Reker vs corydoras

har et kar på 140L og der har eg reker og guppy vurderer å sette oppi noen corydoras (flekket pansermalle) kommer rekene mine til å stryke med vist eg setter disse oppi??
Nei, det er en helt uproblematisk kombinasjon.
Litt avhengig av hvilke type reker du har vil nå jeg si.
Corydoras(flekket pansermalle) er en rask art som farter mye rundt i karet,og har du en rekeart som ikke kommer raskt nok unna vil nok ikke det gå så bra.Kanskje litt avhengig av beplantning og gjemmesteder,men 140 liter er jo fin plass med mulighet til mange gjemmesteder.
Jeg hadde en periode krystallreker og flekket pansermalle sammen,og det gikk ikke.Krystallrekene rakk rett og slett ikke unna,så de måtte jeg sette i et annet kar .
Frosken:
Det var interessant, da jeg om noen timer har samme kombinasjon selv... bare med kirsebærreker og flekket pansermallle.

Trodde dette gikk helt greit jeg? Vet at Mona O har krystallreker, evt. kirsebærreker i de fleste karene sine, sammen med corydoras. Men tror ikke hun har paleatus. Er det noe spesielt med paleatusen som jeg har gått glipp av?

Kanskje jeg ikke tør å flytte kirsebærene mine... :o
Tror kirsebærreker er raske nok,det er de i hvertfall her hos meg
Og med 140 liter så hadde jeg nok prøvd,det skal jo være stor nok plass til alle der.
Ønsker lykke til
odin andersen
har et kar på 140L og der har eg reker og guppy vurderer å sette oppi noen corydoras (flekket pansermalle) kommer rekene mine til å stryke med vist eg setter disse oppi??

Guppy og reker? Det er heller den ville jeg si var en dårlig kombinasjon Guppyene mine utryddet omtrent kirsebærrekene i et 85 liters kar på bare et døgn. De eneste rekene som overlevde, var de aller største (voksne) som ikke passet inn i munnen på guppyene. Men rekene får ikke formert seg, guppyene spiser opp rubb og stubb av småreker.
Guppyene gir aldri opp å forsøke og ta de voksne heller, og i blant klarer de å nappe beina av rekene og gjør dem ute av stand til å stikke av. Så spiser de dem likevel... Jeg har hatt guppy i et 250 liters kar også, og satte inn ca 70-80 kirsebærreker. Det tok ikke mange dagene før omtrent alle rekene var borte. Etter en viss tid var det ingen reker å se lenger.

Nå har jeg omtrent tjue akvarier med reker og Corydoras. De fleste karene er det Corydoras + kirsebærreker, men i 3 akvarier har jeg Red Bee og Røde krystallreker sammen med Corydoras. En perfekt kombinasjon, spør du meg Det er aldri en sjans i havet at en Corydoras klarer å få tak i en reke, og ikke ser de ut til å forsøke heller. Det kryr av reker i alle størrelser, fra de minste nyklekte til voksne. Ingen reker blir spist av Coryene.
Jeg har mange ganger sett Corydoras ligge i ro på bunnen og slappe av, og så kommer en reke spankulerende på tur over bunnen. Istedenfor å gå rundt Coryene, så bare spaserer de rett over dem Coryene ligger urørlig og bryr seg ikke. Jeg har til og med sett rekene mine pusse skinnet til Coryene i blant Når det er fôringstid i karene, ligger Corydorasene og rekene side om side og deler maten. De bryr seg ganske enkelt ikke om hverandre.

Nå har jeg hatt Corydoras og reker sammen så lenge, at jeg med stor sikkerhet kan si at disse er en veldig vellykket kombinasjon - helt ufarlig for rekene.

Men som sagt; jeg ville vært mye mer forsiktig med kombinasjonen guppy og reker! For guppyene VIL spise rekene, spesielt de små, og hindre at rekene får formert seg. De aller største, voksne rekene vil nok muligens greie seg om karet er veldig godt beplantet, men du vil sannsynligvis aldri se noen reke-yngel.
Flott Mona!

Det var vel egentlig det jeg trodde basert på hva du har i dine kar, men jeg ble litt usikker nå.

Da er jeg mer spent på om rekene kommer til å formere seg med dvergkardinalfisk i det ene karet og flekket blåøye i det andre. Ser jeg at det ikke går, så må jeg finne en plan B
takk for alle svar... kjøpte 10 corydoras i går å der ut som både reker, guppyer og corydorasene koser seg oppi der..

kan bare si at min personlige erfaring med reker og guppy er posetiv har aldrig sett at guppyene prøver/ypper seg med rekene. det er godt mulig at dei tar noen små reker da men ser nye små reker i ny og ned da og det virker som om reke bestanden øker rolig.. men dette er min personlige erfaring da og mener eg ikkje å si at det motsatte ikkje riktig.
Tilfeldig bekjentskap
© John André Hetland
Reklame for plussmedlemskap