Noen som vil hjelpe? :)

Kjøpte en del planter her, var med lapp på noen,men synes ikke de ligner på plantene...

så noen som vil si hva disse heter?

Tusen takk
Ser noen av bildene var veldig dårlig, kan ta nye vist det trengs
bilde nr 5. Det med "gresset" er vel vanlig Vallinsneria?

Og de i hjørnet bakerst på siste bildet er vel vasspest
PG
bilde nr 5. Det med "gresset" er vel vanlig Vallinsneria? Og de i hjørnet bakerst på siste bildet er vel vasspest

Takk, tenkte på den i front, ikke vasspesten
Det øverste er en Echinodorus - ettellerannet (kanskje rose eller rubin). De runde bladene er overvannsblader. Det er derfor den ikke ligner på bildene i basen. Etterhvert vil de runde bladene forsvinne, og du vil få bare vanlige sverdblader...

Nr 2 er en hygrophilia, muligens H. corymbosa stricta.
Nr 3 er en cryptocoryne -variant, tror jeg...
Nr 4 og 8 er definitivt en cryptocoryne
Nr. 6 og den fremste på det siste bildet ser ut som en Bacoba av noe slag, muligens den på bilde nr.7 også. Du får nesten se i plantebasen hvem av Bacobaene de ligner mest på
Hei

Takk for masse svar, da skal jeg sammenligne litt
1. sverdplante (echinodorus) - mange å velgemellom her...
2. Hygrophila art? -veldig usikker på denne
3. Anubias barteri var. angustifolia
4. cryptocoryne art
5. vallisneria spiralis eller americana "natans"
6. bacopa monnieri
7. ludwigia repens
8. cryptocoryne art
9. ludwigia repens
10. bacopa monnieri

dette tror jeg
Som Aggi sier, plantene ligner ofte ikke så mye på de vi ser i Plantebasen ettersom en god del av de plantene man kjøper som regel er dyrket på sump. Spesielt Echinodorus. Å dyrke på sump vil si, med bladene over vann.
Når man planter dem i akvariet, vil de nye bladene som kommer ha et annet utseende enn de man kjøpte den med, ettersom planten endrer utseende alt ettersom bladene har vokst ut over og under vann. Sumpbladene vil etterhvert råtne og kan nappes vekk, og til slutt har plantene endret utseende totalt og fått sin undervannsform
Lærer noe nytt hver dag

Slenger på et spørsmål jeg.. har mange sverdplanter. Er det derfor bladene er korte og "tykke" når jeg kjøper de, men de blir lange og smale i akvariet mitt? Selv om de er grønne og fine hos meg også, har jeg liksom tenkt at det er dårlig lys/næring som er årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap