Lys

Har nå startet mitt andre akvarie. Men er veldig usikker på belysning.
Går ant å bli veldig forvirra når man står på butikken å skal kjøpe lysrør,og når man ikke helt forstår hva som er bra.
Jeg har ganske mye planter og vil at de skal ha opptimal belysning.
Noen som kan helpe meg med hva som er bra og ikke?

Har plass til 2 lysrør på 60cm, om det hjelper noe?
Jeg har akkurat begynt å lære litt om lysrørenes irrganger, men har da plukket opp bittelitt.

Se på hvor mye watt de rørene du har nå er på. Har du 18 watts lysrør nå, er det 18 watt du må forholde deg til (mere watt betyr lengre rør, og da vil de ikke passe inn).

Jeg har blitt anbefalt life-glo II (life-glo 2) som visst er et meget godt lysrør i alle sammenhenger. Ble også anbefalt flora-glo for plantenes del, men life-glo 2 skal visst være greit for planter også.

Her er en produktomtale av de mest vanlige lysrørene, så kan du jo lese litt om de forskjellige.

Nille
Jeg har akkurat begynt å lære litt om lysrørenes irrganger, men har da plukket opp bittelitt. Se på hvor mye watt de rørene du har nå er på. Har du 18 watts lysrør nå, er det 18 watt du må forholde deg til (mere watt betyr lengre rør, og da vil de ikke passe inn). Jeg har blitt anbefalt life-glo II (life-glo 2) som visst er et meget godt lysrør i alle sammenhenger. Ble også anbefalt flora-glo for plantenes del, men life-glo 2 skal visst være greit for planter også. [URLBLOCK1] av de mest vanlige lysrørene, så kan du jo lese litt om de forskjellige.


Hei takker for svare
Der er akkurat det jeg ikke forstår, no har jeg et rør på 18w og et på 20w.
20w er flora-glo og det andre er 18w tropenlicht spektrum fra sylvania.

er life glo bedre en flora glo?

noen nevner nå med farge nyanser, rødt og blå.

er egentlig de jeg da har bra nok??????
Åja, glemte å si det... Lærte nylig at Hagen ikke har 18 watts lysrør, de har 20 watts - men som er like lange som 18 watts.

Så akkurat der er det litt forvirrende

Her ser du tråden jeg lagde for kort siden og lærte mye av

Jeg er nemlig ikke spesielt teknisk anlagt, men takk og pris er snille folk på forumet det
Tusen takk, vart mye mere klok no ja

Føler jeg har det ganske optimalt da. Har plasert flora-glo bakerst og det andre forest. Det siste har mere klart lys enn flora-glo. Prøvde motsatt men som Mona o hadde skrevet så var det alt for mye gult lys.

Sitter nå mere fornøyd igen ja
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Kaste
Reklame for plussmedlemskap