Plante hydrocotyle leucocephala

Har hatt en liten stilk av leucocephala flytende i karet mitt. Sjekket den nå, og den er mangedoblet i størrelse og er ikke lenger en lang stilk, men et "nett" av stilker (som jeg nå har delt.

Hadde vært fint å få plantet denne i sanda og ikke bare ha den flytende, men den har jo blader i begge ender av stilkene :p

Hvordan gjør dere dette? Eller bør jeg bare la den flyte? Har sett så flotte bilder av akvarier som har denne plantet ned i grusen, så jeg antar at det er mulig :p

Tør ikke begynne å frisere vekk blader for å få en ren stilk å plante...
Bare dytt midtpartiet ned i substratet så vil du raskt se hvilken ende som vil opp

Fikk slike flytestilker selv første gangen jeg plantet de og der jeg ikke fant opp-ned så gjorde jeg det på den måten. Tok ikke så lang tid før en av endene vokste mer enn den andre og da plantet jeg den "ordentlig". Ikke de letteste plantene å få til å feste i grusen/sanden siden de har så lite rotnett, men det finnes planteanker om det er helt umulig å få de til å forbli der. De har også en tendens til å "visne" nederst der lystilgangen blir liten, men da skjærer jeg bare av toppen og planter den igjen.

Her ser du hvordan mine er
Akkurat, da er akvariet ditt et av de jeg har sittet å siklet på

Hadde jeg fått det slik i mitt, så kulle det jammen ha fått fred i årtier! Blir aldri fornøyd med mine.

Så jeg kan bare "brette den dobbelt" og stikke den ned, ja.. den muligheten hadde ikke jeg tenkt på, tusen takk! Der er det også litt mer røtter har jeg sett, da de har vokst nedover når den fløt.

Litt redd for at den kan råtne sånn ja, spesielt siden jeg ikke kan skryte på meg masse lys i mine kar. Får prøve og se hva som skjer.

Takk for svar (og en grunn til å sikle litt mer på det karet og se om jeg klarer å kopiere litt )

EDIT:
og i samme slengen så jeg hva jeg gjør feil med min montering av javamose på rot også. Tror jeg bruker for tykke og lange dotter. Ser ut som om du har startet med små, korte dotter, så vokser det seg til etterhvert.
Hvis javamosen blir for tykk så kommer det ikke nok lys inn til den innerste/nederste delen så den dør og da gror den ikke fast. Det jeg gjorde var å feste den ganske tynt over hele roten med strikk. Ventet en måned og så fjernet jeg det som ikke hadde festet seg. Resten har grodd seg naturlig frem fra de få restene som satt skikkelig fast. Nå skal det sies at mosen ikke er det peneste i karet siden jeg har endel penselalger på røttene. Regner med at det blir bedre når mosen tar over litt mer.

Nå har jeg lite lys selv (0.27 w pr liter) så hvis du ikke har mindre lys enn meg så trives den nok greit. Det er ikke lite lys som oftest er problemet når folk strever med plantene, men at de har valgt planter som krever mer lys enn de kan tilby
Da er jeg ikke alene om å ha lite lys

Har 2 x 18 w i 110 liter, så det skulle vel bli 0,32 w/liter. Velger konsekvent planter som krever f.o.m. lite lys (ifølge plantebasen). Har ingen store problemer med plantene så langt, men var usikker på om leucocephalaen ville råtne om jeg satte den ned.

Har fått satt ned et par stilker nå. En var litt tufs, så den skal få lov å flyte litt nære lyset en stund til

Ang. javamosen. Det er der jeg har gått i baret gang på gang. Har brut for tykke lag, og da blir den bare stygg. Så da har jeg lært det i dag også
Jeg starter alltid så fint med å plante Leucocephala'en jeg også, men siden jeg bare har fisker som "roter" så fælt, ender det som oftest med at de flyter opp igjen noen dager etterpå :p Det er jo en stilkplante med et temmelig svakt rotsystem, så godt sitter de ikke!

Forsøkte med slikt planteanker (en slags U formet liten plastdings) noen steder, men den løsnet ganske lett i sand. Sikkert genial i grus, men jeg måtte legge en liten rund stein på den for å hindre den i å bli dratt med stilkene opp når Coryene valset over bunnen med nesegrevene. Men det planteankeret holder i det minste stilkbuketten samlet og det er jo en fordel.

Jeg har vel mer eller mindre gitt opp å plante den Leucocephala'en, siden jeg er så lat...jeg gidder bare ikke ha hendene nedi akvarier hver dag for å feste planter på nytt og på nytt (eller luke *grøss*) Men det så du jo når du var her, Nille, jeg er ikke akkurat hard på lukinga...Hehe
Er enig med Mona i at luking og replanting kan bli litt slitsomt om man må drive med det hele tiden. Tidligere hadde jeg mye rasktvoksende planter, men nå fjerner jeg bare litt annenhver uke eller sjeldnere. Har faktisk ikke så store problemer med at Hydrocotylene løsner heller selv om både coryene og parvaene roter rundt på bunnen. Tror det er fordi den sanden jeg har er såpass finkornet og kompakt at den likevel blir fast nok til at røttene får feste.
Dine kar var jo nydelige, Mona! Og leucocephalaen din var jo bare massiv! Og like grønn og fin hele veien!

Har 10 c-140 ungfisk i det karet, så det er godt mulig de roter til hele plantinga, men det vil vel tiden vise

Har i hvert fall prøvd å plante den, og jeg har bestilt en større plantepakke med litt diverse, deriblandt mer av denne, så får jeg se hva jeg gjør med det som kommer da.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap