Vasspest i dårlig stand...

Jeg fikk samboeren min til å stikke innom en akvariebutikk i stavanger for å kjøpe en vasspest plante til meg...

Da hun kom hjem med den så den grei ut, når den var ute av vannet.
Men når jeg tok den ned i akvariet ble planten ikke så fin lengre.

Den er blek, mangler en haug med blader (En god del er gjennomsiktige og brunaktige rundt kanten) og ser utrolig syk ut...
Grunnen til at den ikke har bladerm men bare noen tynne stilker som stikker ut, er fordi akvariebutikken lar en del gullfisk og slørhaler svømme sammen med plantene... Deter nok dem som har nappet en gang for mye på planten...

Men, det viktigste er; Den er ikke død, ennå...

Det jeg har gjort til nå er å ha delt alle stilkene i 2, for de var nokså "fullvoksne".

Hva kan jeg gjøre for å få den til å trives og bli "frisk igjen?
I denne artikkelen står det å lese om Vasspest:

"Vasspest (Egeria densa)
Dette er også en god, hurtigvoksende planteart i et nyoppsatt akvarium. Det hevdes at denne planten skiller ut antibiotiske stoffer som virker hemmende på de såkalte blågrønnalgene. Dette er egentlig ingen alge i den forstand, men en bakterie (Cyanobakterie). Vasspest vokser som sagt hurtig og vil ved den gode veksten også konkurrere med alger om næringen i vannet. Planten har en noe stiv stengel. Stengler med vasspest planter i bunnlaget gjerne i grupper med litt avstand mellom stenglene. Jo mer lys og mer næring tilgjengelig i vannet jo raskere vekst. Planten bør derfor ikke overskygges av andre planter eller plasseres i et mørkt hjørne av akvariet. Da kan den få en tynn og noe blekt utseende.
"

Det er vel ikke så mye mer å legge til. Har du fisk i akvariet, sørger jo de for plantenæring, hvis ikke kan du tilsette litt plantenæring for akvarier. Vær beskjeden, så du ikke får algeoppblomstring som uønsket bieffekt. Vær tålmodig noen dager, så vokser nok Vasspesten slik navnet skulle tilsi.

Leste den artikkelen før jeg la ut denne posten.

slik jeg forstod den, var det behandling av en sunn vasspest, og oppretthold av planten.

Min tror jeg var så nær døden som mulig. Men den får masse lys nå, og temp. er rundt 18 grader. Har ikke fisk i tanken. Så jeg må nok bruke litt næring..
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap