for det og kjempeflott at det er fler her som synes at viltformene av levendefødere er spennende!
P. salvatorisen er ikke spessielt vanskelig å holde etter det jeg har hørt i hvertfall, og den ene hua jeg fikk tak i er fødeklar.... er i hvertfall ikke mange dagene igjen før første kull kommer.
P. salvatoris og P. reticulata skal ikke kunne krysses etter den infoen jeg sitter på, jeg har derfor disse i samme karr.

X.cortezi er jeg helt enig med deg i: nyyydelig sverddrager, men dsse er uhyre vanskelig å få tatt bilde av synes jeg, de er sky og utrolig raske. Jeg mistet dessverre mine voksne i vinter, men 2 yngler har jeg igjen pluss disse nye jeg skaffet på søndagen ( med samme lokasjon ).
Jeg trur jeg har holdt mine i litt for varmt vann, tempen lå på 24.5, jeg vil ha den ned til ca 21C da dette er en fisk som trives i litt "kaldt" vann.

Visst du er i Oslo, eller Drammens området får du ta turen innom og plukke litt levendefødere som jeg eventuelt har overskudd av, jeg er medlem av poecilia scandinavia og synes at litt av morroa er å bytte levendefødere og spre viltformene med lokasjon utover det ganske land
Jeg er opprinnelig fra Kragerø, så jeg kjører forbi fra tid til annen. Så det hadde vært trivelig og ta en tur innom en gang, om ikke for annet enn en levendeføder - prat. Er selv medlem av poecilia scandinavia, og detta er en klubb med mange entusiaster, og mye spennende fisk.
Lykke til med P.Salvatoris, og håper du får mye yngel.
Hilsen Pål
Jeg skal ta en stor rengjøring på en del karr idag, ser ut til at jeg får mer en nok å henge fingrene i

Uansett jeg tok noen fler bilder her forleden... må jo dele med dere bare så synd man kan kun kan legge ut 3 bilder avgangen..
For noen mnd`er siden kjøpte jeg noen såkalte sakurareker med en nydelig rødfarge, dette er vel det samme som de vanlige kirsebær-rekene, men de er mye mer intense i rødfargen.
Jeg har de i det samme karret som mine Characodon lateralis yngler går i, og de er flinke til å spise opp det fôret som lateralisene ikke spiser, etterhvert blir de vel mat til fullvoksne lateraliser?
Uansett så oppdaget jeg noe idag: En av sakura rekene er helt grå, mens en annen har veldig lite rødt.
Jeg har antagelig latt 1-2 reker være igjen i karret da jeg renset det for vanlige kirsebærreker... så har disse parret seg med sakurarekene og den rene stammen med sakurareker er derfor borte vekk. Men det gjør egentlig ikke så mye, for de gjør jobben sin som renholdere like bra, og det er det viktigste for meg, da det er lateralisene som på sikt skal fange blikket i karret.
Jeg tok noen bilder av sakurane, tok også med en reke som er litt mer gråaktig enn de andre, og det finnes helt sikkert fler av de blandt planter og stein.
Sandsnegler.... hvem har vel ikke en eller annen gang bestiftet kjennskap til disse? enten ved å ha hatt dem selv, eller i hvertfall hørt om de på div forum...
I min spede start som akvarist var Malaysiske sandsnegler en veldig "hype" da det virket som om "alle" hadde disse sneglene og jeg ble med på kjøret.
Akkurat det angrer jeg på idag for å si det mildt!

Jeg fikk noen sandsnegler gratis av fiskepushern min og la flere i hvert eneste karr jeg hadde og siden jeg hadde en del yngler i alle disse karrene ble det også fôret kraftig, og når det fôres kraftig blir det alltid "litt" til disse sneglene...som deretter vokste seg svære og økte i antall i en slik hastighet at jeg knapt trudde det var mulig... i de senere år har jeg derfor sakte men sikkert byttet bunnlaget i samtlige karr og fått fjernet sandsneglene da jeg syntes det ble for mye av det gode

Siste karret jeg tok var 325L med grus som bunnlag... siden jeg ville benytte grusen igjen gjorde jeg som følger:
Jeg rengjorde en satsdunke på ca 30L ,her puttet jeg grusen oppi, jeg la til 1 KG salt og helte oppi kokende vann slik at all grusen ble kokt og alle sneglene skulle være døde. Jeg lot den stå i denne salt laken i 1 døgn. Jeg kjørte saltlake og koktvannn igjennom det utvendige filteret også ( dette lot jeg også gå 1 døgn )
Jeg vasket og "definiserte" 325L og lot den stå til tørk til dagen etterpå.
Nå var jeg endelig kvitt de malaysiske sandsneglene for godt! Hurra!
Noen uker etter dette var hele karret gjort om til levendeføder akvarie, med høy Ph og hardhet.
Noen uker etter dette var hele karret igjen fylt med malaysiske sandsnegler, større en noen gang før.
(Denne settningen som jeg egentlig vil skrive her, vil etter all sansynlighet bli fjernet av moderator, så her legger jeg inn en selv-valgt sensur )
Vi sier vel heller at jeg er lettere irritert over seiglivete sandsnegler... Men hva skal jeg gjøre? Praktbotia er uaktuelt, Asiatisk jegersnegler kan være brukbare, men er de effektive nok mot sandsneglene? og manuelt plukke hver eneste snegle hr jeg gjort før... det går ikke....
Jeg skal tenke litt på saken i de nærmeste dagene, for på en eller annen måte så må jeg få bort disse sand-jævlene ut av dette karret..og det engang for alle.

mvh
En lettere irritert eier av en svær gjeng med sand-jævler
Ikke mange oppdateringene fra meg den siste uken, rimelig hektiske dager på jobb er grunnen til det. Etter påske roer det seg endel og da håper jeg på å få til litt fler oppdateringer bilder og kanskje noen filmsnutter.
Det har ikke skjedd de store happeningene i akvariene, men et spessielt oppdrett er underveis uansett!
Jeg skal nemlig bli pappa igjen! Vi vet ikke kjønn ennå, men dette får vi vite i begynnelsen av Mai! Vi har jo ei lita tulle på 2.5 år fra før, og tanken streifer meg om jeg kanskje bør roe ned hobbyen litt... jeg har 10 akvarier og drifting av disse tar sin tid. Spessielt når 5 av de er i under etg hos mine foreldre.
Jeg skal se litt på de løsningene jeg har, og kanskje får jeg gjort ting enda enklere enn idag?

Uansett har jeg nå en spennende tid forann meg
Har den siste tiden styret og ordnet litt med Resunkarret mitt, det er vel på ca 95L, og innredning er ikke helt min ting, men når jeg fikk inn en del hurtigvoksende hornblad ble det i hvertfall godt nok for meg kalkstein er jeg heller ikke spessielt for, men med knallrøde kirsebærreker som kontrast på steinen og fisk som liker litt høy Ph og hardhet så synes jeg nå at den var litt naturlig alikavel.

Fiskene som går her er en liten gjeng med characodon lateralis, bare ungfisk ennå, men jeg har en viss forhåpning om å få tak i noen voksne fra en i Drammen akvarieklubb om også holder disse.
Jeg har også en noen sverddrager yngel og villguppy yngel her, dette for å skape litt mer liv i akvariet og for å følge opp noen yngler litt nøyere.
Dessverre fikk jeg ikke tatt bilder av guppyen, og jeg fant ut at jeg hadde vært sløv med rengjøringen av glasset, men det tåler dere vel?
Synes karet blei fint jeg. Yngelbildene også var bra!!! Husker du Apisto leikstrioen jeg kjøpte av Kjetil på siste DAK møte? Der har jeg allerede fått yngel!!! Hun var ute for første gang med ungeflokken sin i dag. Jaga stakkars CW023 og Aspidoraser for full hals. Hehe, de liker å tirre henne men får på pukklen...... Neste DAK møte er på min bursdag, men regner med å komme likevel. Må prioritere..... Bli eldre eller møte likesinnede, knegg. Ikke noe vanskelig valg det vel? Har også fått Kongo dvergmunnruger yngel. Metaene popper også opp og blir flere. Har solgt ca 25 Metaer så langt. Artig når det yngler i karene her, 13 i tallet nå.

Ha en god påske. Hilsen Loffa

bilder fra
kongohua og yngel
apistohua og yngel
hei Loffa!

Jeg var nok ikke på siste DAK møte, men jeg har fulgt med på tråden din, og apistogramma er alltid morro har hatt en del av de, men bare fått til A: atahualpa ( avataren min )
Grattis med yngler foressten!
jeg har selv lyst på A. aggazziii ( eller hvordan man nå staver det ) skal se om jeg får til det etter DAK møtet, må bare kvitte meg med en enslig dverg gurami som går i det tiltenkte karret.
--------------------------------------------------------------------------------------

Etter at jeg fikk vite at jeg skulle bli pappa igjen har jeg vurdert litt om jeg skulle ha mindre akvarier i drift eller ei.
Den tanke-spinninga endte med at jeg kommer til å legge ned 3 akvarier som står i kjellern hos mine foreldre. Disse vil bli erstattet med en reol :blink: jeg må bare få råd til den først. Har tittet litt på reoler og jeg har funnet ut at skal man ha noe sånt som ser fint ut, så koster det jaggu peng!

Målet med reolen er å sammle akvariene slik at vannskifter o.l går enklest og raskest mulig.
Jeg vil ha relativt enkle fisker gående her, så etterhvert kommer jeg nok til å skifte ut en del av fiskene. ( Noe som vel er normalt for alle akvarister? )


Hjemme går det fortsatt greit med med mine Micropoecilia picta, jeg mister en del yngler, men en del vokser også til. Det ser ut til at jeg har fått enda en hanne blandt ungfiskene, så denne må bort etterhvert. Skal forhøre meg med noen i klubben om det skulle være interesse for en trio. Da kan jeg eventuelt kjøpe tilbake noen, om min stamme skulle kollapse.

Ellers er vel ikke tankene helt på plass, jeg gleder meg til det nye nurket vårt kommer. Termin er ca oktober. Spennende
Akk... ser ut til at jeg har fått innvollsorm, kjedelig dette jeg har lagt ut en tråd her, men fikk laber respons.
Fiskene i 325L magres, har tynn og gjennomsiktig avføring, noe som får meg til å tenke på innvolsorm.
Etter den infoen jeg har for hånd er det 3 valg:
1. finne en medisin som forhåpentligvis virker.
2. Fore med hvitløk.
3. avlive alle fiskene i 325L

Jeg kvier meg litt for den siste, men fungerer ikke de 2 første har jeg vel ikke noe valg. Trist og kjedelig
Prøv en kur med praziquantel. Har du noe slikt i hus?
hei mona!
Jeg har bare costapur og fura mor-p liggende. ingen av disse er vel brukelig slik jeg har lest meg til.
esha exit og esha 2000 er underveis men heller ikke disse fungerer vell på dette svineriet?
Har idag avlivet 3 guppyer, tok en titt på de under microskopet men så ingentegn til innvollsorm, tenk om det er noe annet? blir litt frustrert, for noe må jo være galt? Selv om en del fisker har normal avføring.
Uansett så har jeg begynnt å medisinere med dactymor som inneholder prazi, jeg er også så heldig at jeg får en god dose prazi i pulverform av MariaT ( Tusen takk til deg ) dette skal benyttes i det andre karret. jeg tenkte å kjøre kuren i 7 dager, etter dette vil jeg ta noen svære vannskift for så å medisinere med esha exit og esha2000.
Visst ikke noe av dette fungerer så er jeg veldig usikker. Muligens jeg tar en tlf å hører med vetrinærer i området som kanskje har peil på fisk.
Dette blir dyrt, jeg har allerede brent av nærmere 1000kr på innkjøp av medisiner. Men jeg føler uansett at jeg er pliktet til å ta vare på fiskene mine, og da er egentlig pris og kostnader uvesentlig. Jeg har de jo ikke for pengenes sin skyld
Oi.. lengesiden jeg har skrevet noe her hos AF nå...jeg har hatt en større down periode etter at jeg måtte avlive / mistet de fleste levendeføderne mine.
Nå har jeg kommet meg over det da. Karrene er friskmeldt og omrokkeringer er gjort og det er fortsatt noen omrokkeringer igjen.

Jeg har fått litt småangst mot levendefødere, det eneste jeg har igjen nå er xiphophorus cortezi og micropoecila picta.
Derfor har det stått noen karr ledig en stundt og etter en skikkelig rengjøring og overhaling har de vært klare for nye innboere...
Men hva skal jeg velge?
Jeg har før drettet A. atahualpa, en utrolig nydelig Apistogramma som jeg godt kunne tenkt meg igjen, men denne er vel svært vanskelig å skaffe via butikk.

Tropehagen på Liertoppen har blitt pusset opp og har kunnskapsrik betjening, der fikk jeg hjelp til å finne noen flotte Apistogrammaer. De hadde et godt utvalg, men vi endte til slutt på A. macmasteri.

Jeg har allerede sett lekstedenser, men vet ærligtalt ikke om det er noe mer pågang ennå.
Litt bilder skal dere få
Trym81
Oi.. lengesiden jeg har skrevet noe her hos AF nå...jeg har hatt en større down periode etter at jeg måtte avlive / mistet de fleste levendeføderne mine. Nå har jeg kommet meg over det da. Karrene er friskmeldt og omrokkeringer er gjort og det er fortsatt noen omrokkeringer igjen. Jeg har fått litt småangst mot levendefødere, det eneste jeg har igjen nå er xiphophorus cortezi og micropoecila picta. Derfor har det stått noen karr ledig en stundt og etter en skikkelig rengjøring og overhaling har de vært klare for nye innboere... Men hva skal jeg velge? Jeg har før drettet A. atahualpa, en utrolig nydelig Apistogramma som jeg godt kunne tenkt meg igjen, men denne er vel svært vanskelig å skaffe via butikk. Tropehagen på Liertoppen har blitt pusset opp og har kunnskapsrik betjening, der fikk jeg hjelp til å finne noen flotte Apistogrammaer. De hadde et godt utvalg, men vi endte til slutt på A. macmasteri. Jeg har allerede sett lekstedenser, men vet ærligtalt ikke om det er noe mer pågang ennå. Litt bilder skal dere få :)




Jaggu var det på tide ja.... at det kom noen linjer igjen fra deg ;- =)
Har selv siden sist skaffet meg en liten gruppe apistoer, kakadue. Av den VF typen. (F1). Kjøpte 2+2 av Tom K i Larvik. Virkelig flotte fisk og minst like flotte som oppdrettsvarianten jeg har. Kunne faktisk tenke meg en trio til av en annen type og lurer derfor på om du i farta på Liertoppen så hvilke typer de hadde og til hvilken pris? Regner med at vi sees på klubbmøte på torsdag til uka.

Leif
Hey Loffa!

Jeg er en sånn nisse som ikke ser på pris jeg, så der kan jeg ikke oppdatere deg dessverre.
Men de hadde A.aggazzii ( er nok ikke rett skrevet ) A. macmasteri, og A. cacatuoides, trur kanskje de hadde en til.

Men når du først er der, og visst du er på utskikk etter noe nytt, så ville jeg tittet på killiene de har der, det var noen fantastisk flotte skapninger!

Jeg antar at jeg kommer, men jeg har en ganske gravid kone, så kommer jeg ikke så vet du hvorfor
Idag når jeg tittet inn til mine micropoecilia picta så jeg jammen imeg at hua hadde slept 3 yngler ( kan være fler )
Det er en god stund siden jeg har sett yngler i karret her nå, så dette var positivt!

Disse micropoeciliaene er visst nok kjent for å ikke vare lenge, stammer kollapser og dør etter noen få generasjoner.
Disse 3 ynglene er starten på 3 generasjon hos meg, og jeg har merket at det blir plutselige frafall, men håper at jeg er et unntak og klarer å bygge en stor og livsbærende stamme.

Legger ut noen bilder av hannene.


I går var jeg på høstens første DAK møte ( Drammen akvarieklubb ), og det er alltid morro å se igjen bekjente i akvariemiljøet!

Jeg fikk diplomer for oppdrett på C.aeneus og en annen som jeg ikke kommer på nå i farten, begge var uansett bronse-oppdrett.
Jeg leverte samtidig oppdrett på ancistruss sp "oppdretts variant". ( sølv ) og vanlig paletciklide ( bronse ).

det vil da si at jeg sålangt i år har levert inn 8 oppdrett, disse er da:
Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´ - Ancistrus
Pelvicachromis pulcher - Palettciklide
Xiphophorus cortezi - Cortez' sverddrager
Xiphophorus hellerii - Sverddrager
Poecilia reticulata - Guppy
Puntius titteya - Cherrybarbe, Titteyabarbe
Corydoras aeneus - Metallpansermalle
Micropoecilia picta - Sump Molly

Samtidig har jeg 2 andre oppdrett som fortsatt er for unge for å registrere, men ved neste møte tar jeg de nok med

Det skal også nevnes at jeg fyllte ut et skjema for breddeoppdrett, og får derfor et diplom for å ha drettet 5 forskjellige familier, veldig fornøyd med den!
Hei. Ja det er alltid gøy¨å treffe igjen kjente på klubben. Mest artig synes jeg det er å levere nye oppdrett. Bredde oppdrettet visste jeg ikke om så takker for hjelpen for det. Vi får vel det diplomet begge to da neste gang vi treffes på DAK. Ligger akkurat nå litt forran deg med 10 oppdrett, hehe. Håper på noen flere gør året er omme og målet er minst et oppdrett pr mnd i snitt. Det må da til tider byttes ut fisk ettersom det er litt begrenset med kar. Akkurat nå er det "kun" 11 kar i hus. Kune tenkt meg en reol til, men får se neste år om det blir noe av. Har tanker og planer om et nytt akvarierom i tilknytning til garasjen, men det er en del arbeid i den forbindelse. Derfor får en se om det blir en råd med dette neste år. Ellers var det hyggelig å se deg igjen og slå av en prat
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap