Algespisere, reker, snegler? hva er best?

Har et nyoppstarta kar på 50 liter. Gleder meg sånn til å kjøpe fisk =) Og god til til å finne ut hvilken fisk jeg skal kjøpe. Har lest litt på nettet om algespisere. Ante ikke det fantes reker og snegler også! De kirsebærrekene så kule ut! =) Kunne tenkt meg noen sånne. Men hvor mange burde jeg ha i et slikt kar?

Leste at SAE er flittige spisere. Men de blir desverre for store for mitt kar. Noen som vet om en liten og ivrig algespiser? Og hvor mange trenger man evt?

Sandsnegler? Funker de? =) Håper noen kan gi noen råd da jeg trenger noen algespisende små i mitt lille kar =)
Plussmedlem
I 50 liter kan du ha Otto. Som du kan lese så anbefales det en liten gruppe hvis du går for denne.
Kirsebærreker er også både nyttige og fine, men har du planer om f.eks. killi eller kampfisk i karet, så kan noen av rekene ende opp som mat.
Eplesnegle er valget hvis du skal snegler.
Personlig liker jeg ikke sandsnegler. Hvis du tenker på sandsnegler for algefjerning, så er ikke disse "beregnet" for dette. Har du sand i karet så kan du bli anbefalt disse for å "lufte" røttene til plantene. Sand kan fort bli litt kompakt.
I 50 liter holder det lenge med et par fingre som du kan føre gjennom sanden ved vannskifte etc.
En Otto =) Hehe arti navn på en liten spiser =) Fant Ottoer på en dyrebutikk i dag og de foreslo 3 Ottoer og 5 maller. Små corydoras. Men da tror jeg heller jeg går for 6 Ottoer =) Blir spennende å se om de trives.

Har hvit grus. Vet ikke hvor heldig det var da jeg har lest at mange fisker liker litt mørk bunn. Men det er mye røtter og planter å gjemme seg i. Og svakt lys så det ble litt dunkel stemning i karet =) Kjøpte sånne tester og fant ut at vannet er ganske surt. Er vel røttene som gjør det? Har mye røtter som er helt nye. Skrubba de godt før jeg putta de oppi men vannet er svakt gult.. Men labyrintfisk ser ut til å like litt surt vann ifølge det jeg har lest hittil =) Og har hatt i Aqua Safe som skal være bra for pH og for å få i gang disse bakteriene i filteret.. hmm.. mye rart i akvarieverdenen =)

Da dropper jeg sneglene. Er ikke så glad i slike.. Og ikke har jeg sandbunn =)Fant bare blåreker men de var ikke like flotte som kirsebærrekene så jeg tror jeg avventer med de..

Takk for tipset! =) Gleder meg som en unge til å kjøpe disse Ottoene Fylte karet i går, bare 6 dager igjen til jeg kan kjøpe fisk =P Aiai =)
Lillefisk
Takk for tipset! =) Gleder meg som en unge til å kjøpe disse Ottoene ;) Fylte karet i går, bare 6 dager igjen til jeg kan kjøpe fisk =P Aiai =)

Tror nok ikke karet ditt er klart til å ha fisk i etter bare en uke. Her og her kan du lese om hvorfor det tar minimum 4 uker til du kan ha i fisk. Da bør du også teste for nitritt og være sikkert på at denne er på null før du putter noe levende oppi. Når det gjelder otto så er disse veldig vâre på varierende vannverdier og kvalitet på vannet så her bør du kanskje vente enda lenger.

Ikke det at jeg vil ødelegge gleden for deg, men det er ikke morsomt å starte opp for tidlig med fisk og så se dem stryke med av nitritt-forgiftning. Du kan heller bruke ventetiden til å gjøre endringer på innredningen, få planter og annet slik du vil ha det og lese om fiskene du har lyst til å holde. Tro meg, det vil både du og fiskene tjene på
Hei Tante Astrid =) Så hyggelig at det finnes folk som tar seg tid å gi gode råd =)

Wow etter å ha lest den siste linken ser jeg jo hvorfor man bør vente så lenge. Sukk =) Vil ikke! Neida skal smøre meg med tålmodighet og prøve vente i 4 uker =) Ikke lyst at de søte små skal dø etter et par uker..

Leste i ei akvariebok at man skulle vente minimum 3 dager. Synd at det er så ulik informasjon å finne.. Glad jeg fikk den linken fra deg =)

Kan man spørre en akvariebutikk om man kan få 10 liter akvarievann? Det hadde jo hjulpet på ventetida =P Eller vil de synes jeg er helt snodig eller? Er en butikk her i byen som virker flinke. Akvariene og fiskene ser friske og fine ut så burde vel ikke være noe problem å innføre vann fra de..

Jaja ikke annet å gjøre enn å fortsette å lese om de fiskene jeg vil ha =) Har en gutt på 8 som gleder seg til å fylle fisk i. Han syntes Galaxy rasbora var kule og ville ha de framfor Neontetra. Så da var det valget tatt =) Ser ut som små ørretter. hehe. Og så blir de bare 2.5 cm og det passer jo egentli veldig bra =)

Så foreløpig blir det Ottoer, Galaxy og et par dvergguramier =) Har funnet fiskene i butikken og alt! Håper ikke de blir kjøpt opp før jeg rekker å kjøpe de! =) Går det an å legge av fisker i butikken tro?

Trur jeg skal kjøpe 6 Otto, 10 Galaxy og 2 dverggurami. Da er det vel rimelig fullt oppi der? Har 4 små røtter og tenkt å ha endel planter i tillegg =)
Lillefisk
Kan man spørre en akvariebutikk om man kan få 10 liter akvarievann? Det hadde jo hjulpet på ventetida =P Eller vil de synes jeg er helt snodig eller? Er en butikk her i byen som virker flinke. Akvariene og fiskene ser friske og fine ut så burde vel ikke være noe problem å innføre vann fra de..


Spør heller om de har et godt innkjørt filter (innvendig eller utvendig) de vil selge, da slipper du å vente, og kan inntrodusere fisk med en gang temperaturen er ok. (sjekk vannverdier for sikkerhets skyld.)

Hvis du ikke bor så langt unna butikken, kan du fint frakte ett innvendig filter i en bøtte med akvarievann, plask rundt oppi bøtta for å tilføre oksygen til bakteriene.
Hvis det er ett utvendig filter, og det må være ute av drift i en time eller to, kan det lønne seg å tømme filtermaterialet i en tom bøtte, da drukner ikke bakteriene, men pass på så materialet ikke tørker ut.
Høres ut som en fin blanding med fisk og ikke for mange heller. Har selv galaxyrasbora, eller stjernedanio som jeg foretrekker å kalle de. Nydelige små fisk!

Som adegnes sier så er den eneste snarveien til tidligere innkjørt kar å enten få tak i et ferdig innkjørt filter, ferdig innkjørt filtermateriale eller rett og slett skvise ut gørr og bakterier fra et ferdig innkjørt filter og putte det i det nye. I det siste tilfellet må man likevel vente et par-tre uker og så måle nitritt for å være sikker på at det har fungert etter hensikten.

Det kommer litt an på butikken, men det er ofte ikke noe problem å få reservert fiskene en stund. Nå er det i ditt tilfelle muligens ikke helt nødvendig siden de fleste større butikker har både otto og dvergguramier inne til enhver tid. Om de er midlertidig utsolgt eller ikke har den fisken du vil ha så kan de fleste butikkene bestille de for deg. De vanligste artene er det normalt ikke noe problem å få tak i på kort tid, mens de mer sjeldne kan det hende du må vente på.

Husk å ikke kjøpe inn all fisken samtidig, eller hvis du gjør det så må du følge nøye med på nitritt-nivået og skifte oftere vann om det blir utslag på den. Det tar nemlig litt tid før filteret rekker å tilpasse seg den økte belastningen når det kommer fisk i karet. En måte å hjelpe på denne prosessen er å mate det tomme karet litt slik at bakteriene har noe å jobbe med og også være forsiktig med maten de første dagene etter at fiskene er kommet i karet. Unntaket her er igjen ottoene som trenger mye mat når de kommer i karet. Av den grunn er det også greit å vente med å sette inn disse. Mye algevekst og tilskudd av malletabletter og grønnsaker er fasiten for å lykkes med disse. Velg også de ottoene som ser runde og fine ut i magen når du plukker de ut i butikken.

Ønsker deg lykke til med en utrolig fascinerende vannverden
Wow så mye jeg ikke visste om vannkvalitet til akvariefisker =) Nå har jeg testa vannet for pH, nitritt og nitrat og GH og K. Tok med en prøve til dyrebutikken for sikkerhets skyld. Der var ei jente som kunne endel om akvarie og som holder på med det sjøl =) Hun fant ut at vannet var perfekt som sånn "standard" kvalitet som de fleste fiskene trives i. pH på 7.2 og ingen nitritt. Men det er vel ikke rart når det ikke er fisk i =) gH var på 6. Så arti =) Den var på null for 3 dager siden. Så det skjer ting =)

Fikk akvariet brukt men det har ikke vært vann i det på noen dager. Da er det kanskje litt bakterier i filteret?

Har stappa masse planter i akvariet for å få det til å stabilisere seg raskere og tilført middel med bakterier.

I butikken sa ekspeditøren som testa vannet at det var perfekt til å ha fisk i. Hun mente jeg kunne starte med noen få fisk og vente 14 dager før jeg introduserte noen få til og fortsette slik ca. hver 14.dag til jeg hadde alle jeg ville ha. Men at jeg måtte overvåke nitritten og skifte litt av vannet hvis det ble nitritt i vannet.

hmm.. vet ikke men tror jeg venter litt til? Og starter med Galaxy først =) Så Ottoer og til slutt et par Dverggurami =)
Altså akvariet var enda fuktig da det er lokk på det. Så det var veldig lett å skrubbe vekk alger på rutene. Kasta sanda og rensa filteret til pumpa.
Bakterier begynner å dø allerede etter en halv time etter at filteret stanses så det er nok ikke noen levende bakterier igjen etter to dager.

Når det gjelder forslaget fra butikken om å kjøpe inn fisk allerede nå så viser jeg bare til signaturen min Slike fisk kalles for innkjøringsfisk og siden nitritt vil oppstå ca 14 dager etter oppstart så vil den ikke ha det noe særlig bra de par-tre ukene det da tar før nitritten er borte igjen. At nitritten nå ikke er målbar er altså slik det skal være. Det tar ca to uker før bakteriene som omdanner ammoniakk/ammonium til nitritt er blitt mange nok til at de klarer å gjøre jobben.
Ok da får jeg bare smøre meg med tålmodighet så lenge =)

Takk for tipsene =)
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap