Familien stenersæters akva-verden (side 9)

Hei Loffa!
Hehe tror nok du får fler oppdrett enn meg i år uansett ja!
Jeg går egentlig ikke etter antall opdrett, mer morro for meg å kunne se parringsleker, pass av yngel og revirer.
Så den konkurransen om flest oppdrett i DAK er ikke helt min greie
En annenting jeg har litt interesse av, er å drette fisk som kanskje ikke er så enkel å få til, derfor er jeg spent nå til høsten da jeg skal kjøpe inn en del grenmaller.
Jeg skal innrede en 120L kun for disse, og i løpet av 1-2år så håper jeg å få dem til! Blir spennende
Jeg har jo nevnt og vist dere bildene av mine A. macmasteri men hvordan karret ser ut har jeg ikke vist dere, har derfor tatt et oversiktsbilde, slik at dere får sett.

planten til venste er hornblad, en enkel og rask voksende plante.
Eikeløvene puttet jeg oppi i går, jeg har hatt en ph på litt over 7, og er ikke fornøyd med det, skal handle inn litt torv i morgen da jeg neppe trur at eikeløv alene vil senke ph`n nok, skal ta en pH test i morrgen før jeg setter inn torven, jeg håper å få ph`n mellom 6,5-6!
De andre plantene på bildet aner jeg ikke hva er fornoe, men de er ikke så veldig vanskelige
Slenger ut litt fler bilder jeg, corydoras sterbaiene mine er en av favoritt coryene, sammen med C. adolfoi... jeg skulle ønske jeg var flinkere på å drette corryene, for det er noen utrolig vakkre skapninger!

Jeg tar også med et bilde av scalare hannen min, dette er det 2 parret med scalarer jeg har hatt, disse er like flinke som det første parret til å spise opp eggene sine. - jeg trur egentlig ikke at jeg får oppdrett på scarlare noen gang :P men jeg skal prøve litt mer før jeg gir helt opp da!
Inatt kl. 03.05 fikk jeg et litt spessielt oppdrett kan du si,jeg ble nemlig pappa for andregang. Denne gangen ble det en velskapt gutt
Nå må vi krysse fingrene for at det blir en akvarist ut av han også engang med tiden.

DAK holder storauksjon til helgen, og dermed er jeg litt i beit på om jeg skal dra, en nybakt mor med 2barn alene kan bli litt mye.
Men hun synes det er greit at jeg reiser ned, såsant hun er i form på lørdagen. ( hun er hjemme allerede ).

Visst jeg kommer på storauksjonen til DAK skal jeg renske litt godt oppi akvariene mine.
Jeg tar med;
paletciklide parr
paletciklide yngel
scalare par
SAE
ancistrus albino yngel
2 corydoras aeneus leksgrupper
kirsebærreker ( sakura )

det vil da si at jeg har 120L ledig, 325L ledig, og 35L ledig, men hva iallverden skal jeg ha i disse karrene da montro? jeg er litt usikker, men i 120L har jeg veldig lyst til å prøve meg på grenmaller, dette er en art jeg aldri har prøvd meg på før sammtidig er de mulige å oppdrette også... blir spennende
Gratulerer med nok et gull-oppdrett
Ja det blir nok gull-valør denne gangen også. Grattis. Kom egg i et hule her i natt også, par timer siden ca. Apistogramma Cacaouides F1. Gikk dritt ved første egglegging, så har tatt ut all annen fisk så de er alene denne gangen. Grattis atter en gang
takk begge to


loffa: Flott at du har fått egg på apistoene dine, jeg har selv drettet A. atahualpa en av de vakkreste Apistoene i mine øyne!
De er relativt lette å drette så lenge du lar de være i fred, torvfiltrert vann bruker jeg, så da er ph nede på rundt 5.5-6 og eggene muggner ikke så lett. Ynglene kan vokse litt tregt, men oppforing med artemia skal hjelpe betraktelig på vekstraten. Lykke til
Igår var jeg på DAK sin storauksjon, og der var det som det oftest er: noen gode smakbiter for de fleste!

Det ble ikke så mye planter og røtter på meg iår, men jeg fikk handlet meg L169 2stk og et leksparr med Amatitlania siquia "honduras red spot"
anngående denne fisken, er det visst nok litt uenighet blant forskerne, noen mener visstnok at dette er A. nigrofascicata ( vanlig zebra chicklide )
Uansett er den slående vakker, og jeg kommer til å selge eventuelle yngel videre som A. siquia "honduras red spot" slik den også står i fishbase. ( finner den ikke i AF sin kunnskapsbase.

En annen morrsom ting jeg fikset meg var 2 stk L169! Dette er en malle jeg har sikklet litt på, og i går ble de mine
Jeg kan dessverre ikke så mye om disse, så om det er samme kjønn, eller han og hun... nei det har jeg ingen formeninger om ennå.
Jeg satser på å kjøpe fler etterhvert
Det er mye mulig at L-169 er et parr,men som sagt jeg er ikke sikker.
Den største var mye i hula mens de var her,mens den andre svinser rundt på jenters vis...

Hei frosken!
Kan du fortelle litt om hvordan de gikk hos deg? ( temp, størelse på karret, sirkulasjon, andre tank beboere? )

Hos meg går de i 27C med ph 5.5-6 ( torvfiltrert vann ) litt forliten sirkulasjon er jeg redd, 260L akvarie og 2 stk L168 som innbyggere i karret.
Masse røtter, siden disse faktiskt har tenner og gnager en del røtter
De gikk først i en 85 liter,og har nå gått i en 250 liter en stund.
Har utvendig am-topp til 250'en,så sirkulasjonen er god.
Jeg har ikke gjort noe for ph eller hardhet,så de har gått i normalt kranvann her som har en hardhet på ca 1 .
Ph har ligget på rundt 6.5.
Temperaturen har vært normal stuetemperatur nå i sommer..
I tillegg til røtter spiser de også malletabletter som faller ned.



Takk for info frosken! Høres ganske likt ut som hos meg da

------------------------------

har idag tatt noen fler bilder av mine A. siquia "honduras red spot"
Litt synd at rødfargen på halen blir så gråaktig, for den er mye penere i akvariet, de har vært i karret omtrent 1døgn nå, og har spist litt, så tilvenning til nytt karr gikk bra ihvertfall
Idag har jeg gått til innkjøp av en ny apistogramma; Apistogramma agassizii, dette er en Apisto jeg lenge har ønsket meg, men de gangene jeg har vært på utskikk etter denne typen, har butikken enten vært tomme, eller de har kun hatt skrantende fisk, som jeg ikke ønsker i mitt karr.

Men idag fant jeg endelig noen flotte eksemplarer, jeg brukte lang tid i butikken, og studerte apistoene nøye, endel skrantende var det, men helt bakerst i et hjørne fanget 2 apistoer mitt blikk. Hua var knall gul og hannen var praktfull, tydelig at de småflørtet og kurtiserte hverandre så valget var ganske så lett i grunn

Disse er sluppet oppi en 260L sammen med en del maller. Jeg fikk beskjed om at det ikke var lurt å holde apistoer med mallene, men jeg trur det vil gå bra! Det tar nok sin tid før de er 100% trygge i de nye omgivelsene, og som alltid venter jeg derfor med å ta bilde av de

Jeg har også byttet litt vann idag, bl.a hos mine A. siquia "honduras red spot" ( mye uenighet visst nok om denne fisken, sebra ciklide eller ei, den er jo vitenskapelig beskrevet som A. siquia og da er den det for meg
Under vannbyttet idag så jeg at hannen dro frem showfargene og begynnte å jakte hua, håper de legger egg snart, for det hadde jo vært rimelig snacksy å få yngler av disse!

Jeg skiftet også vann hos mine A.macmasteri; hua har murt igjen hula 2 ganger, men det har ikke blitt yngler av det, den siste uka har hua jaktet på hannen, men han har ikke vist interesse, han er vel lei av å vente på å bli pappa kanskje? sannelig om jeg vet, men jeg håper de snart finner tonen igjen i hvertfall.
Det at eggene / yngelen blir spist bekymrer meg litt, men jeg har hørt at det ikke er allverdens katastrofe da dette kanskje når de er unge.
Så jeg krysser fingrene for at de med tiden blir litt mer voksne av seg, og at hua slår fra seg kannibal tedensene

Ellers så har jeg jo helt glemt å fortelle at jeg for noen ukersiden rensket opp i 260L min, der viste det seg at jeg kun har 2 stk L168 igjen, og begge er hanner ser det ut til. Så om det skulle være interesse for disse tøffe mallene, så bare si ifra. De selges ikke så ofte i butikkene, men er ikke umulige å få tak i. Jeg er veldig intressert i å bytte dem bort, da penger ikke intresserer meg så veldig
Si ifra her i tråden eller send meg en mail om du skulle være intressert!
Flotte bilder.
Blir å lese seg gjennom tråden når jeg får tid.

Espen
Tusen takk fordet Espen, alltid hyggelig med positiv feedback
------------------------------------------------------------------------------

Da har jeg fått tatt bilde av de siste anskaffede Apistorgamma agassizii`ene

Disse har etter 1 døgn begynnt å få flott farve, og har jaffset i seg den første dosen med røde mygglarver, jeg har ikke sett noe kurtise ennå, men det er vel litt for mye å forlange bare etter 24t

Etter vannbyttet hos mine apistogramma macmasteri i går, har hua endelig murt igjen kokkoshula så da krysser vi fingrene for at det går bra denne gangen, alle gode ting er 3 er det ikke? ( 3 gang hun gjør dette )
Beklager stillheten, men jeg har for 4 gang opplevd datakræsj her i heimen, det tok sin tid og litt diskusjoner før Lefdal godtok at jeg ville ha en ny pc. Fijutsu siemens pc skal jeg aldri kjøpe meg igjen dette var jo en billig pc, så i innbytte ble det HP, det har jeg hatt før, og har vært fornøyd med det.
Siden harddisken dro kvelden gikk også alle bildene føyken, det verste var at jeg akkurat hadde lagt inn bildene etter fødselen til minstemann i huset. Det var utrolig kjedelig, men etter mye om og men har jeg faktiskt klart å få bildene ut av minnekortet til fotoapparatet selv om de var slettet, og nå har faktiskt vennene mine kontaktet meg for at jeg skal gjøre det samme for dem, morro over 2000 bilder fikk jeg ut.

Så jeg håper jeg får litt skrivekløe når jeg etterhvert blir kjent med den nye pc`n
Farlowella vittata
oioioi! Idag har jeg skaffet meg noen virkelige kjønnheter! grenmallen Farlowella vittata 10 stk totalt! de er bare yngler ennå, og de fikk jeg som bytte mot mine siste L168, 2 x store hanner

Disse grenmallene er utrolig morsomme, og de ser så skjøre ut, de er jo veldig tynne!
Men jeg sleit litt da... jeg brukte lang tilvenningstid til vannet før jeg slapp ut fisken, siden disse har sugemunn sugde de seg fast til posen, dette medførste at jeg måtte bruke pekefingeren å dytte de forsiktig av posen. Det gikk veldig bra med den første, men de 2 neste sugde seg fast til pekefingeren, og uansett hva jeg gjorde så satt de der, bomfast og kilte meg!
Utrolig tillitsfulle, de slapp ikke taket før det hadde gått 5minutter og jeg måtte da tvinge de forsiktig av med den andre hånda mi.

Jeg er veldig frista på å fôre de idag, men jeg pleier å vente med fôring til minst 24t etter at jeg har fått ny fisk, da har de ofte fått litt roen overseg og begynner kanskje å kjenne litt sult.
Det første de skal få, er noe de har fått før: lett kokt salat
Da har jeg fått tatt noen bilder av grenmallene! De har idag fått lettkokt issalat men jeg har ikke sett de henge på bladet ennå. De har også fått algeawaffers som de har spist litt på, men de er ikke akkurat så veldig hissige i matveien synes jeg.

De er så utrolig rolige og avslappete de tar livet stortsett med ro! Henger litt på ei rot... kanskje en liten tur på glasset for så å slenge seg inn blandt valeserinaen, og henge litt på noen av bladene der.

De er utrolig kule med et flott utseende, fisker trenger definitivt ikke å være farverike for å være facinerende spørr du meg

jeg slenger med noen halvdårlige bilder av langsnute grenmallene!
Hmm lurer litt på om jeg er blitt litt hysterisk anngående disse nye grenmallene, jeg skifter nå 20-35% vann annhver / hverdag. De er jo bare yngler ennå, og denne grenmallen skal visst være ganske sensitiv iforhold til vannverdiene. Jeg har jo kickstartet filteret for en stund tilbake og har puttet oppi 2 splitternye og store røtter, som bruner vannet ganske sterkt.
Men sålenge nitriten er fraværene, mallene spiser og dovner seg mellom plantene kan jeg forhåpentligvis ta det med ro
Uansett så vil jeg nok ta vannbyttene like ofte fremover.
Litt rart, men jeg skal innrøme at jeg nok ikke hadde vært like flink med vannbyttene om det hadde vært en stim med kultur guppy der...
Har idag tatt noen fler bilder av grenmallene, og jeg måtte ta et bilde av salaten som grenmallene har spist på, den så jo ut som den rene sweitzerosten med alle hullene

Jeg synes holdet av disse mallene sålangt har gått veldig bra, de spiser greit de har tillogmed fått litt agurk, så selv om jeg synes de er småspiste så virker det i hvertfall som at fôret går ned

Det var 10 stk totalt i posen, jeg har ikke telt 10 stk i karret, men disse "kamuflerer" seg ganske så greit innimellom vallisineriaen og på røttene så det bekymmrer meg egentlig ikke så mye. Det meste jeg har sett på engang er 8 stk.

Jeg vurderer å sette inn noen corryer slik at jeg får noen til å spise restene av maten pluss at jeg da vil fôre litt med kjøttbasert pellets slik at grenmallene får litt variert fôr, det kan vel neppe skade? Jeg vurderer også en liten stim med micro fisk av ett eller annet slag, litt usikker på det ennå, det må uansett være en veldig fredlig stimfisk.

ps: ja jeg vet.... møkkete glass på bildet... men pytt pytt
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap