Oppdrett og fóring

Har kun hatt oppdrett på "selvgående" fisk (levendefødere og paletter), men kunne tenke meg å utvide horisonten litt. Har en del coryer gående samt noe stimfisk som ikke skal være alt for vanskelig å få til (sebrafisk).

Jeg har lest en del og har lært mye, men det er likevel et par småting jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med:

1. Fóringsrutiner. Er det mulig å drette diverse fisk (coryer f.eks) og kombinere dette med jobb? Yngel skal ha lite mat ofte, og det er ikke alltid så greit når man er på jobb hele dagen. Hvordan løses dette? Eller må oppdrett times til ferier?

Her hos meg har ikke lyset gått på enda når det er på tide å dra på jobb, og man er fort gjort ikke hjemme igjen før rundt 17.00. Dvs at det kun er mulig å fóre mellom 17 - 23 sånn ca... evt. skru på lyset i 7-tiden, fóre og så skru det av igjen når man drar og la timeren gjøre resten av jobben. Blir mange timer uten mat...

Få noen andre til å mate er uaktuelt for min del :p

2. Fór. Er mikroorm et greit alternativ til å klekke artemia selv? Innbiller meg at mannen min vil lettere akseptere en plastboks med "grøt" enn flasker boblende på badeveggen :p Har nemlig lest litt både og når det gjelder å bruke mikroorm istedet for klekket artemia. Kan alltids bruke avskallede artemiaegg i tillegg.

Takknemlig for alle synspunkter og innspill
hva med daphnia som for. de kan overleve i akvariet og formere seg i det de funker fint som for og
Bare en kommentar til lyset.

Jeg har stillt inn lyset slik at jeg får en time om morgenen før jeg drar på jobb. Ca 07 til 08. Deretter slår det seg ikke på før ca 12.30 og er på til ca 21.30. Har timer på alle akvariene. Ikke noe problem. Synes det er OK å få en sjekk over akvariene før jeg drar fra huset. Greit å vite om alt er OK eller ei.

Fiskene og plantene nyttegjør seg godt av den ene timen. Leste at i forhold til alger så var det en fordel å dele opp tiden på lyset. Algene trenger en viss tid før de nyttefjør seg lyset. Derfor kan du ha 10 -11 timer lys for planter og fisker, mens algene må starte på skratsj hver gang lyset kommer på.

Har jeg yngel får de litt ekstra mat før jeg drar på jobb mens lyset er på.

Synes det er deilig og spennende å se på fiskene mens jeg spiser frokost.


Nå har vel dette løst seg selv og er ikke noe problem

Mater yngelen to ganger om dagen, og siden jeg har de i egne bokser er ikke lyset noe problem. Slenger nedi litt mikroorm hver morgen (de eldste får litt knust tørrfór i tillegg) og nyklekket artemia hver kveld. Jeg rekker til og med en liten slamsuging om morran dersom det skulle være nødvendig

De voksne coryene som jeg vil ha lek på får tabletter i mørket om morran. Har testet det på helg når jeg er hjemme, og de spiser som bare det, så det funker bare bra. Om kvelden får de enten røde mygglarver, meitemarksticks eller tubifex.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap