Bladene på sverdplanten

Har kjøpt 2 sverdplanter, den ene er fin, den andre ser ur som har blitt "våt" altså at den er våt igjenom bladene, eller hva jeg skal si. Hva kommer dette av?? Noe jeg kan gjøre?

har nye lysrør å reflektor, de har nærings kuler i bunnen... har ikke hatt de lenger en siden mandag.
Ser bladene gjennomsiktige ut eller er det mer som om de er blitt matte og mørkere?

Lyse, gjennomsiktige blad hos sverdplanter kan tyde på jernmangel og rettes greit opp ved å tilsette jernholdig gjødsel, som feks lateritt-kuler, i bunnlaget rundt røttene.

Matte, mørkere partier på bladene kan tyde på at de enten har vært tørre eller at de har vært utsatt for lave temperaturer. Da er det bare å fjerne de hardest skadde bladene og vente på at nye kommer opp.

Mulig det finnes flere forklaringer også, men det er ihvertfall dette jeg kommer på i farten
prøve å ta bilde, ser liksom ut som de har trek til seg vann.... har tilsatt jbl(?) 7+13
Har du noen maller, f.eks. alge-etere av typen Ancistrus i karet ditt...?

Slik så absolutt alle sverdplantene mine ut i et 98 liters kar i løpet av et par uker etter at jeg satte inn EN Ancistrus...
Ancistrus kan gnage og gnage på bladene, og de blir så tynnslitte etterhvert at de ser "våte" ut (som du beskriver det), og så til slutt går det hull, slik som bildet mitt her viser.

[External Image]
Ja har 2 av de oppi.... å 4 otto

Hva kan jeg gjøre med det?? de får mat (tabelett) å agurk, som de ikke spiser.....
Du kan ikke gjøre noe med det annet enn å lære deg å enten leve med det, eller bruke andre typer planter i et kar du har Ancistrus i. Mange opplever at Ancistrusene kan gå løs på plantene, til tross for at de fôres med masse grøntfôr.

Det er slik disse fiskene er. Enten må du selge fiskene, eller bytte ut plantene... eller som sagt; godta at de tar plantene av visse typer.

Jeg flyttet min Ancistus fra akvariet med sverdplanter til et akvarium med kun javabregner. De får stå i fred, det er en plante som ikke røres av plantespisende fisk. De skal visst smake vondt
PS! Javabregner kan ikke plantes i grusen. De må festes på røtter eller stein. Hvordan du kan gjøre det, ser du her.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap