Territoriell kampfisk?

Hei,

jeg har en kampfisk i et 170l akvarie sammen med en del andre fisk (guppy, molly, skalare, tetra, gibbiceps..). De første dagene holdt den seg for det meste
over pumpa, men nå har den funnet en grop under en rot hvor den nærmest bor!

Den ligger under rota hele tiden - bare ute og svømmer innimellom. Av og til opp til overflaten og så rett ned under rota igjen.

Er dette vanlig? Eller kan det være et tegn på at han misstrives eller er syk?

Har også lurt på om han hadde hatt det bedre om det var en hunn oppi der, men leser jo at i andre tråder at dere bare har hunnen og hannen sammen for å parre, og så skiller de igjen?
hei jeg har også kampfisk er den nylig insatt min kampfisk gjorde det samme når den var nylig insatt den gjmte seg over filtret og ved siden av det og den gjemte seg i planter
det kan muligens være at du har for mye strøm de aller fleste liker ikke dette det gjorde ikke min gamle den døde av vitprikk han fikk hvit prikk av stress men min nye den elsker strømm
se etter sykdoms tegn har du andre fisk kanskje den vill ha selskap min gamle kampfisk elsket selskap selvfølgelig ikke av eget kjønn eller noen av sin egen rase meg platy for eksempel elsker han de er bestiser
Ja han er ny i karet. Har vært der bare en uke.

Er noe strøm i vannet, men ikke så voldsomt synes jeg. En Fluval 2plus pumpe som kjører omtrent på halvt.

Han har "selskap" av mye annen fisk, men ikke noen andre kampfisker. Skjønner at jeg ikke skal ha andre hanner i karet, men heller ikke hunner?

Forøvrig har seilfinne mollyen vært nede og hilst på han et par ganger, og da kommer han ut og "jager vekk" mollyen hehe. Derfor virker det liksom som han er territoriell
jeg tror at kampfisker er lit skye i starten min første var jo ikke akkurat en suksess men vent noen uker og du får se
det med og ikke ha hunner det går helt bra så lenge du har et akvarium på ca 200l-300l. synes jeg og da må du ha flere.
ps vil anbefale og kjøpe platy ikke bare at kampfisken liker dem kanskje men også at de er ganske kule + at du får barn på 0,niks.
lykke til
ps ser det ut som kampfisken svømer litt rat når han kommer ut.
Kampfisk er "einstøinger". De har ikke behov for andre "venner" Men det er ikke nødvendigvis et problem om de har det heller. Kommer an på arten(e) de går sammen med.
Han svømmer helt normalt når han kommer ut - men det er ikke ofte han gjør det! Litt bekymret for at han ikke får mat også :/

Sånn eksakt er de andre fiskene i akvariet:
1 seilfinnemolly par
1 molly-mix par
1 sverddrager (hadde en hunn også, men ho daua)
1 skalare
1 gibbiceps
1 blå gurami
6 guppyer
3 skjørtetetra
1 slørhale par (midlertidig)
Jeg veit ikke helt om man skal ha store forventninger til at platy-yngelen skal vokse opp om man har en kampfisk oppi der.. Det blir nok kampfiskmat. Om du har godt beplantet kar kan det jo gå, men den som våger seg ut fra gjemmestedet har fare for å bli mat.

Jeg har kampfisk selv, og han bor i et kar på 43 liter helt aleine, men når han ser karet ved siden av så blir han ti ganger større.

Men guppy og seilfinne molly er en fisketype med lange finner og slør, og dette vil kampfisken se på som en konkurrent og det kan være nettopp derfor at han jager bot seilfinnemollyen.

Ute i naturen så lever kampfisken hannen i sånne veldig små "elver", hvor det er lav vannstand og trangt. Her lager hannen et terriotorium. Hunnene, de har ikke territorium, men svømmer, håppåsi, fra pulp til pulp etter at de har lekt. Så kampfiskhanner er jo litt territorielle av natur, men dette kommr veldig an på fra fisk til fisk. Noen er veldig rolie og andre er hissige. Det gjør det så veldig spennende med kampfisk, synes jeg=)

Har du prøvd å sette filteret på langsiden, slik at utløpet har strømmen mot den andre langsiden? Da blir ikke strømmen like sterk=)

Og i og med at kampfisken er labyrintfisk og trekker luft fra overflaten, er den jo avhengi av at lufta over vann er stabil. Derfor kan det også være lurt med dekkglass. Kanskje han fikk et lite temperatursjokk? Kampfisker er jo veldig vare for temperaturforandringer!'

Nå skreiv jeg plutselig veldig mye.. Men jeg har lest sånn og har lyst til å dele kunnskaper! Går det bedre med kampfisken?

Hilsen Iselin

Jeg har kampfisk sammen med div apistogramma ciklider + 3 kampfisk hunner, og det går kjempe fint.. Så lenge det er masse gjemmeplasser og kampfisk hunnene + hannen slipper og se hverandre uansett hvor de svømmer i akvariet så er det null problem.. Hannen mine har aldri vært sky, ikke første dagen en gang.. Hadde hunnene før jeg fikk hannen..

Men fordeom det går bra hos meg så er det ikke sikkert at det går bra hos deg, alle kampfisker har forskjellig tempremang og personlighet. Noen liker best og bo helt alene, men andre liker selskap..
Den andre hannen min liker best og bo alene og jager alt og alle hvis den får besøk, noe den bare får av og til av ei kampfisk hu hvis de skal legge egg, og hun blir fjernet rett etter eggleggingen er ferdig hvis ikke blir hun kjeppjaget og banket opp..
Dette er en veldig bra side med mye god informasjon om kampfisk
Litt OT: har du bare en fluval2+ i 170l? Det hørtes veldig lite ut.
Takk for mange gode svar/tips

Iseliin90
Jeg veit ikke helt om man skal ha store forventninger til at platy-yngelen skal vokse opp om man har en kampfisk oppi der.. Det blir nok kampfiskmat. Om du har godt beplantet kar kan det jo gå, men den som våger seg ut fra gjemmestedet har fare for å bli mat.

Ja, vi vet ikke hvordan vi skal håndtere eventuell yngling enda - tanken er å ha masse planter, men først må jeg lære meg å få plantene til å trives

Iseliin90
Men guppy og seilfinne molly er en fisketype med lange finner og slør, og dette vil kampfisken se på som en konkurrent og det kan være nettopp derfor at han jager bot seilfinnemollyen.

Hadde jeg ikke tenkt på. Men han virker veeeldig fredelig. Hadde kampfisk for 15-17 år siden også, og den blåste opp gjellene og slikt hele tiden.

Iseliin90
Ute i naturen så lever kampfisken hannen i sånne veldig små "elver", hvor det er lav vannstand og trangt. Her lager hannen et terriotorium. Hunnene, de har ikke territorium, men svømmer, håppåsi, fra pulp til pulp etter at de har lekt. Så kampfiskhanner er jo litt territorielle av natur, men dette kommr veldig an på fra fisk til fisk.

Stilig Kanskje han bare liker den rota da hehe.

Iseliin90
Har du prøvd å sette filteret på langsiden, slik at utløpet har strømmen mot den andre langsiden? Da blir ikke strømmen like sterk=)

Skjønte ikke helt hva du mente Se på bildet av akvariet. Pumpa står langt bak og blåser litt skeivt mot bakglasset.

Iseliin90
Og i og med at kampfisken er labyrintfisk og trekker luft fra overflaten, er den jo avhengi av at lufta over vann er stabil. Derfor kan det også være lurt med dekkglass. Kanskje han fikk et lite temperatursjokk? Kampfisker er jo veldig vare for temperaturforandringer!'

Tja, vi har et litt anderledes akvarium, men det er lokk på ja.

Forøvrig har han kviknet litt til de siste dagene Etter jeg skiftet vann idag var han også mye mer aktiv enn før. Men kanskje tabbet jeg meg litt ut for temperaturen var 27-28 grader før vannskiftet, og nå er den 24-25.. hvis han ikke liker temp-svingninger mener jeg :/

Og ja, jeg har bare en fluval2+ i 170l. Har igrunn ikke peiling på hvor kraftig pumpe/sirkulasjon man skal ha. Men den ene pumpa blåser så bra at noen av fiskene sliter "motstrøms" haha. Hvordan "måler" man om pumpa er bra nok??
Når rester etter mat, planter, avføring og annet avfall brytes ned så dannes det ammoniakk/ammonium. Dette er giftig for fiskene. I et innkjørt filter (et filter som har gått i et akvarium i minimum 4 uker) så befinner det seg bakterier som bryter ned ammoniakk/amonium til nitritt. Dessverre er dette også giftig for fiskene. Heldigvis så er det enda flere bakterier i filteret som bryter ned nitritt til det mindre farlige nitrat. Nitrat forbrukes av plantene i karet og det som måtte være til overs fjernes under de ukentlige vannbyttene. Her står det litt mer inngående forklart.

Med et altfor lite filter så vil filtermaterialet (svamp eller annet) ikke ha plass nok til å huse det antallet bakterier som skal til for å greie å bryte ned nok avfallstoffer. Faren er derfor stor for at vannet inneholder for høye mengder med de giftige stoffene og fiskene vil etterhvert få problemer.

Det står alltid opplyst på filtrene hvor store akvarier de er beregnet for. Dessverre så er det slik at produsentene ser ut til å beregne dette ut fra et helt tomt kar så det er ofte behov for å doble filterstørrelsen når det gjelder et kar med mye fisk og planter. For et kar på 170 liter bør du derfor velge et filter beregnet på det dobbelte, dvs 340 liter. Det filteret du har i karet er fra produsentens side anbefalt for kar opp til 90 liter og passer altså egentlig best for et kar på 45.

Som du ser så er det altfor lite. Anbefaler deg i første omgang å få tak i dråpetester for nitritt og skifte vann så ofte det er nødvendig for å holde nivået på 0 frem til du får tak i et større filter.

PS: Må bare innrømme at jeg synes karet ikke ser så stort ut på bildet. Hva er målene på det?
Takk for bra svar

Vi har bare hatt karet i ca 2 uker - overtatt det brukt, så det fulgte med pumpe/filter, fisk, grus etc. Har ikke fått tak i dråpetester enda, bare sånne 5-i-1 test strips. Der har vannverdiene vært overraskende bra (etter mitt skjønn).
PH rundt 7, GH og KH rundt 4, NO3 rundt 10, NO2 rundt 0.

Skal høre på fiskebutikken her i nærheten om evt større pumpe da. Veldig fin butikk, flinke og hjelpsomme.

Målene på karet er ca 62x62x65(høyt), men selve høyden på vannet er vel nærmere 45 cm. Det blir jo sånn ca 170 liter, men kan være det er noe mindre da jeg ikke har målt innvendig.
Er nok den uvanlige formen som får det til å se mindre ut

Nå er ikke strips helt til å stole på, men det kan hende dere har vært heldige som har fått det til å fungere med såpass lite filtrering.

Selv så planlegger jeg å bruke et Fluval 2+ i en 60 liter, men der skal det bare gå noen få fisk. Med større belastning ville jeg regnet dette filteret for lite i dette karet også
hehe skjønner. Fikk høre et annet sted i forumet at filteret var for lite også, så da får vi vel ta en tur i butikken og skaffe et større snart. Bør man da kjøre med begge filterne/pumpene til filtermaterialet i det nye har blitt brukbart??

Målte litt innvendig nå og mellom glasset er karet nærmere 59x59 cm - så da er nok karet nærmere 150 liter enn 170. Uansett er vel dette da for lite for filteret som du sier..

En ting om filteret.. Spiller det noen rolle om jeg kjører pumpa på fullt eller ei? Jeg kjører den ikke på fullt for da synes jeg det blir for mye strøm i vannet... fiskene sliter haha. Men dersom det er størrelsen på filtermaterialet som er viktigst, kan jeg da ha en større pumpe men kjøre den på halvt eller noe?

Ellers er jeg veldig fornøyd med at pumpa er så og si lydløs... men det gjelder kanskje større fluval pumper også?

Iseliin90

Skjønte ikke helt hva du mente Se på bildet av akvariet. Pumpa står langt bak og blåser litt skeivt mot bakglasset.

Jo, det jeg har gjort er å sette filteret mitt på langsiden bak. Slik at strømmen treffer frontglasset. Da blir det ikke like mye strøm.
Du bør kjøre begge filtrene samtidig ihvertfall i en fire ukers tid for å være sikker på at bakteriene har etablert seg. For raskere innkjøring kan du skvise svampene i det innkjørte filtrene over filtermassen til det nye. Dette møkkavannet som da kommer ut inneholder mye bakterier og sørger for å kickstarte det nye. Svampene setter du så tilbake igjen og kjører dobbelt filtrering noen uker.

For kar over 100 liter så er det egentlig anbefalt med utvendige filtre, men det kan kanskje bli problematisk å montere slangene på karet ditt. Mulig du må til med et innvendig og da er vel Fluval 4+ det som jeg kan anbefale. Stillegående pumper dette, og som du har erfart så kan strømmen justeres ned uten at det går ut over effektiviteten av filtreringen. Du kan også svinge munnstykket slik at det kjører inn i veggen og dermed senke sirkulasjonen enda litt til. Her er en omtale om disse filtrene og her ser du hvordan du kan modifisere de til å huse enda flere bakterier.

Jeg har forresten både en Fluval 1+ og en Fluval 3+ gående og de høres nesten ikke. Sover på rommet karene står så jeg ville ha merket om det ble mye bråk av de. Begge er modifisert.
oOo.. da skal jeg spare til et Fluval4+

Godt å vite at jeg kan kjøre de på "halvfart" uten at det påvirker filterffekten nevneverdig Skalaren får nok problemer med en 4+ på full effekt hehe.

Kampfisken virker bare mer og mer komfortabel! Han svømmer en del rundt nå, og har begynt å yppe seg på seilfinnemollyen og guppyene. Går rett i "trynet" på dem haha.

Men han kryper fortsatt inn under rota, spesielt om kvelden
Kris T
[I]oOo.. da skal jeg spare til et Fluval4+ :) Godt å vite at jeg kan kjøre de på "halvfart" uten at det påvirker filterffekten nevneverdig :) Skalaren får nok problemer med en 4+ på full effekt hehe. Kampfisken virker bare mer og mer komfortabel! Han svømmer en del rundt nå, og har begynt å yppe seg på seilfinnemollyen og guppyene. Går rett i "trynet" på dem haha. Men han kryper fortsatt inn under rota, spesielt om kvelden :)[/I]

En frisk og glad kamp fisk er aktiv stortsett hele døgnet og bruker hele akvariet.
Om den ikke dreper guppyene, kan de finne på å nappe av kampfisken sløret, dårlig kombo.
En Kampfisk i ett "privat" akvarium, med alt nødvendig utstyr og plass, har det alltid bedre, siden den ikke vil føle behov for å gjemme seg.

Er du redd den skal kjede seg, så bare vær sosial med den, de lar seg klappe etter noe tilvenning, og du kan som meg, avle guppyer (i ett separat akvarium), og slenge oppi noen baby guppys nå og da, så får den jakte litt :P

Eneste reaksjon jeg har på filter pumpe er at den drar til den delen av akvariet hvor pumpa er når den er på, og leker seg i strømmen.
(vannet fra pumpa kommer ut ett stykke under vann, uten alt for sterk strøm eller bobbler)
Jeg har selv to kampfisk hanner (går så klart i hvert sitt akvarium), og den ene er sammen med to-tre hunner, men begge ser ut til å være like aktive.
Den ene går alene, og den andre går sammen med skjørtetetra, glødebåndstetra og hunnene. Men det virker også som mine fisker tar det roligere når det blir kveld. Og han som går lamme hunnene går sammen med de hele tiden. Har ikke fått noe skumrede eller noe, men er like fornøyd fordi.

Kjenner igjen det du fortalt om at han "bor" under rota, for det samme gjør den ene hunnen min. Hun har en krukke som hun bor i, der ligger hun hver morgen når jeg våkner, og om noen av de andre prøver å svømme inn så er hun der med en gang. Det er liksom hennes sted, så om jeg flytter henne til et annet så må den krukken være med for den kjenner hun bestandig igjen og bruker, for det er liksom hennes.
Tror hun er litt spesiell.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap